Shawshank Redemption, The

14-10-2021

9.8

Shawshank Redemption, The (UHD)

In 1949 wordt bankier Andy Dufresne (Tim Robbins) veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf, nadat hij schuldig is bevonden aan de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Dit ondanks het feit dat hij volhoudt onschuldig te zijn. Andy wordt naar de zwaarbewaakte Shawshank gevangenis gestuurd, waar de streng religieuze gevangenisdirecteur Norton (Bob Gunton) de scepter zwaait. Samen met hoofdbewaker Hadley (Clancy Brown) houdt Norton er een regiem van strenge tucht op na. In de gevangenis raakt Andy bevriend met Ellis ‘Red’ Boyd Redding (Morgan Freeman). Red is de man die in de gevangenis tegen betaling alles kan regelen. Andy vraagt een kleine ‘steenhamer’ om in de cel zijn archeologische hobby weer op te pakken. De eerste maanden zijn niet makkelijk voor Andy, als de gewelddadige bende de Zusters hem dwingen tot seksuele \'diensten\'. Maar Andy ondergaat in de gevangenis alles met een uitstraling van ongenaakbare rust. Naast de vriendschap met Red houden nog twee dingen Andy op de been. Samen met de oudere Brooks (James Whitmore) bouwt hij de gevangenisbibliotheek om en Andy krijgt speciale privileges als hij de bewakers helpt met hun belastingaangifte. Uiteindelijk leidt dit laatste ertoe dat Andy de boekhouding van directeur Norton mag doen. En zo lijkt Andy de rest van zijn dagen in de Shawshank gevangenis te slijten. Of toch niet?

Ondanks de nog jonge leeftijd van The Shawshank Redemption van regisseur Frank Darabont, hij maakte de film in 1994, behoort deze film al tot de categorie ‘filmklassiekers’. In 1995 kreeg The Shawshank Redemption zeven Oscar nominaties, waaronder die voor beste film, beste script en beste acteur (Morgan Freeman), maar geen van de beeldjes werd gewonnen. Aanvankelijk was de film geheel niet succesvol. In de jaren ’90 deed de bioscooprelease het slecht. Het succes kwam eigenlijk pas in de jaren ’00. The Shawshank Redemption werd een van de meest gehuurde titels op video en groeide daarmee in de daaropvolgende jaren uit tot één van de meest bejubelde films. The Shawshank Redemption is gebaseerd op het korte Stephen King verhaal “Rita Hayworth & Shawshank Redemption”. Stephen King is vooral bekend van zijn horrorthrillers, maar heeft ook enkele bijzondere gevangenisverhalen geschreven. The Shawshank Redemption is een verhaal over hoop, vriendschap en overleving binnen de muren van een streng bewaakte gevangenis. Wat Rita Hayworth met Shawshank van doen heeft, wordt wel duidelijk als je de film bekijkt. Zij heeft alles te maken met de sublieme ontknoping van het verhaal. Regisseur Frank Darabont kreeg de rechten voor de verfilming voor slechts één dollar van Stephen King. Stephen King stimuleerde jonge filmmakers door hen de rechten van zijn korte verhalen voor slechts één dollar te verkopen. Darabont kreeg van regisseur Rob Reiner een bod van 2½ miljoen dollar om de rechten aan hem te verkopen, maar Darabont besloot uiteindelijk om het verhaal zelf te gaan verfilmen. In 1983 had Darabont ook al een kort verhaal van King verfilmd, getiteld The Woman in the Room. De film is geproduceerd door Castle Rock Entertainment, de productiemaatschappij die opgericht is door Rob Reiner. De acteerprestaties zijn van grote klasse. Tim Robbins zet een indrukwekkende rol als Andy Dufresne neer. Aanvankelijk was de rol van Dufresne aangeboden aan acteur Tom Hanks, maar die had met Forrest Gump op dat moment andere verplichtingen. Darabont en Hanks werkten daarna wel samen in Darabont’s verfilming van Stephen King’s The Green Mile, dat ook een gevangenisverhaal is. Acteur Tom Cruise weigerde de rol en heeft naar verluid daar achteraf veel spijt van gehad. Gelukkig maar dat Cruise de rol weigerde en Tim Robbins uiteindelijk de kans kreeg de rol te spelen. De andere hoofdrol wordt gespeeld door Morgan Freeman. Volgens velen is dit één van Freeman’s beste rollen die hij heeft gespeeld. Andere prachtige rollen zijn van Bob Gunton als de gevangenisdirecteur Norton, Clancy Brown als de sadistische hoofdbewaker en James Whitmore als de grijze bibliothecaris die zich alleen nog maar binnen de gevangenismuren vertrouwd voelt. Cameraman Roger Deakins heeft alles fraai in beeld gebracht, ook dit leverde een Oscar nominatie op. The Shawshank Redemption is een film die je gezien moet hebben.

The Shawshank Redemption heeft een aantal fysieke releases gekregen in het verleden, op DVD en op Blu-ray Disc. Deze zijn toen uitgegeven door Dutch Filmworks uitgebracht onder het label Essential Cinema. Na deze uitgave zijn de distributie-rechten binnen de Benelux weer overgegaan op Warner Home Entertainment, die vervolgens een uitgave op BD heeft verzorgd in 2008 en dit jaar ook de uitgave op 4K UHD. De 4K UHD en de BD zijn beiden nieuw, want de BD bevat ook een 4K geremastered beeld in 1080p HD. Deze uitgave wordt hier besproken.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1994
Speelduur: 142 min