Jason Bourne

08-04-2021

7.2
UHD

Jason Bourne (UHD)

Jason Bourne (Matt Damon) leeft al enige jaren in de anonimiteit. Hij leeft een zwerversbestaan en verdient de kost met straatvechten. Hij herinnert zich alles van zijn verleden en houdt zijn lichaam en geest scherp door van alles verlaten te zijn en zijn vechterskunsten op peil te houden. Echter beginnen de jaren te tellen en herstelt hij niet meer zo snel als voorheen en begint zijn lichaam zichtbaar te tekenen. Nicky Parsons (Julia Styles) werkt ook in de anonimiteit, maar dan als computer-hacker en probeert allerlei informatie te verzamelen en aan de hoogste bieder te verkopen. Als ze inbreekt in een geheime CIA-server komt ze plotseling geheime informatie tegen over Jason Bourne dat tot voor kort nog onbekend was. Het duurt echter niet lang voordat de CIA hier achter komt en onder leiding van Robert Dewey (Tommy Lee Jones) wordt de onbekende dader opgespoord. Nicky zoekt intussen contact met Jason Bourne en met gezonde tegenzin gaat hij in op de afspraak. Dan worden de twee echter samen gezien door de CIA en direct wordt Jason Bourne gelinked aan de diefstal en begint de achtervolging andermaal opnieuw. Jason Bourne vlucht echter niet zomaar en gaat ook vol in de aanval, want de informatie die Nicky heeft verzameld bevat waardevolle inhoud over zijn persoonlijk verleden. Jason Bourne zal dus opnieuw al zijn kunsten moeten aanwenden om de waarheid boven tafel te krijgen. Maar zal hem dat gaan lukken, nu met een nieuwe generatie huurmoordenaars (Vincent Cassel) die hem ook op de hielen gaan zitten?

Jason Bourne is de derde samenwerking tussen acteur Matt Damon en regisseur Paul Greengrass in deze filmreeks. Na The Bourne Supremacy sloten zij in 2007 de trilogie af met The Bourne Ultimatum. Dit was een van de betere vervolgen die slim gebruik maakte van scènes uit het tweede deel, maar dan in een geheel andere context. Ook het einde was zeer bevredigend en rondde het verhaal heel goed af. Daarna kwam een "side-quel", een vervolg wat een parallele verhaallijn vertelt in hetzelfde universum, maar met andere karakters. Dit was The Bourne Legacy, met Jeremy Renner in de hoofdrol van protagonist. Deze film kwam niet geheel uit de verf door de ietwat vergezochte verhaallijn en het gebrek aan herkenning van andere karakters uit de eerdere delen.
Toen werd het enkele jaren stil rondom deze filmreeks. Acteur Matt Damon wilde niet terugkeren zonder regisseur Paul Greengrass en de laatste had daar eigenlijk geen zin in. Hij ging door met andere projecten zoals Captain Philips en Green Zone (de laatste overigens ook met Matt Damon in de hoofdrol). De roep om een vervolg werd echter steeds groter en dus besloten het tweetal om toch weer een vervolg te maken. De verwachtingen waren natuurlijk erg hooggespannen en de eerste trailers beloofden wel wat goeds. Kan deze film zich dus meten met de twee films van 10 jaar geleden? Het antwoord is: nee, helaas niet. Zoals gezegd werd de trilogie perfect afgerond met The Bourne Ultimatum. Het verhaal was af, Jason Bourne weet alles uit zijn verleden en kan nu verder met zijn toekomst. Deze toekomst is ongewis en dat is prima, als kijker kan je hier dan een eigen invulling gaan geven. Dit deel geeft daar nu een concrete invulling aan en is niet heel erg verassend. En er wordt nu voor Jason Bourne een reden gegeven om weer in actie te komen, maar deze reden is wel heel erg dun. De noodzaak van alle acties is er dan ook niet. Daarnaast is de hele achtervolgings-opzet nu wel bekend en geeft eigenlijk geen vernieuwing. Ook een topacteur als Tommy Lee Jones kan geen gravitas aanbrengen in zijn rol en in het geheel. In de film zit genoeg actie en dat is uitstekend in beeld gebracht, als je tenminste houdt van de bekende "shaky-cam" stijl waar regisseur Greengrass bekend om staat.
Verder zijn de bijrollen, van onder andere Alicia Vikander en Vincent Cassel, prima verzorgd, maar krijgen ze eigenlijk niet veel te doen. En dat is jammer, want deze film was een unieke mogelijkheid om een diepere laag aan te brengen in het verleden van Jason Bourne en de nieuwe krakters om hem heen. Helaas is dat de schrijvers onvoldoende gelukt en krijgen we nu een dertien-in-een-dozijn-actiefilm voorgeschoteld die niet echt van de grond komt. Als op zichzelf staande actiefilm is deze goed verzorgd, maar in het Bourne-universum ligt de lat toch echt een stuk hoger. En dat heeft deze nieuwe samenwerking van Damon en Greengrass onvoldoende gehaald.

Medium: UHD
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 123 min
Verpakking: UHD Duo keepcase in slipcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5053083092450

• Bringing Back Bourne
  • Bourne to Fight
  • The Athens Escape
  • Las Vegas Showdown
  • Exclusieve extra's:
  • On Foreign Soil: The Athens Riot
  • Bourne in the U.K.
  • The End of a Journey
  • The Bourne Style
  • Inside The Hub

UHD
De UHD van Jason Bourne krijgt een sterke 2160p 4K-tranfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De transfer krijgt ook HDR10-beeldverbetering mee. De transfer zorgt voor een soms subtiele, maar zeker aanwezige upgrade van de al sterke BD-transfer. Scherpte is door de verhoogde resolutie duidelijker aanwezig en ook de kleuren zijn door HDR10 beter gedefinieerd. Contract en zwartniveau staat net even wat duidelijker en strakker binnen het frame. Een erg goede 4K-transfer.

Blu-ray Disc
Jason Bourne krijgt op Blu-ray Disc een AVC-gecodeerde 1080P HD-beeldtransfer mee in het originele beeldformaat van 2.40:1. De film is voornamelijk opgenomen op film en dat is ook zeker zichtbaar. Ondanks het vaak drukke camerawerk (de films van Greengrass staan hier bekend om) en de vele nachtopnames is de transfer opmerkelijk helder. Detaillering is erg goed en ook 's nachts zijn alle details goed zichtbaar. Zwartniveau is erg sterk en ook het contrast is subtiel, vooral ook in scènes waarbij nauwelijks verlichting aanwezig is. Door het soms ontbreken van verlichting is het beeld wel wat meer voorzien met grain. De dagscènes zijn helder en ook het gestoken beeld laat verder geen compressiefouten zien. Al-met-al een zeer filmische transfer die het uiterlijk van de film recht aan doet.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Jason Bourne krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 7.1-audiotrack mee met een DTS: X-extensie in de oorspronkelijk Engelse taal. Jason Bourne is een erg drukke actiefilm waarbij continue muziek, ambiance-geluiden of andere muziekeffecten aanwezig zijn. De audiotrack weet dit geluidsbeeld op een subtiele manier over de verschillende kanalen te verdelen en ook op een manier waarop je als kijker niet continue omver wordt geblazen. Er is ruimte voor wat rust in de geluidservaring waarna de actie weer wordt opgeschroefd en de verschillende audiokanalen aan het werk worden gezet. Spraak komt netjes uit de centergedeelte en ook het hoogtekanaal wordt gebruikt om een driedimensionaal geluidsbeeld weer te geven. De lage tonen worden goed weergegeven uit de subwoofer. Een geluidstrack van hoge kwaliteit.

Jason Bourne krijgt op Blu-ray Disc een aantal korte extra's mee. Een bij een retailer exclusief verkrijgbare DVD krijgt een aparte bonusdisc mee waarop ook nog een aantal extra's staan. Deze bonusdisc wordt hier apart besproken.

Extra's Blu-ray Disc:

Bringing Back Bourne (8 min)
Een korte terugblik over hoe het karakter Jason Bourne werd teruggebracht in de film. Redelijk oppervlakkig, ook door de korte speelduur.

Bourne to Fight
Bestaat uit drie verschillende featurettes. Tesamen een redelijk interessante making-of.

Bare-knuckle Boxing (8 min)
Een kijkje naar de voorbereiding van Matt Damon voor de hand-tot-hand gevechten die hij heeft in de film.

Close Quarters (4min)
Dit onderdeel gaat over de gebruikte locaties die onder andere bij een paar belangrijke vechtscènes werden gebruikt.

Underground Ramble (6 min)
Deze featurette gaat over de opnames van een climactische vechtscène in een ondergrondse locatie.

The Athens Escape (6 min)
Deze featurette gaat over het maken van de spectaculaire achtervolging in Athene. Erg interessant om een kijkje achter de schermen te zien, vooral om te zien hoeveel praktische effecten er zijn gebruikt (lees: hoeveel auto's er daadwerkelijk sneuvelen).

Las Vegas Showdown
Bestaat ook uit twee delen. Tesamen een interessante blik achter de schermen.
Convention Chaos (6 min)
Dit onderdeel beschrijft de opnames van een aantal cruciale scènes.

Shutting Down the Strip (8 min)
Deze featurette gaat over de misschien wel grootste achtervolging uit alle Bourne-films.

Extra's Exclusieve Bonus Disc (apart verkrijgbaar bij een exclusieve DVD-uitgave)

On Foreign Soil: The Athens Riot (6 min)
Een interessant kijkje achter de schermen hoe de opstand in Athene werd vormgegeven en gefilmd.

Bourne in the U.K. (4 min)
Een kort kijkje achter de schermen over het filmen in Londen. Interessant is dat regisseur Paul Greengrass ook vaak voor de camera verschijnt met uitleg over de keuzes die ze hebben gemaakt.

The End of a Journey (6 min)
Deze featurette gaat over het filmen van de ontwikkeling van een bepaald karakter in de film. Omdat de ontwikeling een nogal grote spoiler is in de film wordt aanbevolen deze featurette zeker niet te kijken voordat je de film hebt gezien.

The Bourne Style (5 min)
Een korte achtergrond over de bekende stijl van filmmaken van regisseur Paul Greengrass en voornamelijk over zijn cameravoering.

Inside The Hub (7 min)
Deze  featurette gaat over "de hub', het centrale commandocentrum waar vanuit de achtervolging naar Jason Bourne wordt gecoördineerd. Deze "hub" is het middelpunt in alle Bourne-films en omdat dit een nieuwe hub is wordt je als kijker rondgeleid in deze nieuwe kamer vol technisch vernuft.

Jason Bourne dacht een rustig leven op de achtergrond te leiden, maar door nieuwe informatie over zijn verleden wordt hij terug in de kijker gebracht. Zijn vijanden zien in hem meteen een dreiging en andermaal wordt er gejaagd op Jason Bourne. De film zelf brengt helaas niets nieuws ter tafel, alhoewel de actie en het uiterlijk van de film dik in orde zijn. De HD en Blu-ray Disc van Jason Bourne zijn prima verzorgd met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Het aantal en de speelduur van de extra's op de Blu-ray Disc zijn aan de magere kant. De extra's op de exclusief verkrijgbare Bonus Disc DVD zijn erg interessant en een mooie aanvulling, helaas betekent dit wel dat je als liefhebber van de film of van de franchise meteen al moet "double-dippen".

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.