Honest Thief

28-10-2020

7

Honest Thief (Bioscoop)

Tom (Liam Neeson) is een zeer succesvolle bankrover die zonder slachtoffers te maken miljoenen buit maakt tijdens zijn nachtelkijke berovingen. Hij is een echte technische vakman die na de klus verdwijnt zonder een spoor achter te laten. Hij krijgt de bijnaam "The In and Out Bandit" en is al jaren lang onvindbaar voor de politie. Ze weten zelfs niet hoe hij eruit ziet. Als Tom een opslagruimte wilt gaan huren ontmoet hij de charmante receptioniste Annie (Kate Walsh) en op wie hij op slag verliefd wordt. Tom besluit te stoppen met zijn nachelijke escapades en wil de rest van zijn leven doorbrengen met Annie. Echter weet Annie niet van zijn verleden en besluit Tom zichzelf aan te geven bij de politie. Hij wil in ruil voor de overhandiging van zijn totale buit en zijn bekentenis een minimale straf in een licht regime. Hij meldt zich bij FBI-agent Sam Baker (Robert Patrick) die vervolgens twee collega's op de melding sfstuurt. Deze twee agenten (Jai Courtney en Athony Ramos) hebben echter hele andere ideeën met de buit die Tom wil overhandigen. Echter is Tom niet van gisteren en laat hij de agenten niet het gehele bedrag zien. Wat er dan volgt is een kat-en muisspel tussen de FBI-agenten en Tom, die zelf een achtergrond heeft bij de Mariniers. Tom wil het goede doen, maar dan wel op zijn manier. En dat is niet de manier van de FBI-agenten door zomaar het geld te overhandigen. De FBI-agenten denken Tom een loer te kunnen draaien, maar dit is nog niet zo makkelijk als ze denken.

Honest Thief wordt in een bijzondere tijd in de bioscoop uitgebracht. In een tijd waarin de wereld in een vaste greep zit van de COVID-19-pandemie worden er maar weinig Hollywood-films in de bioscopen uitgebracht. Veel films worden of verplaatst naar nieuwe release-data (o.a. No Time To Die, The Fast and The Furious 9) of direct overgezet naar een streaming-platform (Greyhound, Mulan). Slechts een aantal krijgen ook daadwerkelijk een bioscoop-release, waarvan Tenet de meest bekende is. Honest Thief is een bescheiden en eigenlijk een dertien-in-een-dozijn-actiefilm met Liam Neeson in de hoofdrol. Neeson had aangegeven dat hij na Cold Pursuit zou gaan stoppen met het spelen in actiefilms. Hij vond zichzelf te oud en had er niet zoveel zin meer in. Logisch, want hij kreeg eigenlijk altijd wel hetzelfde karakter te spelen van de alledaagse man die er in wordt geluisd door de slechterikken die niet weten dat hij een achtergrond heeft in het leger of de mariniers. Wat dan volgt is voor de slechterikken een ogenschijnlijke makkelijke klus die ineens moeilijk wordt door de onverwachte held die Neeson speelt. En dit scenario kan je eigenlijk ook bovenop Honest Thief leggen en je bent klaar. Neeson speelt de goedaardige bad guy waarvan twee corrpute FBI-aagenten denken dat hij makkelijk opzui te schuiven is, maar integendeel. De film heeft een bekend verloop en is best voorspelbaar. Toch is Honest Thief daardoor geen slechte film. Het doet zich niet beter of anders voor dan dat het is en is daardoor zeer goed vermaak. Ook de charmante Kate Walsh brengt wat extra warmte in de film die daardoor beter is geworden dat je uiteindelijk vantevoren had verwacht. Neeson speelt ook niet op de automatische piloot en dat brengt ook net even dat extra mee. Met ook wat redelijke goede bijrollen (waarvan het jammer is dat Robert Patrick maar een kleine rol heeft) is Honest Thief een sympathiek tussendoortje, die je zeker aan het einde een goed gevoel geeft. En dat kan je in deze onzekere en heftige tijden zeker af en toe goed gebruiken.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 2020
Speelduur: 99 min

Tom (Liam Neeson) is een ervaren bankrover die al die tijd uit de handen heeft kunnen blijven van politie en justitie. Na een laatste klus wordt hij op slag verliefd op Annie (Kate Walsh) en besluit hij te stoppen. Hij wil het goede doen en zichzelf aangeven bij de FBI en in ruil voor al het geld een korte straf in een licht regime zodat hij erna de rest van zijn leven door kan brengen met Annie. Als twee corrupte FBI-agenten echter andere plannen hebben met het geld dwingen ze Tom dat hun te geven. Tom weigert vervolgens hun dat geldt te geven, en wat er dan volgt in een vuil kat-en-muisspel van de FBI-agenten. Wat ze echter niet weten is dat Tom een achtergrond heeft bij de Mariniers en zichzelf niet zomaar opzij laat schuiven. Hij gaat strijden voor alles wat hem waard is. Honest Thief is een sympathieke actiefilm met een bekend verloop. De karakters hebben niet veel diepgang en ook het karakter van Liam Neeson zal je bekend overkomen. Toch is de film erg leuk vermaak en erg onderhoudend. Na afloop zal je dan ook zeker tevreden de bioscoop uit wandelen. In deze roerige tijden is dat sowieso niet vanzelfsprekend en een zekere welkome afwisseling.