Godzilla vs. Kong

29-09-2021

8.2
UHD

Godzilla vs. Kong (UHD)

Het is redelijk rustig in de wereld sinds de laatste melding van de Titans Godzilla en Kong. Godzilla leeft ergens in de wateren maar voorzorgsmaatregelen zorgen ervoor dat hij niet wordt geprovoceerd. Kong hebben ze een eigen habitat gegeven in een dome waarin hij in een kunstmatig aanleged natuurgebied vrij en onverstoord kan leven. Echter wordt Kong ineens getriggerd door iets en gooit hij zelf een boomstam naar de lucht en door het dak van de dome heen. Tegelijkertijd komt er ineens een aanval door Godzilla op het bedrijf Apex die specialiseert in kunstmatige intelligentie en dat in het geheim betrokken is bij de controle van Kong en Godzilla. Men komt erachter dat beide Titans door iets natuurlijks worden geprovoceerd diep ergens in de aarde. Met speciale voortuigen gaat een team specialisten erop af om erachter te komen wat de wezens zo provoceert. In de tussentijd proberen ze Kong tot medestander te maken om hem zo de strijd met Godzilla aan te gaan. Maar hoe lang hij houdt vol...

Na Godzilla uit 2014, Kong: Skull Island en Godzilla: King of the Monsters is dit vierde deel nu eindelijk de film waarin de twee titanen recht tegenover elkaar staan. Beide monsters hebben in het verleden al meerdere films gekregen (Godzilla uit 2000, King Kong van regisseur Peter Jackson, en dit zijn nog maar de moderne versies) en nu sinds bijna 60 jaar is er weer een film waarin beide "monsters" tegenover elkaar staan en de strijd met elkaar aangaan. Het risico is dat de film een herhaling van zetten gaat worden met een slap verhaal en een opbouw tot het "ultieme gevecht", maar regisseur Adam Wingard (vooral bekend van horrorfilms, o.a. de remake in 2016 van The Blair Witch Project uit 2000) heeft het anders aangepakt. Ten eerste komt er in het begin van de film al een clash tussen de twee titanen, en daarnaast heeft hij in het verhaal een extra nuance gegeven tussen de verhouding van Kong en de mensheid. Door te stellen dat je met Kong kan communiceren door middel van gebarentaal en hem aan de kant te zetten van de mensheid en protagonisten voel je je als kijker meer verbonden met zijn lot. En dat helpt de film zeker in kwaliteit en hou je als kijker meer de aandacht vast. Verder zijn het spektakel en de effecten zeer verbluffend in beeld gebracht. Godzilla vs. Kong is een film die zwaar leunt op CGI- en andere speciale effecten en die zijn vlekkeloos in deze film. De film is opvallend goed, en de verbazing waarmee dit geconstateerd wordt betekent ook wel dat genregenoten dit vaak niet halen. Godzilla vs. Kong is de opbouw van al die films waard geweest en maakt de verwachting waar. Het is een mooie en waardige afsluiter (?) van 7 jaar de spanning opbouwen tot het ultieme gevecht. Met Godzilla vs. Kong kan je gerust achterover zitten en hiervan genieten.

Medium: UHD
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2021