Scoob!

09-11-2020

6.5
Streaming

Scoob! (Streaming)

Scoob! onthult hoe vrienden voor het leven Scooby en Shaggy elkaar ontmoet hebben en hoe ze samen met jonge speurneuzen Fred, Velma en Daphne het beroemde Mystery Inc. vormden. Als Simon Cowell wil investeren om Mystery Inc. nog groter te maken ziet hij genoeg talent in de groep, behalve in Shaggy en zijn grootste vreind, Scooby Doo. Na een ruzie loopt het tweetal weg en sluit zich aan bij de groep van Blue Falcon (Mark Wahberg). Echter worden ze geconfronteerd met hun grootste, uitdagendste mysterie tot nu toe: een complot om de geesthond Cerberus op aarde los te laten. Tijdens hun strijd om deze wereldwijde “hondpocalyps” tegen te houden, ontdekt de groep een geheim over Scooby’s achtergrond en dat hij voor iets heel groots is voorbestemd.

Scoob! is een nieuwe animatiefilm rondom de bekende hond Scooby Doo, zijn baasje Shaggy en de vrienden Fred, Velma en Daphne. De film begint met hoe Shaggy en Scooby elkaar ontmoetten toen ze nog jong waren en hoe ze Fred, Velma en Daphne tegen kwamen en een team gingen vormen. En daar ligt meteen het meest vernieuwende en verfrissende van de film, want dat hadden we nog niet eerder gezien. Dan is het ook erg jammer dat ze hierna in een vlot tempo door de verschillende leeftijdsfasen heenlopen tot aan de leeftijd dat de karakters ook in andere films werden geportretteerd. En dat is jammer, want dit hebben we al vaker gezien in andere animatiefilms, -series en live-action bioscoopfilms van Scooby Doo. De charme van Scoob! ligt voornamelijk bij de jonge Shaggy, Scooby, Fred, Velma en Daphne. In de latere leeftijdfase is er niet meer zoveel te vertellen, en dat hadden de makers ook wel door. Vandaar dat ze het team gingen opsplitsen, Shaggy en Scooby laten aansluiten bij een ander team zodat er een nieuw verhaal onstond. Deze Blue Falcon lijkt erg op Buzz Lightyear uit de Toy Story-reeks maar haalt het qua charme en persoonlijkheid jammerlijk genoeg niet. Toch blijft er voor de jeugdigen genoeg te genieten met mooie animatie, grappige karakters en leuke en spannende ontwikkelingen. Voor echte fans van de Mystery Inc. begint Scoob! veelbelovend, maar bewandelt daarna de gebaande paden. En dat is best jammer, want er had meer in gezeten.

Medium: Streaming
Genre: Animatie, Avontuur, Komedie
Jaar: 2020
Speelduur: 93 min

In Scoob! leren we de jonge Shaggy en Scooby Doo kennen en dat ze hun beste vrienden Fred, Velma en Daphne leren kennen. Als Simon Cowell vervolgens het team wil vergroten maar geen talent ziet in Shaggy en Scooby, druipt het tweetal af. Ze sluiten zich aan bij de groep van de Blue Falcon en proberen zo de wereld van een catastrofe te behoeden. Aan de overige leden van de Mystery Inc. de taak om de harten van hun geliefde duo te heroveren. Scoob! is een leuke en moderne animatiefilm over het ontstaan van de vriendschap tussen Shaggy en Scooby en het Mystery Inc.-team. Het is dan ook jammer dat de film zo snel door deze jonge fase heen gaat en snel naar de leeftijdsfase gaat van de karakters dat al eerder is verteld. De charme van deze film had nu echt gelegen in de jongere jaren van het groepje. Toch valt er voor de jeugdigen genoeg te genieten, maar een echte hoogvlieger zal Scoob! niet worden.