Ice Road, The

22-12-2021

7.8

Ice Road, The (Blu-ray)

Nadat in het afgelegen noorden van Canada een diamantmijn instort, is het aan Ice Road Trucker Mike (Liam Neeson) om een ogenschijnlijk onmogelijke reddingsmissie te begeleiden. Om de wanhopige mijnwerkers te redden moet het team een bevroren meer trotseren. Helaas is de dooi niet het enige grote gevaar dat intreedt...

The Ice Road is een film geregisseerd door Jonathan Hensleigh. Die is vooral bekend als (script) scrhijver van o.a. filmhits als Die Hard with a Vengeance, Armageddon, The Saint en Jumani. Hij regisseert niet vaak en als het zo is dan zijn het voraal muziek videos. De bioscoopfilms die hij op zijn naam heeft staan zijn The Ice Road  verder The Punisher en Kill the Irishman. The Ice Road is een actiethriller met Liam Neeson in de hoofdrol. Neeson heeft een ietwat andere rol deze keer, als vrachtwagenchaufffeur. En deze keer niet met een historie bij de Special Forces maar als "gewone" man. Neeson speelt zijn rol met verve maar wel ietwat op de automatische piloot. Laurence Fishburne heeft een veel te kleine bijrol en het is jammer dat zijn schermtijd zo kort is. Verder spelen er wat onbekende acteurs mee in redelijke standaard rollen, maar dat mag de pret niet drukken. Het fenomeen Ice Road Truckers heeft op Discovery al een speciale serie gekregen omdat het een unieke en gevaarlijke werksituatie is. Hier in deze film zie je dat ook, en dat is uiteraard een beetje aangedikt voor de film. Wel levert het mooie plaatjes op van indrukwekkende grote trucks in de sneeuw en op het ijs. Het verhaal van een ingestorte mijn en een truck die spullen binnen bepaalde tijd moet leveren om de mijnwerkers te kunnen redden is redelijk overtuigend opgezet. Neeson is wel de drijvende kracht achter het verhaal en houdt het geloofwaardig. De actiescènes zijn goed en spannend opgezet en komen qua effecten, montage en sacteerwerk overtuigend over. The Ice Road is een leuke, afwiselende en spannende actiefilm die zeker voor een leuke kijkavond zorgt.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2021
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Auro 3D 13.1 - Engels
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
EAN: 8719372014264

The Ice Road krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De kwaliteit is uitstekend. Het felle witte van de sneeuw en het diepe blauw van het ijs komen erg scherp over op blu-ray. Verder komen in contrast de warme kleuren van de acteurs (gezicht, kleding) erg natuurgetrouw over. Kleuren als rood komen erg sterk over in contrast met het witte ijs. De donkere scènes in de mijn komen soms ietwat zwart over met wat minder schaduwdetail. Verder Is dit een uitstekende transfer die weinig te wensen overlaat.

The Ice Road krijgt op Blu-ray Disc zowel een Auro 3D 13.1-track als een DTS HD MA 5.1-track. De Auro 3D 13.1-track heeft een DTS HD MA 7.1-track als basis en die klinkt uitstekend. Dialogen zijn  netjes en helder verstaanbaar en uit alle kanalelen komt een continue geluidsbeeld. Bij actiescènes wordt de track een stuk actiever en ook de subwoofer doet goed mee in het laag. Een fantastische track.

Er staan geen extra's op de Blu-ray van The Ice Road.

Nadat in het afgelegen noorden van Canada een diamantmijn instort, is het aan Ice Road Trucker Mike (Liam Neeson) om een ogenschijnlijk onmogelijke reddingsmissie te begeleiden. The Ice Road is een redelijk standaard actiefilm die toch spannend en onderhoudend wordt gehouden door Liam Neeson en de goede effecten, setting en actiescènes. De Blu-ray van The Ice Road is technisch prima in orde, maar is helaas zonder extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.