Sherlock Holmes

08-10-2020

7.2
UHD

Sherlock Holmes (UHD)

Het Londen van 1891 wordt opgeschrikt door een aantal rituele moorden op jonge vrouwen. Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) en zijn trouwe metgezel Dr. Watson (Jude Law) weten op het laatste moment een nieuwe moord te voorkomen. De dader, Lord Blackwood (Mark Strong) wordt gearresteerd en ter dood veroordeeld. Watson constateert zijn dood en de rust lijkt weergekeerd in Londen. Sherlock Holmes krijgt dan bezoek van Irene Adler (Rachel McAdams), een rivale van hem, maar ook iemand op wie hij stilletjes een oogje heeft. Hij krijgt van haar het verzoek om iemand op te sporen. Holmes neemt de opdracht aan, zonder eigenlijk te weten naar wie hij moet zoeken. Dan is er weer paniek, want Lord Blackwood lijkt opgestaan te zijn uit zijn graf. Met zijn geheime orde probeert hij de macht over te nemen. Holmes moet al zijn intuïtie en kennis gebruiken om Blackwood op het spoor te komen.

Het personage van Sherlock Holmes, gecreëerd door Sir Arthur Conan Doyle, is misschien wel het meest verfilmde uit de geschiedenis. Wie op IMDB zoekt op de naam Sherlock Holmes krijgt meer dan 220 zoekresultaten! Wat kan een nieuwe versie dan nog toevoegen aan het geheel? Nou, een heleboel, moet Guy Ritchie gedacht hebben. De regisseur van Lock, Stock and Two Smoking BarrelsSnatch en RocknRolla heeft een moderne draai gegeven aan het aloude personage. De setting is nog steeds het Londen aan het eind van de 19e eeuw en Sherlock Holmes is nog steeds een eigenzinnige, scherpe detective, maar de snelle montage, de cameravoering en de special effects zorgen voor een hedendaagse look. Het is met name producent Lionel Wigram die een moderne versie van Sherlock Holmes voor ogen had. Hij heeft tien jaar nagedacht over hoe de film er uit zou moeten zien. Hij dacht dat Guy Ritchie zijn gedachten en visie het beste over zou kunnen brengen naar het witte doek. En daar is Ritchie ook in geslaagd. Hij vertelt in de Maxium Movie Mode (zie extra's) dat hij hoopt dat deze versie van Sherlock Holmes anders is dan de andere. Dat is inderdaad zo, maar dat wil niet zeggen dat deze versie ook beter is. Sherlock Holmes kreeg altijd de opdracht om een plaatselijk probleem op te lossen. In de nieuwe versie krijgt hij de taak om de wereld te redden van een groot crimineel. Sherlock Holmes goes global! De film drijft toch wat veel op het occulte en onverklaarbare. Ook in deze versie weet Sherlock Holmes de kleine details te achterhalen die een zaak kunnen oplossen, maar ze zijn over het algemeen wat vergezocht. De climax valt daardoor een beetje tegen, daar had ik persoonlijk meer van verwacht. De rol van Sherlock Holmes wordt gespeeld door Robert Downey Jr. en hij geeft een eigen draai aan dit karakter. Downey Jr. is duidelijk in z'n sas als de geniale, maar ook vechtlustige Holmes. De gentleman, zoals Sherlock Holmes vaak wordt afgebeeld, is nauwelijks terug te zien in het personage zoals Downey Jr. hem vertolkt. De interactie met Jude Law, die zijn trouwe partner Dr. Watson speelt, is vooral in het begin van de film heel aanstekelijk en vermakelijk. Maar na een tijdje wordt het wat eentonig en op den duur zelfs een beetje irritant. Daar had wel wat meer ontwikkeling in mogen zitten. Guy Ritchie lijkt soms de juiste balans te zoeken tussen humor en actie en weet daar niet altijd het juiste pad in te vinden. Naar het einde toe richt hij z'n pijlen vooral op het verhaal, wat dan nogal langdradig en uitleggerig wordt. Sherlock Holmes is dan ook geen hoogvlieger, maar het staat wel garant voor een avond goede entertainment en dat is ook wat waard.

Warner heeft Sherlock Holmes uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Van de BD is hier een recensie te vinden. Recent heeft Warner de twee Sherlock Holmes-films op 4K UHD uitgebracht (waarvan hier een recensie te vinden is van deel twee). De UHD is uiteraard nieuw, de bijgevoegde BD is hetzelfde als de eerdere release. Voor deze recensie is een mooi Steelbook-exemplaar ter beschikking gesteld. Het uiterlijk van de front cover geeft een stijlvolle collage van de hoofdpersonen met daarnaast wat essentiele voorwerpen in de film. De print heeft ook nog een subtiel metallic-achtige look. Ook binnenin is er zogenaamde "inside art" met een filmscène, verspreid over beide kanten. Erg netjes gedaan.

Medium: UHD
Genre: Actie, Avontuur, Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 129 min
Verpakking: UHD Steelbook
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 1.78:1 Ultra HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 5051888251638

• Focus Points
  • Behind the Story
  • Maxium Movie Mode

UHD:
De UHD van Sherlock Holmes krijgt een 4K-transfer mee in een resolutie van 2160p en in een niet-oorspronkelijk beeldformaat van 1.78:1. Het originele beeldformaat is 1.85:1 en dat betekent dat het beeld iets is ingezoomd. Wat direct opvalt is dat het uiterlijk van de film een stuk donkerder is dan de 1080p-transfer op BD. Scherpte is een stuk verbeterd en ook het beeld staat wat strakker. Verder valt op dat de saturatie nogal is terug geschroefd en door het donkere uiterlijk komen de kleuren nog somberder over. HDR10 geeft een goede nuance in de kleurstelling en dat komt vooral over in scènes in donkere of slecht verlichte decoren. Ook is het uiterlijk een stuk grover met een scherpere kleurstelling en het grain is meer zichtbaar. Verder is dit een prima en nette upgrade, maar het geeft zeker geen 'wow'-gevoel.

Blu-ray Disc:
De Blu-ray Disc kent een mooie en filmisch ogende transfer in het originele 1.85:1 beeldformaat. Het is een transfer met een mooie dieptewerking die past bij het medium Blu-ray Disc. Het beeld kent een goede scherpte, maar helemaal gestoken scherp is het op momenten ook weer niet. Ook het schaduwdetail laat op enkele momenten duidelijk wat te wensen over, maar daar is bewust voor gekozen, zodat gezichten duidelijk in het donker blijven zonder herkend te worden (Moriarty). Men heeft er voor gekozen om de kleuren over het algemeen wat ingetogen en grauw te maken, maar er zijn ook momenten dat de kleuren duidelijk naar voren komen. Vooral in de scènes rond Irene Adler zien we wat meer kleur terug, wat vooral door haar rode jurk komt. Ook de explosies zien er felgekleurd uit. Het contrast, zwartniveau en de helderheid zijn elementen waar nauwelijks iets op af te dingen valt. Af en toe duikt er wat lichte beeldruis op, maar nooit in storende mate. De film maakt veel gebruik van CGI en dat is op momenten duidelijk te zien. Maar dat is in de bioscoopversie ook al goed zichtbaar en in dit geval geen reden voor puntaftrek.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD:
Sherlock Holmes heeft op UHD een nette upgrade gekregen in beeldkwaliteit, maar helaas heeft de audio geen upgrade gekregen. Dat is erg jammer, want het bombastische en energieke geluidsontwerp van de film had zeker geprofiteerd van een geupgrade audiotrack naar bijvoorbeeld DTS:X. Wat nu overblijft is de huidige DTS-HD Master Audio 5.1-track die prima presteert, maar een verse audiomix was zeker welkom geweest. Daarom volgt wel wat puntenaftrek. De DTS-HD MA 5.1-track klinkt zeker overtuigend en dynamisch. Vooral het veelvuldig gebruik van de surroundkanalen werkt heel goed bij deze film. Geluidseffecten (in split-surround), muziek en atmosfeergeluiden krijgen volop gelegenheid zich te manifesteren in de achterste kanalen. Maar ook de frontkanalen krijgen het nodige voor de kiezen. Dat zorgt voor een breed en rijkelijk geluid, waarin de dialogen kaarsrecht overeind blijven. Die klinken mooi warm en vol en zijn over het algemeen goed te volgen, ook in de scènes met meer rumoer en geweld. Dat neemt echter niet weg dat de ondertiteling bij Robert Downey Jr. regelmatig goed van pas komt, omdat hij de neiging heeft erg binnensmonds te praten. De verstaanbaarheid is dan in het geding, maar dat ligt niet aan de kwaliteit van het geluid, maar aan de dictie van Downey Jr. Dat roept herinneringen op aan Snatch, die zonder ondertiteling ook nauwelijks te volgen was. Het LFE-kanaal komt bij deze film veelvuldig in het spel voor met een diep en strak laag, wat dan voor de nodige bombast zorgt. Componist Hans Zimmer heeft een van zijn meest originele scores sinds tijden afgeleverd, waarbij hij aardig wat gypsy-invloeden in zijn muziek heeft verwerkt.

Alle extra's van Sherlock Holmes staan op de bijgeleverde Blu-ray Disc. Deze uitgave kent een aantal extra's, en die zijn Nederlands ondertiteld.

Maxium Movie Mode
Als deze optie is ingeschakeld komt, tijdens het kijken van de film, regelmatig regisseur Guy Ritchie tevoorschijn die dan vertelt over hoe de film is gemaakt of waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt. In een klein kader rechtsonder in beeld zijn dan extra beelden van achter de schermen te zien.

Focus Points (31 min)
Een documentaire die verschillende elementen uit de film naar voren brengt, zoals de decors, de kleding, de vechttechnieken die gebruikt zijn en de rol van Irene Adler. Er zijn veel beelden van de set te zien, waar tussendoor korte interviewfragmenten zijn te zien met de belangrijkste betrokkenen.

Behind the Story: Sherlock Holmes Reinvented (14 min)
Terwijl we veel korte fragmenten uit de film zien, afgewisseld met beelden van de set, krijgen we te horen hoe modern en anders het karakter Sherlock Holmes is ten opzichte van eerdere verfilmingen. Daarna horen we van iedereen hoe geweldig het was om met Robert Downey Jr. samen te werken.

Sherlock Holmes krijgt de opdracht om de stad te redden van de occulte crimineel Lord Blackwood. Holmes weet hem snel achter de tralies te krijgen, waarna Lord Blackwood ter dood wordt veroordeeld. Maar dan ontstaat er paniek als Lord Blackwood opgestaan lijkt te zijn uit de dood. Deze moderne versie van Sherlock Holmes is een vlotte en bij vlagen enerverende film. Naar het einde toe wordt het wat langdradig en zijn de bevindingen van Holmes wat vergezocht. Dat neemt niet weg dat de film garant staat voor een avond gezelligheid en entertainment. De UHD+BD-uitgave krijgt een redelijk nette upgrade in beeldkwaliteit met een goede 4K-transfer, echter blijft het geluid achter. De audiotrack heeft helaas geen upgrade gekregen en ook de UHD krijgt de bestaande DTS-HD MA 5.1-track. De track is prima van kwaliteit, maar het blijft toch jammer. Verder staan alle extra's op de bijgeleverde Blu-ray Disc. Alles is verpakt in een mooie steelbook.