Mortal Kombat

22-07-2021

7.1
UHD

Mortal Kombat (UHD)

Cole Young (Lewis Tan) is een MMA-vechter die vooral goed kan slaan, maar niet zo goed kan verdedigen, en daarom verliest hij elke wedstrijd. Toch heeft hij het gevoel dat er meer in hem zelf zit, ondanks wat de buitenwereld hem vertelt. Hij wordt na weer een kansloos verloren wedstrijd benaderd door Sonya Blade (Jessica McNamee), die hem vertelt dat het drakenteken op zijn lichaam hem voorbestemd maakt voor een buitenwerelds vecht-tournooi om de teokomst van de aarde veilig te stellen. De vijandige vechters van de Outworld, aangevoerd door de ninja Sub Zero (Joe Taslim), hebben nog één overwinning nodig om de aarde op te eisen en te vernietigen. De dondergod Raiden (Tadanobu Asano) wil dit tegenhouden en verzamelt alle geschikte vechters op aarde. Naast Sonya Balde en Cole Young doet ook Jax (Mehcad Brooks) mee en Kano (Josh Lawson), alhoewel de laatstegnoemde totaal niet van harte. elke vechter moet achter zijn of haar unieke kracht komen en gaan in training. Daar komen ze nog meer vechters tegen, namelijk Lui Kang en zijn neef Kung Lao. Cole moet ook achter zijn unieke kracht komen en komt er gaanderweg achter dat zijn erfgoed ligt bij een van de beste ninjas die heeft geleefd en die verslagen is door Sub Zero. Het ultieme toernooi kan beginnen!

De film Mortal Kombat is gebaseerd op de immens populaire gamereeks, die al vanaf 1992 bestaat. Na een zeer succesvolle oorsprong in de arcadehallen verscheen het spel ook op diverse consoles, onder andere de PlayStation 1 en de Super Nintendo. Daarna groeide het succes gestaag van het zeer gewelddadige vechtspel. Vooral de geheime toetsencominaties waarmee een personage en Fatality (bloederig einde), Friendship (een jolige genade en vriendschap), Babality (de vijand werd een baby) of een Animality (het winnende personage veranderde in een dier en verslond de verliezer) waren immens succesvol. Niet alleen omdat de toetsencombinaties moeilijk te vinden waren (in die tijd was internet nog niet zo weid verspreid en moest je deze combinaties vooral in games-magazines vinden), ook moest je de toetsencombinatie aan het einde van een gevecht in een zeer korte tijd en foutloos invoeren. En dat ging niet altijd goed, dus moest je wachten tot een volgend gevecht als het niet goed was ingevoerd. Het spel leent zich uitstekend voor een vertaling naar het witte doek, en zo werd er een eerste bioscoopfilm gemaakt in 1995, geschreven door de poplaire makers van de game, Ed Boon en John Tobias en geregisseerd door Paul Anderson (Event Horizon, Death Race, Resident Evil-reeks). Ook werden er best wat bekende acteurs gestrikt voor de hoofdrollen, met name Christopher Lambert als Raiden was een goede casting. De film zelf was van bedenkelijke kwaliteit, maar heeft in de jaren erna vooral op home video een cult-status gekregen onder liefhebbers van de games en films. Er werdt ook nog een vervolg gemaakt in 1997 genaamd Mortal Kombat: Annihilation, maar deze film flopte dusdanig dat verdere filmplannen op de plank werden gelegd. Toen werd de laatste jaren besloten om een reboot te maken, en deze werd vervolgens gemaakt en na een vertraging door Covid in de bioscopen uitgebracht. De film begint erg sterk met het achtergrondverhaal en de onderlinge strijd van de Ninja's Hanzo Hasashi en Bi-Han/Sub Zero. Daarna zakt de film wel wat in en wordt een stuk trager. Het verhaal van Cole Young is interessant, maar is een beetje vlak. Degene die de meeste schermtijd en dialogen krijgt is Kano, maar hij is wel een beetje irritant veel aanwezig. Pas als de andere leden van het team worden gevonden en men gaat trainen voor het toernooi wordt het weer een beetje interessant en vlot. De actiescènes zien er spectaculair uit en ook de decors, locaties en productie ontwerp zien er hoogstaand uit. De film duurt met bijna 2 uur wel wat lang, dat had wat korter gemogen. Verder is dit een prima onderhoudende film maar moet je wel van de games houden. In de film zelf en vooral aan het einde zitten genoeg knipogen naar andere karakters uit de games die in een vervolg hun opwachting kunnen maken.

Medium: UHD
Genre: Actie, Fantasy
Jaar: 2021
Speelduur: 110 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 5051888255438

• From Game to Screen: The Making of Mortal Kombat
  • Mortal Kombat: Fan Favourite Characters - 11 featurettes
  • Fight Koreography
  • Into the Krypt: Easter Eggs of Mortal Kombat
  • Anatomy of a scene - 7 featurettes

UHD
Op de UHD-disc krijgt Mortal Kombat een 2160P 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 met HDR10-beeldverbetering. De film is een recente productie en krijgt een native-4K-transfer. Toch is dat geen garantie voor succes, want waar aan de ene kant de transfer in uitblinkt laat het op andere vlakken wat steekjes vallen. Scherpte en kleuren zijn geweldig goed, maar schaduwdetail en contrast is soms wat minder. Sommige scènes en segmenten die zich afspelen in donkere omgevingen zijn wat soft en geven wat minder detail in het donker. Verder is dit een goede transfer, maar de donkere en softe scènes zijn helaas een beetje tegenvallend.

Bluray Disc
De 1080p-transfer van Mortal Kombat is ook uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. Een prima transfer, scherp en kleuren zijn goed. De BD heeft ook last van de softe scènes en het wat minder schaduwdetail en contrast.

UHD+BD
Mortal Kombat krijgt op beide formaten een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met Dolby Atmos-extensie mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track klinkt erg goed, maar niet zo bombastisch al de film af en toe is. Dan is de track zelfs een beetje tam. Dat komt deels door de film die veel dialoog-gedreven is en uiteindelijk niet heel veel actie-momenten kent, maar dan ook komt de track een beetje conventioneel over. Er knalt niets echt uit de speakers en ook de hoogtekanalen worden sporadisch ingezet. Op zich een verzorgde track, maar geen hoogvlieger.

Mortal Kombat heeft een verrassend uitgebreid pakket aan extra's meegekregen. Alle extra's staan op de Blu-ray Disc, zijn in 1080P HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Deleted Scenes (4 min)
Verlegnde en verwijderde scènes, soms nog in onafgemaakte vorm met titelkaarten ertussen en niet-afgeronde CGI.

From Game to Screen: The Making of Mortal Kombat (21 min)
Een leuke making-of met een goede lengte zodat er genoeg verteld kan worden. Best interessant en informatief.

Mortal Kombat: Fan Favourite Characters - 11 featurettes (17 min)
Elf korte featurettes die elk kort een karakter beschrijven, vanuit het ontstaan in de game tot de aanpassing in de film.

Fight Koreography (9 min)
Een leuke featurette over de vechtsc`nes, met daarbij interviews met de cast en crew.

Into the Krypt: Easter Eggs of Mortal Kombat (4 min)
Altijd leuk, easter eggs in een film. Hier vertelt de regisseur waar je ze kan spotten in de film.

Anatomy of a scene - 7 featurettes (12 min)
Een aantal scènes die je in verschillende stadia van productie kan bekijken.

Cole Young is een MMA-vechter die steeds verliest, maar desondanks toch denkt dat hij beter kan. Als hij wordt benaderd door Sonya Blade om mee te doen aan een buitenwerelds vecht toernooi, dan denkt hij zijn roeping te vinden. Hij heeft namelijk een teken op zijn lichaam waar een diep erfgoed achter schuilt. Hij sta,mt af van één van de beste Ninja's uit het verleden. Echter zijn er meer vechters met dit teken, en hoeven de Outerworld-vechters nog maar één toernooi te winnen om de aarde te veroveren. Onder leiding van Lord Raiden beginnen de vechters hun training. Het ultieme gevecht kan beginnen... Mortal Kombat bestaat al sinds 1992 en heeft een lange historie binnen de games-wereld. Ook zijn er al een paar filmvertalingen ondernomen, waarbij die uit 1995 de meest bekende is. Deze moderne versie is een reboot en introduceert bekende en nieuwe karakters. De film leunt wat meer op verhaal dan actie, maar die vechtscènes zien er goed gemaakt uit. Ook alle omgevingen, decors en effecten zien er prima uit. De UHD+BD van Mortal Kombat heeft een beetje soft en donker beeld en de audiotrack had wel wat agressiever gemogen. Het pakket aan extra's is dik in orde. Een aanrader voor de liefhebbers.