Clockwork Orange, A

27-09-2021

7.8
UHD

Clockwork Orange, A (UHD)

Schoppen, aftuigen, stelen, zingen, tapdansen, verkrachten. Niets is Alexander ‘met bolhoed’ DeLarge (Malcolm McDowell) en zijn vrienden Dim (Warren Clarke), Georgie (James Marcus) en Pete (Micheal Tarn) te gek. Zij houden er hun eigen manier van plezier maken op na, ten koste van het leven van anderen. Maar de groep is niet blij met de wijze waarop Alex zich manifesteert. En wanneer zij zich weer op een avond uitleven, slaan zij Alex neer en laten hem achter zodat de politie hem zal vinden. Alex wordt veroordeeld tot 14 jaar gevangenisstraf. In de gevangenis doet hij zijn best een modelgevangene te zijn, in de hoop eerder vrij gelaten te worden. Alex wordt het hulpje van gevangenisdominee. Dan hoort Alex van een speciale hervormingstechniek, de Ludovico techniek. Een experimentele techniek waarmee in slechts enkele weken de criminele handelingen worden afgeleerd en je zodoende snel uit de gevangenis kunt komen. Als Alex hoort dat de techniek nog wordt uitgeprobeerd op proefpersonen, regelt hij het zo dat hij gekozen wordt als proefpersoon. En zo begint voor Alex een indringende behandeling, met als resultaat dat hij als modelburger terug kan keren naar de maatschappij. Maar wordt Alex wel zo’n modelburger en wil de maatschappij hem nog wel?

Het overgangsproces van amoreel boefje tot gehersenspoelde deftige burger en terug vormt de dynamische boog in deze shockerende toekomstvisie die Kubrick maakte van de gelijknamige roman van Anthony Burgress. Wat vooral opvalt is de verrassende en tegenstrijdige combinatie van klassieke muziek en het ten toon spreiden van excessief geweld en expliciet taalgebruik. De klassieke muziek, waarbij met name de 9e symfonie van Ludwig van Beethoven een speciale rol speelt, wordt deels echt klassiek weergegeven en deels in een synthesizerachtige bewerking. Malcolm McDowell speelt een bewonderswaardige rol, vooral wanneer je de scènes ziet tijdens de Ludovico behandeling. A Clockwork Orange kreeg van de NewYork Filmcritics onderscheidingen voor beste film en beste regisseur. De film was verder ook goed voor 4 Oscar® nominaties, waaronder voor de beste film.

A Clockwork Orange is in het verleden uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Voor deze UHD+BD-uitgave heeft de film een nieuwe 4K-remaster gekregen en dezelfde lossless audiotrack als op de BD. De bijgevoegde BD is dezelfde als de eerdere (her)uitgave uit 2011. Deze UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Thriller
Jaar: 1971