Harry Potter and the Chamber of Secrets

01-12-2021

8.2

Harry Potter and the Chamber of Secrets (UHD)

Na het eerste jaar aan de toverschool Zweinstein met succes afgerond te hebben, verblijft Harry Potter (Daniel Radcliffe) in de grote vakantie bij zijn verschrikkelijke oom en tante. Daarom is hij erg blij als hij eindelijk weer naar school mag. Het tweede jaar op Zweinstein blijkt echter niet zo soepel te verlopen voor Harry; zelfs de heenreis wordt onverwacht een hele toer. Het lijkt warempel wel of iemand Harry niet op Zweinstein wil hebben! Maar de problemen beginnen pas echt als Harry een stem hoort, die hem vertelt dat de Geheime Kamer geopend is. Dit heeft verschrikkelijke gevolgen voor de leerlingen en leraren van Zweinstein, en dus is het aan Harry om, samen met zijn maatjes Ron Wemel (Rupert Grint) en Hermelien Griffel (Emma Watson), het mysterie van de Geheime Kamer te ontrafelen...

Harry Potter behoeft geen introductie. De wereldberoemde tovenaarsleerling, wiens avonturen door schrijfster J.K. Rowling tot dusver in vier boeken opgetekend werden, werd een enorme rage, mede door de succesvolle verfilming van het eerste boek, Harry Potter and the Philosopher's Stone. Onlangs was het de beurt aan boek twee, Harry Potter en de Geheime Kamer, om verfilmd te worden, een taak die wederom in handen kwam van regisseur Chris Columbus. Net als de geschreven vorm bevat ook de tweede verfilming volop vertrouwde elementen. Zo speelt het verhaal zich wederom grotendeels af in Zweinstein en contreien, met bekende personages als Ron, Hermelien, Malfidus, de Duffelingen, Meneer Vilder, Professor Sneep, Hagrid en Albus Perkamentus (een van de laatste rollen van de vorig jaar overleden Richard Harris). Daarnaast maken tevens verschillende nieuwe personages hun opwachting, waarvan vooral de opschepperige leraar Gladianus Smalhart, uitstekend vertolkt door Kenneth Branagh, het noemen waard is. Vergelijken we het verhaal met dat van zijn voorganger, dan is duidelijk dat De Geheime Kamer heel wat minder luchtig van aard is. En dat is nog vrij zacht uitgedrukt, want de film bevat scènes die de allerkleinsten waarschijnlijk dagen lang nachtmerries zullen bezorgen. Gezien de jeugdige doelgroep van de Potter-verhalen lijkt de duistere toon van de tweede film wellicht wat vreemd, maar toch verschilt het verhaal nauwelijks van de geschreven tegenhanger. Net als bij de vorige verfilming houdt men zich namelijk zeer strak aan het boek: alle essentiële stukken zijn, al dan niet in compacte vorm, in de film verwerkt. Maar daar heeft men dan ook ruim tweeëneenhalf uur voor nodig, iets wat niet alle kijkers (denk aan ongeduldige kinderen) op zullen kunnen brengen. Wat dat betreft zullen de toekomstige verfilmingen alleen maar lastiger worden, want de opeenvolgende Potter-boeken worden alsmaar dikker. We zijn in ieder geval benieuwd wat de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón, die het stokje overneemt van Columbus, met het derde deel gaat doen. Maar als de uiterst vermakelijke eerste twee verfilmingen een indicatie zijn, gaat dat helemaal goed komen.

Harry Potter and the Chamber of Secrets heeft in de jaren al; verschillende uitgaven gekregen op DVD, HDDVD, en Blu-ray Disc. Ook is de film op UHD uitgebracht. Voor het 20-jarig jubileum van de eerste film is er een speciale Anniversary Collection - Train Edition uitgebracht, met alle films op UHD en BD, met daarbij vele schijfjes aan extra's ook ook een boekje, kaartjes en filmposter. Dit alles is verpakt in een kartonnen "Zweinstein-Express", de bekende trein uit de films. In de set zitten 3 dikke keepcases: één met alle films op UHD, één met alle films op Blu-ray Disc (inclusief de extra BD met The Harry Potter Magical Movie Mode van de eerste film), en in de derde keepcases zitten alle BD's met de extra's. In de recensies van de afzonderlijke films uit deze collectie wordt de UHD+BD-combinatie besproken, omdat die op deze wijze ook los wordt verkocht. In de recensie van de Train Edition worden de BD's uit de derde keepcases besproken, namelijk alle extra's. In deze recensie wordt dus de UHD+BD-uitgave besproken. De BD die is bijgevoegd is de Ultimate Edition, waarop de Bioscoopversie staat van de film, maar ook een Verlengde Versie. Deze editie wordt hier besproken.

Genre: Avontuur, Fantasy, Jeugd
Jaar: 2002
Speelduur: 161 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS-HD MA 6.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051889614654

• Verlengde Versie
  • In-Movie Experience

Harry Potter and the Chamber of Secrets krijgt op UHD een native-4k 2160P-transfer mee in het oospronkelijke beeldformaat van 2.39:1. Ook deze tweede film ziet er uitstekend uit in 4K. Scherpte, helderheid, detaillering en contrast zijn uitstekend. Net als bij de eerste film zijn er zoveel meer details zichtbaar. HDR10 geeft daarbij ook een zeer mooie nuancering in de kleuren. Een prachtige transfer.

Harry Potter and the Chamber of Secrets krijgt op BD een wat verouderde transfer mee in 1080p. Scherpte en detaillering is redelijk en de kleuren zien er soms wat vaal uit. Een verdienstelijke transfer maar hopeloos verouderd.

Harry Potter and the Chamber of Secrets krijgt op UHD een DTS:X-sountrack mee in de oorspronkelijke Engelse taal. Deze track biedt een zeer ruimtelijke geluidserarving met een zeer mooie ambiance en spreiding.  Ook de subwoofer ondersteunt goed in het laag. De hoogte-kanalen worden goed ingezet om een driedimensioneel geluidsbeeld te creeëren. Een geweldige track.

Ook Harry Potter and the Chamber of Secrets krijgt op BD een DTS-HD MA 6.1-track mee die het zeer verdienstelijk doet. Dialogen zijn prima verstaanbaar en spreiding van muziek en effecten zijn goed gedaan. Een prima track.

Op zowel de UHD als de BD staat een Nederlandse audiotrack in Dolby Digital 5.1.

Alle extra's van Harry Potter and the Chamber of Secrets staan op de BD, de UHD bevat geen extra's. Het pakket is wat mager, want door de toevoeging van de Verlengde Versie van de film zijn de extra's van deze Ultimate Edition op BD verhuisd naar een tweede BD, die niet bij deze uitgave is bijgevoegd.

Verlengde Versie (174 min)
Verlengde versie van de film voor de fans, zoals gezegd door regisseur Chris Columbus is die géén Director's Cut.

In-Movie Experience
PiP-optie waarbij je als kijker veel achtergrondinformatie kan bekijken over het maken van de film.

Evenals The Philosopher's Stone is ook Harry Potter and the Chamber of Secrets een trouwe verfilming van het gelijknamige boek. Harry’s tweede avontuur, dat een stuk donkerder en grimmiger is dan het eerste, staat in filmvorm garant voor een boeiende 155 minuten, al is het tevens denkbaar sommige mensen de film als langdradig zullen bestempelen. Ook de UHD+BD uitgave van Chamber of Secrets zit zeer solide in elkaar met prachtig beeld en geluid, en de BD die de Verlengde Versie van de film bevat.