X-Files, The - Seizoen 1-9

23-04-2021

9.8
Streaming

X-Files, The - Seizoen 1-9 (Streaming)

Special Agents van de FBI Fox Mulder (David Duchovny) en Dana Scully (Gillian Anderson) werken samen bij een speciale afdeling van de FBI, The X Files. Op deze afdeling komen misdaadzaken terecht die elke andere afdeling onoplosbaar acht en ze afschuiven naar deze afdeling, omdat men niet weet wat ze ermee aan moeten. Fox Mulder heeft een grote interesse in deze zaken die vaak om paranormale zaken gaan en zaken die wel eens buitenaaards kunnen zijn. Zijn zusje is op acht-jarige leeftijd ontvoerd door, naar zijn zeggen, buitenaardse wezens. Hij is er ook van overtuigd dat de regering een schaduwzijde heeft en op de hoogte is van het bestaan van buitenaardse wezens, sinds de crash bij Roswell in 1947. Ook voert de regering naar zijn zeggen een verbond met deze wezens om de kolonisatie op aarde van deze wezens te faciliteren, om in het geheim een vaccin te vinden voor het buitenaardse virus, waarmee de buitenaarsdse wezens de gehele populatie op aarde mee wil infecteren. Dana Scully is een medisch specialist en heeft een carriere in de zorg opgegeven om bij de FBI te gaan werken. Zij heeft de opdracht gekregen om Mulder te helpen bij zijn zaken, maar eigenlijk om die onderuit te halen met medische argumenten en bewijs. Mulder is namelijk een grote luis in de pels van de FBI en ze zijn hem liever kwijt dan rijk. Maar omdat hij steun heeft in het congres en ze van hem geen martelaar willen maken gedogen ze zijn aanwezigheid en zijn werk. Mulder is er echter op gebrand om de waarheid aan het licht te brengen en de verantwoordelijken te laten boeten voor hun misdaden. Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt, want zijn eigen familie is betrokken bij de meest grote geheimen waar de regering alles aan doet om deze geheim te houden. Scully probeert Mulder’s verbetenheid en jacht op de waarheid bij te benen en komt er gaanderweg achter dat de claims van Mulder over het paranormale en buitenaardse wezens toch niet zo gek lijken als ze bleken. De sceptische Scully wordt gaanderweg een lotgenoot, en daarbij kunnen ze ook steeds vaker rekenen op de steun van hun kritische baas Walter Skinner (Mitch Pileggi). De waarheid is ergens daar ginds en wil gevonden worden, zeker als het aan Mulder en Scully ligt.

De TV serie The X-Files is één van de meest succesvolle TV-series van de afgelopen 30 jaar. De wekelijkse afleveringen werden door een grote groep mensen op TV gevolgd en de serie is één van de eerste waarbij een online-community werd gecreeërd en er online fans met elkaar communiceerden over de serie. Er werden diverse verhaallijnen geanalyseerd en gecontroleerd op validiteit en er werden diverse ideeën opgedaan voor de serie. De serie zelf kan qua verhaallijnen opgedeeld worden in twee types: de monster-van-de-week en de Mythologie-afleveringen. In een monster-van-de-week-aflevering werd een paranormale zaak onderzocht die vaak ging over of een paranormale gebeurtenis door bijvoorbeeld sanatisme of andere onverklaarbaarbare zaken of door een psychische of lichamelijke afwijking van de dader die hem/haar dreef tot de misdaad. In elk geval was Mulder altijd 'de gelover' in de paranormale zaken en Scully van 'de scepticus' die een medische of andere realistische onderbouwing of oorzaak wilde vinden voor hetgeen wat was gebeurd. De serie telt in totaal negen initiële seizoenen en twee bioscoopfilms. De eerste vijf seizoenen van de serie zijn meteen de beste van de serie. De serie groeit in de verhaallijnen en in productiewaarde en de spanning, vooral in de mythologie-afleveringen, wordt stevig opgebouwd. Het aantal klasssieke en aflveringen die je als fan met open mond zat te bekijken zijn bijna ontelbaar: Beyond the Sea, The Erlenmeyer Flask, Tooms, One Breath, Anasazi, Nisei/731, Pusher, Musings of a Cigarette Smoking Man, Never Again, Redux I/II, Emily, Patient X en The End zijn eigenlijk te weinig om op te noemen die in de rij klassieke afleveringen thuis horen. Er komen ook diverse gedenkwaardige karakters voorbij, zoals Eugene Victor Tooms, Duane Barry, The Lone Gunmen, Alex Krycek, The Cigarette Smoking Man en nog vele anderen. Na het vijfde seizoen komt de eerste bioscoopfilm, The X-Files Movie: Fight the Future) die zowel fans van de serie als "normale" bioscoopgangers moest kunnen volgen. Zie de betreffende recensie of de makers dat ook is gelukt. De film fungeerde als brug tussen een afsluitend seizoen vijf en de start van seizoen zes. Dit zesde seizoen was ook nog erg sterk, maar was wel een stuk anders dan voorheen en dat was even wennen. Dit was het eerste seizoen dat in Los Angeles en omgeving werd gefilmd, na vijf jaar filmen in Vancouver en omstreken. De warme en zonnige sfeer in plaats van het druiligere en sombere was ook even wennen. Toch zitten er zeer goede aflveringen in, waaronder Drive. Hierin speelt Bryan Cranston de hoofdrol en deze rol overtuigde producent Vince Gilligan dat hij de man moest zijn  die Walter White moest gaan spelen in de hitserie Breaking Bad. Met seizoen zeven komt de serie wel op een hellend vlak naar beneden terecht. Dit seizoen is ook nog steeds erg goed, maar zijn vooral de mythologie-afleveringen wat minder sterk. Er zit ook meer humor in, en dat was voor de fans toch wel een beetje wennen. Wel zaten er gedenkwaardige afleveringen in, zoals de crossover Millennium en de aflevering Closure, waarbij Mulder nu echt achter de waarheid komt van het lot van zijn zusje. Wellicht kwam het onevenwichtige van het seizoen ook omdat acteur David Duchovny tijdens de opnames in een stevige juridische strijd zat met producent Fox, omdat zij de serie tegen een lagere prijs aan zuster station FX had verkocht dan dat de acteur wellicht voor mogelijk hield. Hij kreeg gelijk en werd nog een stevige som geld betaald. Ook wilde bedenker Chris Carter na seizoen vijf eigenlijk stoppen met de serie en doorgaan met alleen bioscoopfilms. David Duchovny wilde vervolgens stoppen na seizoen zeven, maar werd overgehaald om in seizoen acht nog maar een beperkt aantal afleveringen te verschijnen. Vervolgens was hij aan het begin van seizoen negen verdwenen, tot aan de laatste aflevering en afsluiter van de serie. De acteurs die het van hem en grotendeels van Gillian Anderson overnamen waren Robert Patrick en Annabeth Gish. Vooral Patrick had grote schoenen te vervullen, maar hij doet dat met verve. John Doggett is een heel ander karakter dan Mulder en Robert Patrick weet hem zeer goed gestalte te geven. Je ziet ook duidelijk gedurende de afleveringen dat John Doggett en Monica Reyes (gespeeld door Gish) steeds beter op elkaar ingewerkt raken en de acteurs ook. Seizoen negen is dus in zijn algemeen zeker niet slecht, het is alleen niet echt een X-files seizoen. Vervolgens kwam een paar jaar na de serie nog een tweede bioscoopfilm: I Want to Believe, die tot teleurstelling van de fans geen mythologie bevat, maar meer een "normale" X-files-zaak. Toch blijft het een best verdienstelijke X-files-film, zie de recensie waarom. Dan volgt er een grote stilte, totdat er in 2015 wordt aangekondigd dat er een "event-series" verschijnt van The X-files;  een tiende seizoen met zes nieuwe afleveringen met daarbij zowel monster-van-de-week-afleveringen als ook mythologische. Deze event-series waren een succes, dus kwam daarna een bijna-volwaardig seizoen elf met tien afleveringen erin. Helaas zijn seizoenen tien en elf (nog) niet beschikbaar op Disney+ Star. Echter zijn de eerste negen seizoenen echte TV-klassiekers en absoluut de moeite waard om opnieuw te gaan bekijken.

Medium: Streaming
Genre: Drama, Misdaad, Mysterie, Science fiction, Thriller, TV
Jaar: 1993-2018
Speelduur: 43 min
Uitgever: Disney+ Star

FBI agenten Fox Mulder (David Duchovny) en Dana Scully (Gillian Anderson) onderzoeken voor de FBI paranormale zaken die onverklaarbaar worden geacht. Daarnaast onderzoeken ze ook nog diverse buitenaardse geheimen die de Amerikaanse regering geheim wilt houden. The X-Files is een waar fenomeen geworden qua vernieuwing en is één van de meest baanbrekende TV-series van de afgelopen 30 jaar. Vooral de eerste vijf seizoenen zitten vol met spannende verhaallijnen, gedenkwaardige karakters en niet-te-geloven-ontwikkelingen. Daarna volgt een eerste bioscoopfilm met daarna nog twee erg goede seizoenen. Daarna volgen de laatste twee seizoenen die door de (grotendeelse) afwezigheid van David Duchovny en zijn karakter Mulder toch minder sterk zijn. Acteurs Robert Patrick en Anabeth Gish doen het zeker zeer verdienstelijk als FBI agenten John Dogett en Monica Reyes, maar hebben helaas niet de magische chemie van Duchovny en Anderson. De eerste negen seizoenen van The X-files zijn desondanks een zeer grote aanrader en hopelijk voegt Disney+ Star snel de overige twee recente seizoenen tien en elf ook bij het aanbod.