Gattaca

12-07-2021

8.2

Gattaca (UHD)

In de nabije toekomst is het mogelijk om kinderen te krijgen door genetische manipulatie. Op deze manier kunnen de ouders kiezen wel kleur haar hun kind krijgt en ook zaken als kleur van de ogen en andere lichamelijke kenmerken. Ook op het gebied van intelligentie en genetische zwakheden kunnen de kinderen aangepast worden en zo worden er vrijwel alleen perfecte kinderen. Vincent Freeman (Ethan Hawke) is dit echter niet, hij werd gewoon op een normale manier ter wereld gebracht. Hij ondervindt hier problemen mee, aangezien alle perfecte mensen de beste banen krijgen. Ook heeft Vincent een droom en dat is de ruimte ingaan, maar door een hartafwijking zal hij hier nooit voor in aanmerking komen. Dan komt hij Jerome Morrow (Jude Law) tegen. Hij is wel genetisch aangepast, maar zit door een ongeluk in een rolstoel. Om te kunnen overleven verkoopt hij zijn genetisch materiaal aan mensen die dit kunnen gebruiken. Ook Vincent kan dit wel gebruiken en hij gebruikt Jerome’s DNA om zijn droom te verwezenlijken. Het plan slaagt maar wanneer er een moord wordt gepleegd, komt Vincent in de problemen als hij alles op alles moet zetten zijn genetische imperfectie verborgen te houden.

Gattaca is een film van regisseur Andrew Niccol, die ook het verhaal schreef. De film is een combinatie van een science fiction, een drama en een thriller. Science fiction omdat het verhaal zich in de toekomst afspeelt en dus niet omdat er ruimtegevechten aanwezig zijn. Actie is over het algemeen niet echt aanwezig en het verhaal moet het hebben van enkele spannende plotwendingen en zorgvuldig opgebouwd drama. De prent gaat over onze toekomstige maatschappij, waar mensen door middel van genetische manipulatie een perfect kind kunnen krijgen. Alle eigenschappen zijn zorgvuldig uit te kiezen en bovendien zijn alle genetisch bepaalde ziekten verdwenen. De hoofdpersoon is echter een normaal in de wereld gekomen iemand en hij heeft niet alle voordelen die een genetisch perfecte wel heeft. Zo lijdt hij aan een hartafwijking en ziet hij hierdoor zijn droom om de ruimte in te gaan, in duigen vallen. Om toch zijn droom te kunnen vervullen, gebruikt hij het DNA van een perfect iemand, iets dat voor hem veel gevolgen met zich meebrengt. Het verhaal is goed geschreven en kan spannend en onderhoudend genoemd worden. De karakters komen geloofwaardig over, ook in hun handelen, en ze worden goed uitgediept. Het thema over genetische manipulatie is ook vandaag de dag nog actueel en daarom heeft het geheel niets aan kracht ingeleverd. In eerste instantie lijkt de film vrij simpel, maar Andrew Niccol heeft meerdere lagen in het verhaal aangebracht. Ook laat hij zonder al te veel te moraliseren de gevolgen zien van een perfecte maatschappij en welke gevolgen dit voor sommige mensen kan hebben.
In de hoofdrol zien we Ethan Hawke en hij weet goed de strubbelingen van zijn karakter over te brengen. Hij komt geheel menselijk en ook kwetsbaar over, dit in contrast tot de perfecte wezens die de wereld om hem heen bevolken. Jude Law speelt de genetisch perfecte Jerome, die ondanks dit feit, toch niet het geluk heeft gevonden dat hij zocht. Ook hij weet te overtuigen en zet een goed optreden neer. Verder zien we nog Uma Thurman, die de liefdesinteresse speelt van Hawke. De twee kregen tijdens de opnames ook echt een relatie en hierdoor komt dit gegeven extra overtuigend over. Haar rol had echter beter uitgewerkt kunnen worden en nu wordt ze een beetje ondergebruikt. Het uiterlijk van de film is ook goed verzorgd en de steriele en koele wereld komt goed over door de fraaie sets en het ontwerp. De toekomstige wereld wordt niet te modern weergegeven en als kijker heb je het gevoel dat deze wereld makkelijk binnen enkele jaren bereikt kan worden.
Alles bij elkaar is Gattaca een interessante film die menig zal boeien. De combinatie van genres werkt goed en het verhaal is spannend en onderhoudend. De optredens van de cast zijn sterk en weten te overtuigen. Dit in combinatie met de setdesign en het ontwerp van de toekomstige wereld, maakt de film een aanrader.

Gattaca is in het verleden uitgeracht op Blu-ray Disc waarvan hier een recensie is terug te vinden. Voor de 4K-uitgave op UHD heeft Sony het beeld geremastered en een Dolby Atmos toegevoegd. Het enige dat ontbreekt zijn de extra's.

Genre: Drama, Science fiction, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 106 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609636765

Gattaca krijgt op UHD een prachtige 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 met HDR10-beeldverbetering. De dystopische toekomst-beelden krijgen een boost in scherpte en helderheid en behouden tegelijkertijd een mooie gradatie aan grain. Kleuren krijgen een boost en ogen meer natuurlijk en frisser. Contrast en schaduwdetail zijn ook beter gedefinieerd en laten ook de donkere scènes beter tot zijn recht komen. Een prachtige transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de (afzonderlijk verkrijgbare) Blu-ray Disc.

Gattaca krijgt op UHD een Dolby TrueHD 7.1-track mee met een Atmos-extensie. De film wordt voornamelijk gedragen door dialogen en ambiance-geluiden dus de track is niet zo heel actief. Surroundkanalen worden niet vaak gebruikt en het hoogtekanaal al helemaal sporadisch. Desalniettemin een prima audiotrack.

Curieus genoeg krijgt de UHD van Gattaca, in vergelijking tot titels die in dezelfde tijd zijn uitgebracht - Last Action Hero en In the Line of Fire-, géén extra's mee die wél op de Blu-ray Disc staan. Erg jammer.

Vincent is geboren in een tijd waarin het mogelijk is perfecte mensen te creëren. Hijzelf is echter op de normale manier geboren en hij ondervindt hiervan vaak last. Zo zal hij zijn droom om de ruimte in te gaan nooit waar kunnen maken, in ieder geval zonder de boel op te lichten. Hij doet dit toch en gebruikt het DNA van een perfect iemand om toegelaten te worden tot de ruimteopleiding. Gattaca is een film die draait rond genetische manipulatie en de gevolgen hiervan. Het resultaat is een spannende en onderhoudende film die zijn boodschap brengt, zonder echt moraliserend te worden. De cast is goed op dreef en de film ziet er fraai uit. De UHD van Gattaca krijgt een goede beeld- en geluidskwaliteit mee maar helaas geen extra's.