Honest Thief

15-03-2021

7.8

Honest Thief (Blu-ray)

Tom (Liam Neeson) is een zeer succesvolle bankrover die zonder slachtoffers te maken miljoenen buit maakt tijdens zijn nachtelkijke berovingen. Hij is een echte technische vakman die na de klus verdwijnt zonder een spoor achter te laten. Hij krijgt de bijnaam "The In and Out Bandit" en is al jaren lang onvindbaar voor de politie. Ze weten zelfs niet hoe hij eruit ziet. Als Tom een opslagruimte wilt gaan huren ontmoet hij de charmante receptioniste Annie (Kate Walsh) en op wie hij op slag verliefd wordt. Tom besluit te stoppen met zijn nachtelijke escapades en wil de rest van zijn leven doorbrengen met Annie. Echter weet Annie niet van zijn verleden en besluit Tom zichzelf aan te geven bij de politie. Hij wil in ruil voor de overhandiging van zijn totale buit en zijn bekentenis een minimale straf in een licht regime. Hij meldt zich bij FBI-agent Sam Baker (Robert Patrick) die vervolgens twee collega's op de melding sfstuurt. Deze twee agenten (Jai Courtney en Athony Ramos) hebben echter hele andere ideeën met de buit die Tom wil overhandigen. Echter is Tom niet van gisteren en laat hij de agenten niet het gehele bedrag zien. Wat er dan volgt is een kat-en muisspel tussen de FBI-agenten en Tom, die zelf een achtergrond heeft bij de Mariniers. Tom wil het goede doen, maar dan wel op zijn manier. En dat is niet de manier van de FBI-agenten door zomaar het geld te overhandigen. De FBI-agenten denken Tom een loer te kunnen draaien, maar dit is nog niet zo makkelijk als ze denken.

Honest Thief werd in een bijzondere tijd van 2020 in de bioscoop uitgebracht. In een tijd waarin de wereld in een vaste greep zit van de COVID-19-pandemie worden er nog steeds, ook in 2021, nog maar weinig Hollywood-films in de bioscopen uitgebracht. Veel films worden of verplaatst naar nieuwe release-data (o.a. No Time To DieThe Fast and The Furious 9) of direct overgezet naar een streaming-platform (GreyhoundMulan). Slechts een aantal krijgen ook daadwerkelijk een bioscoop-release, waarvan Tenet de meest bekende is. Honest Thief is een bescheiden en eigenlijk een dertien-in-een-dozijn-actiefilm met Liam Neeson in de hoofdrol. Neeson had aangegeven dat hij na Cold Pursuit zou gaan stoppen met het spelen in actiefilms. Hij vond zichzelf te oud en had er niet zoveel zin meer in. Logisch, want hij kreeg eigenlijk altijd wel hetzelfde karakter te spelen van de alledaagse man die er in wordt geluisd door de slechterikken die niet weten dat hij een achtergrond heeft in het leger of de mariniers. Wat dan volgt is voor de slechterikken een ogenschijnlijke makkelijke klus die ineens moeilijk wordt door de onverwachte held die Neeson speelt. En dit scenario kan je eigenlijk ook bovenop Honest Thief leggen en je bent klaar. Neeson speelt de goedaardige bad guy waarvan twee corrpute FBI-agenten denken dat hij makkelijk opzui te schuiven is, maar integendeel. De film heeft een bekend verloop en is best voorspelbaar. Toch is Honest Thief daardoor geen slechte film. Het doet zich niet beter of anders voor dan dat het is en is daardoor zeer goed vermaak. Ook de charmante Kate Walsh brengt wat extra warmte in de film die daardoor beter is geworden dat je uiteindelijk vantevoren had verwacht. Neeson speelt ook niet op de automatische piloot en dat brengt ook net even dat extra mee. Met ook wat redelijke goede bijrollen (waarvan het jammer is dat Robert Patrick maar een kleine rol heeft) is Honest Thief een sympathiek tussendoortje, die je zeker aan het einde een goed gevoel geeft. En dat kan je in deze onzekere en heftige tijden zeker af en toe goed gebruiken.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 2020
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Auro 3D - Engels
EAN: 8719372009697

• Behind the Scenes

Honest Thief staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 1080p op Blu-ray Disc gezet. De beeldtransfer is dik in orde en het is duidelijk dat dit een recente productie is geweest. Scherpte is erg goed, alle voorwerpen, objecten en details zijn erg goed zichtbaar. Kleuren worden duidelijk en natuurlijk weergegeven. Contrast en zwartniveau zijn erg goed gedaan. Ook in donkere scènes zijn details goed zichtbaar door een goed schaduwdetail. Eigenlijk weinig tot geen minpunten, behalve dat de transfer af en toe wat flets kan overkomen.

Honest Thief krijgt op Blu-ray Disc zowel een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee alswel ook een Auro 3D-track, beiden in de oorspronkelijke Engelse taal. De laatste track is een opvallende en zeer prettige toevoeging omdat Auro 3D, net als DTS: X en Atmos, een extra bovenlaag toevoegt binnen de track. Echter zijn er wat minder mogelijkheden om de track af te kunnen spelen. De beluisterde DTS-HD MA 5.1-track klinkt al echter zeer in orde. Spreiding is optimaal en dialogen zijn netjes hoorbaar. De surroundkanalen zijn eigenlijk altijd wel actief, met in stille en rustige scènes wat subtiele achtergrondgeluiden. Bij actiescènes openen alle kanalen zich en wordt de track erg agressief en ondersteunt de film erg goed. Ook de subwoofer doet goed mee en ondersteunt goed in het laag. Een erg prettige audiotrack.

De Blu-ray Disc van Honest Thief krijgt één extra mee. Ondanks dat het een korte extra is, is de Nederlandse uitgave wel de enige met extra's, en dat is zeker te waarderen. Deze extra is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

Behind the scenes (6 min)
Een korte featurette met interviews met cast & crew, B-roll-opnames en scènes uit de film. Best leuk en interessant.

Tom (Liam Neeson) is een gepensioneerde bankrover die niets liever wilt dan een rustig leven. Hij ontmoet een nieuwe liefde in zijn leven Annie (Kate Walsh). echter is hij nooit gepakt voor zijn daden en de FBI komt op zijn spoor. Echter hebben twee agenten (o.a. Jai Courtney) meer interesse in de nooit gevonden buit van Tom dan het recht te laten zegevieren. Echter heeft Tom ook nog een achtergrond bij de mariniers gehad dus de agenten hebben een geduchte tegenstander gevonden. Honest Thief is als film één van de weinige originele producties die in 2020 tijdens de COVID-pandemie in de bioscopen is gaan draaien, naast heel veel bestaande films. Het is een redelijk simpele actiefilm in opzet, maar dat is zeker geen nadeel. De film kijkt lekker weg en biedt zo'n anderhalf uur prima vermaak. Liam Neeson speelt zoals altijd goed en weet met zijn charisma de film prima te dragen. De Blu-ray Disc is ook dik in orde met goed beeld en geluid en zelfs een extra erop.