V for Vendetta

29-11-2020

8.8

V for Vendetta (UHD)

In de nabije toekomst is de wereld totaal veranderd. Amerika is niet langer de grootmacht die het eens was en in Engeland heeft één man de totale macht gegrepen. Deze Chancellor Adam Sutler (John Hurt) voert een regime dat in zijn ogen het beste is voor de mensen, maar de bevolking zelf is allesbehalve gelukkig. Evey Hammond (Natalie Portman) is één van deze mensen en wanneer zij op een avond na de avondklok naar buiten gaat komt ze in contact met een mysterieuze gemaskerde man genaamd V (Hugo Weaving). Ze komt erachter dat V van plan is het regime van Chancellor Sutler omver te werpen. Zijn inspiratie heeft hij van de Engelse volksheld Guy Fawkes, van enkele eeuwen terug. Deze man had het plan om het parlement op te blazen, een plan dat V ook graag uit wil voeren. Evey wordt tegen haar wil meegezogen in de wereld van V, maar begint gaandeweg de man achter het masker en zijn ideeën te begrijpen. Ondertussen maakt de politie, onder leiding van inspecteur Finch (Stephen Rea) verwoed jacht op V.

V for Vendetta is geïnspireerd op een comic of in dit geval een grafisch roman. Deze keer echter geen superhelden maar een gemaskerde man, verminkt en gedreven zijn wraak te halen en zijn land te bevrijden van een kwaadaardig regime. In 1982 kwam de strip van Alan Moore en David Lloyd voor het eerst uit en de onderwerpen zijn vandaag de dag nog steeds relevant. Door de regering wordt V namelijk een terrorist genoemd. Door de mensen die gebukt gaan onder het regime een vrijheidstrijder. Dat dit veel raakvlakken heeft met realistische situaties in bepaalde delen van de wereld moge duidelijk zijn. Als kijker is het maar net de vraag naar wiens kant je neigt te gaan. De motieven van V zijn erg makkelijk te begrijpen, maar rechtvaardigt dit de middelen die hij daarbij gebruikt. Voor een avondje vermaak voldoet de film prima, hoewel in het verhaal duidelijk de kant van V wordt gekozen. De politieke achtergronden liggen weliswaar wat meer op de achtergrond, maar komen in het verhaal ook wel aan bod. De film biedt niet alleen een goed verhaal, visueel is het ook mooi in beeld gebracht. Van de straten van Londen tot het huis van V, alles ziet er fraai uit. Ook de actiescènes zijn goed gemaakt, hoewel ze niet het belangrijkste ingredient van de film is.
De film is geregisseerd door James McTeigue, die eerder werkzaam was als second unit director bij The Matrix filmsV for Vendetta betekent voor hem dus een weerzien met de Wachowski's aangezien die deze film geproduceerd hebben en ook het verhaal geschreven hebben. Een indrukwekkend debuut van deze regisseur en hopelijk kan hij dit niveau vasthouden.
In de prent zien we ook nog een andere Matrix oudgediende terug, Hugo Weaving. Hij speelt de rol van V al is dat mogelijk niet voor iedereen direct duidelijk. Want als V gaat hij het gehele verhaal schuil achter het bijzondere masker. Maar de oplettende kijker herkent Hugo Weaving natuurlijk direct aan zijn stem en wijze van articuleren. De andere hoofdrol wordt gespeeld door Natalie Portman. Evenals Weaving zet ook zij een goede rol neer. In de film wordt zij ontdaan van al haar hoofdhaar, iets waar zij volgens eigen zeggen erg naar uit keek. Naast Weaving en Portman zien we onder andere nog John Hurt, Stephen Fry en Stephen Rea voorbij komen. Ook zij spelen prima rollen. V for Vendetta is een intelligente film met een politiek tintje, wat het allemaal net even wat extra interessant maakt. Een aanrader dus.

V for Vendetta is door Warner eerder op DVD uitgebracht als een 2-DVD Steelbook Edition. Op HD heeft Warner de film nog uitgeracht op beide formaten, namelijk op HD DVD en Blu-ray Disc. Nu heeft Warner voor de UHD een nieuwe 4K-uitgave samengesteld, bestaande uit de UHD en de reeds bestaande BD uit 2008.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2005
Speelduur: 133 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888254615

• James McTeigue & Lana Wachowski in Conversation
  • Natalie Portman's Audition
  • V for Vendetta Unmasked
  • Muziekvideo
  • In Movie Experience
  • Behind the Story

V for Vendetta krijgt een 2160p native-4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10-beeldverbetering. De film speelt zich voornamelijk af in donkere kamers met weinig belichting en tijdens donkere en grauwe buitenscènes. Als contrast worden er veel lichten gebruikt en felle kleuren zoals rood. De 4K-transfer biedt een mooi, strak beeld met een goede scherpte en fijne deatillering. HDR10 biedt een goede sprong opwaarts in detaillering van kleuren en zichtbare details in donkere scènes. Een zeer prettige upgrade die niet opzienbarend lijkt mee het zeker wel is.

Deze High Definition uitgave van V for Vendetta laat weinig te wensen over met een zeer fraai ogend beeld. De beeldkwaliteit van de DVD was al erg goed, maar deze Blu-ray Disc voegt er op alle gebieden nog een stuk kwaliteit toe. De film moet het vooral hebben van de donkere, enigszins sinistere sfeer. Dankzij een goed contrast en een zeer goed schaduwdetail zien de vele donkere scènes er in deze High Definition uitgave uitstekend uit. Hier is de Blu-ray Disc duidelijk in het voordeel ten opzichte van de DVD. Dat geldt ook voor de scherpte van het beeld en de hoge mate van detaillering. Ook de achtergronden zijn goed gedetailleerd, beter dan op de DVD transfer. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Ten opzichte van de DVD is het beeld nog wat kleurrijker met meer nuanceringen. De kleur rood komt in deze transfer zeer goed tot zijn recht. Er is geen edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Filmgrain is geen issue, het beeld ziet er zuiver en schoon uit. Uiteraard is het beeld volledig vrij van ongerechtigheden. Kort samengevat, een mooi filmisch ogend.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de bijgeleverde Blu-ray Disc.

V for Vendetta krijgt op de UHD een werkelijk geweldige upgrade in geluid, namelijk met een Dolby TRueHD 7.1-track met Atmos-extensie. En deze Atmos-track raakt alle juiste noten: van geweldige, subtiele sfeergeluiden tot aan bombastisch geweld met veel diepe bassen en maximale spreiding. Er is continue spreiding aanwezig met een erg grote dynamiek en detaillering. dialogen klinken netjes en helder en tijdens stillere scènes zijn de ambiance-geluiden en muziek zeer subtiel aanwezig maar goed hoorbaar. Een geweldige audiotrack.

V for Vendetta krijgt op BD een Dolby TrueHD 5.1-track in de oorspronkelijk Engelse taal die zeker weinig onderdoet voor de Atmos-variant. De film heeft een mooi klinkende soundtrack die het ene moment rustig en sereen klinkt en andere momenten wat meer actierijk is. De fraaie filmmuziek van Dario Marianelli ondersteunt de sfeer van de film erg goed. De filmmuziek heeft een fraaie stereospreiding met een goede ruimtelijke dimensie door de surround speakers. Het merendeel van de film heeft een rustig soundtrack, waarin dialoog, filmmuziek en omgevingsgeluiden het totale geluidsbeeld bepalen. Bij de actiescènes doen de surrounds ook nadrukkelijk mee en klinkt de soundtrack mooi drie-dimensionaal. Bij die scènes zorgt het LFE kanaal voor wat extra laag. De dialogen zijn via de centerspeaker altijd prima te volgen.

V for Vendetta heeft de meeste extra's staan op de BD, echter staan er ook enkele neiuwe extra's op de UHD. Een zeer fijne toevoeging. De extra's op de UHD hebben een 4K-resolutie, die op de BD meestal SD. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

James McTeigue & Lana Wachowski in Conversation (13 min)
Een leuk en interessant duo-interview met wat nieuwe herinnerigen die het tweetal opdoen van de productie.

Natalie Portman's Audition (14 min)
Ook erg leuk om terug te zien, de originele VHS-beelden van een paar audities van de actrice, met daarnaast de beelden uit de uiteindelijke film.

V for Vendetta Unmasked (23 min)
Een erg interessante featurette die nooit werd toegoegd op een DVD- of BD-realse. Hier zie je wat interessante inforamtei over ene groot aantal aspecten van het maken van de film.

In-Movie Experience
Gedurende de film kun je op gezette tijden een soort picture-in-picture (PiP) video bekijken met allerlei informatieve fragmenten over de productie van de film. Sommige stukjes zijn ook terug te vinden in de featurettes, maar er is ook nieuw materiaal. Een aparte filmbeleving met een soort visuele toelichting tijdens de film. Beeldresolutie 1080p HD.

Behind the Story
Met vier keuzemogelijkheden:

Designing the Near Future (17 min)
Hier krijgen we te zien hoe het uiterlijk van de film tot stand is gekomen. Het uiterlijk van de sets, de kostuums en de modellen wordt besproken door de makers en ook krijgen te horen welke problemen de makers tegenkwamen.

Remember, Remember: Guy Fawkes and the Gunpowder Plot (10 min)
In de film wordt V geïnspireerd door de acties van ene Guy Fawkes en deze man heeft nog echt bestaan ook. Hier krijgen we dan ook een korte geschiedenisles over wie deze man was en wat hij allemaal gedaan heeft.

Freedom! Forever! Making V for Vendetta (16 min)
Een blik achter de schermen tijdens de opnames en tevens krijgen we te horen hoe de film tot stand is gekomen. Het bewerken van het verhaal om het op het scherm te krijgen, de ontwikkeling van de karakters en het opnemen van bepaalde scènes komen aan bod.

Engeland Prevails: V for Vendetta and the New Wave in Comics (15 min)
Een kijk naar de opkomst van een nieuw soort comics en de plaats die V for Vendetta hier inneemt. Kenners en makers van de film geven hun visie op de stripversie en uiteraard wordt deze vergeleken met de filmversie.

Additional Footage - Natalie Portman SNL Rap (2½ min)
Met Natalie Portman die een rap-achtig interview doet

Music Videos - Cat Power Montage (2 min)
Beelden uit de film begeleidt door muziek van de groep Cat Power met het nummer "I Found a Reason".

Theatrical Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film.

Soundtrack Album Info
Een Engelstalig tekstscherm waarop te lezen is welke muziek er op de soundtrack te vinden is.

In een nabije toekomst wil de gemaskerde man V de Engelse totalitaire regering omver werpen. Hij krijgt gedwongen gezelschap van een jonge vrouw. Tussen hen groeit een bijzondere band. Ondertussen zoekt de politie naarstig naar de gemaskerde man. V for Vendetta is een actiethriller met een politiek tintje, wat de film net iets extra's geeft. Een prima film die ook visueel mooi in elkaar zit en waarbij de cast met onder andere Hugo Weaving en Natalie Portman, goed spel levert. Deze nieuwe UHD-uitgave van V for Vendetta geeft een mooie upgrade in beeldkwaliteit, een geweldige Dolby Atmos-track en een mooi pakket aan extra's, met zelfs wat nieuwe produceerde extra's op de UHD. Een hele mooie uitgave, maar voor de frontcover had wel een andere afbeelding gekozen mogen worden. Dit is niet de meest mooie van de film. Voorderest een uitstekende release.