Twin Peaks: From Z to A Collection

09-02-2022

8

Twin Peaks: From Z to A Collection (Blu-ray)

Er is een moord gepleegd in het rustige, kleine bergdorpje Twin Peaks. Laura Palmer, de populairste, knapste en het grootste voorbeeld voor andere meiden op de middelbare school, is slachtoffer geworden van een gruwelijke misdaad. Ze wordt gevonden door de echtgenoot van de leidingevende van de grootste werkgever in de regio, de houtzagerij. De autopsie leidt ertoe dat Laura is ontvoerd en kort na de vonst van haar lichaam loopt een tweede ontvoerd meisje de stad binnen. Omdat ze over een staatsgrens gelopen is, wordt het misdrijf federaal en wordt de FBI erbij gehaald om de lokale politie te helpen. De FBI-agent die de lokale sheriff Harry Truman (Michael Ontkean) komt helpen is de bijzondere en enigmatische agent Cooper (Kyle MacLachlan). Agent Dale Cooper is een agent die er onorthodoxe onderzoeks-methoden op nahoudt. Hij is in zijn denkwijze door de lokale politie moeilijk te volgen en dikwijls weten ze niet wat ze met Cooper aan moeten. Toch weet hij door zijn grote respect voor de lokale gewoontes en waardering en interesse in de medemens de harten te stelen van het lokale gemeenschap. Toch moet er een moord opgelost worden, en de sporen leiden hem naar diverse intriges en onderlinge (geheime) relaties tussen leden van de bevolking waarvan sommigen het daglicht niet mogen zien. Cooper en co. worden dan ook vaak tegengewerkt of wordt er bewijs verduisterd of juist vervalst om de autoriteiten op een dwaalspoor te brengen. Ook komt hij er achter dat lokale mystieke en geheime verschijnselen als de Witte en Zwarte lodge een groot gevaar gaan vormen voor diverse mensen die betrokken zijn bij het onderzoek én de moord, zo ook voor agent Cooper.

Twin Peaks was in de jaren '90 een waar fenomeen. De serie begint als een spannend who-done-it moord-mysterie in een telenovelle/soap-achtig jasje en met bijzondere humor waarvan niemand echt wist wat men ervan moest maken. Men bleef geïntrigeerd en de hoofdvraag van de serie: "Who killed Laura Palmer?" ging door ieders hoofd in die tijd dat men wekelijks de serie op TV keek. De serie komt uit de creatieve en oneindige fantasie van David Lynch en Warren Frost, die toen op onnavolgbare wijze de kijkers wist te kluisteren aan de TV. Toch had de serie niet alleen maar succes, Lynch en Frost moesten de conservatieve TV-bazen van hun ideeën overtuigen en vooral toen het vager, vreemder, mystieker en onduidelijker werd hadden ze veel moeite om de afleveringen gemaakt te krijgen. Dat was vooral in seizoen twee en vooral na de moord op Laura Palmer opgelost werd. Seizoen één had relatief weinig afleveringen (acht) dus men ging vrij makkelijk door naar de productie van het tweede seizoen. De eerste helft ongeveer was van erg hoge kwaliteit en hierin werd de moord opgelost. Hier werd de serie ook geprezen met de meeste Emmy's waaronder voor acteur Kyle Maclachlan. Daarna zakte de serie in en omdat men nog door moest tot aflevering 22 moesten de makers toch weer wat nieuws verzinnen. Dat pakte niet heel erg succesvol uit en de serie werd gestopt met een erg groot open einde. Lynch ging daarna aan de slag met geplande speelfilms om meer in te gaan op de Witte en Zwarte Lodge en het lot van agent Cooper. De eerste film Twin Peaks: Fire Walk With Me was een prequel en vertelt het verhaal tot aan de moord op Laura Palmer en vertelt ook al over de Witte en Zwarte Lodge. Ook zag je al wie de moord pleegde op Laura Palmer dus voor degenen die de serie wilden kijken maar per ongeluk de film eerst gingen kijken kwamen direct bedrogen uit. De geplande vervolgen die in zouden gaan op het lot van Agent Cooper kwamen er niet door tegenvallende resultaten en recensies van de prequel-film. Daarna werd het stil rondom de serie. Lynch en Frost waren ook een beetje gebrouilleerd geraakt en werkten niet meer samen. Lynch heeft diverse pogingen gedaan in de jaren om een vervolg te maken op de serie maar geen enkele TV-producent durfde zich eraan te wagen. Totdat Showtime op de proppen kwam en wel interesse had. Maar ook dat verliep niet vlekkeloos want voor de geplande negen afleveringen kwam het budget niet rond en Lynch verkondigde al op Twitter dat het niet doorging. Daarna kwam het toch rond en zelfs voor meer afleveringen dan gepland. Toen was het zover: in 2017 kwamen er 18 nieuwe afleveringen van Twin Peaks. 25 jaar later met veel van de oorspronkelijke cast en crew die terugkwamen, sommigen zelfs vanuit hun pensioen. Iedereen vroeg zich af of het toch goed ging komen met Agent Cooper. Maar Lynch zou Lynch niet zijn als de serie een wel heel bijzondere toon had en diverse vage en mystieke aanwijzingen zou hebben. En dat klopt ook, want veel van de eerste afleveringen zitten vol met vreemde verschijningen en vage en langzame ontwikkelingen die je als kijker op dat moment totaal niet kon plaatsen. Ook had Kyle Maclachlan weliswaar een hoofdrol in maar liefst twee personages, maar beide waren niet agent Cooper. Dat kwam Lynch, nu in een social media tijdperk waarbij alles direct online wordt geventileerd, direct op pittige kritiek en vooral ongeloof te staan. Lynch riep alle fans op om geduld te hebben want dat zou uiteindelijk worden beloond. En dat klopt helaas maar gedeeltelijk. Cooper komt weliswaar terug en niet alles de personages in de serie waren opgelucht, maar ook de kijker. Helaas is het einde van der serie niet onomstreden, en blijft de kijker met meer vragen achter dan met antwoorden. De serie blijft hiermee onbevredigend en de revivial-serie kan in dat opzicht de hoge verwachtingen helaas niet waarmaken. De serie is op zijn best met het onderzoek naar de moord op Laura Palmer, en daarna vervalt de serie in opzettelijk gemaakte vaagheden, die soms de fantasie en de verwachtingen niet helemaal kunnen bevredigen en waarmaken. Lynch krijgt alle lof en mag geprezen worden voor zijn lef en ongenaakbare moeite om nieuwe verhalen te maken over Twin Peaks, maar hij had de kijker wel iets meer afsluiting en duidelijkheid aan het einde mogen bieden.

Twin Peaks is op DVD verschenen in twee type verzamelboxen, namelijk eentje met alleen seizoen één (recensie hier) en een Definitive Gold Box Edition met seizoen één en twee verzameld (recensie hier). Ook werden de eerste twee seizoenen in een Blu-ray Disc-box uitgebracht als The Entire Mystery. Daarna kwam nog een aparte BD-box van het derde seizoen, getiteld: A Limited Event Series. Toen was het de beurt om alle afleveringen tezamen met de film uit te brengen en hebben ze die allemaal samen gebundeld voor de ultieme Twin Peaks-set: de Twin Peaks: From Z to A Collection. Deze Collection bevat alle afleveringen en heel veel extra's op Blu-ray Disc. De collectie extra's van de DVD-boxen zijn niet allemaal overgezet naar deze nieuwe Z to A-Collection, naast de audiocommentaren missen er diverse featurettes van de DVD-boxen van seizoen één en The Definitive Gold Box-edition. Alle BD-discs in deze nieuwe Z to A-Collection zijn overigens hetzelfde als de apart uitgebrachte drie seizoensboxen op BD, echter hebben ze hier in deze Z to A-Collection een ander label gekregen. Ook krijgt deze Z to A-Collection een UHD-disc met daarop de Pilot aflevering (beide cuts) en aflevering 8 van seizoen 3 in 4K-beeldkwaliteit. Dit alles wordt in een aparte box verpakt die je schuin open kan klappen waarin de vloer de print heeft van de vloer van de Zwarte Lodge met aan de zijkanten de typerende rode gordijnen. Ook zit er een plastic plakkaatje in waarop een scène is afgebeeld van Agent Cooper en Laura Palmer in de de Zwarte Lodge, op het moment dat ze hem zoent. Dit plakaatje is magnetisch en kan je op de vloer plaatsen. De kartonnen hoezen met print van de Zwarte Lodge-vloer kan je open vouwen om die te presenteren op de vloer. Daarnaast zit er een envelop genaamd "Red Room Gallery" met ook de print van de rode gordijnen met daarin kaarten met afbeeldingen van scènes uit de serie. Deze Z to A-Collection is gelimiteerd en nieuw helaas haast niet meer te verkrijgen.

Genre: Misdaad, Mysterie, TV
Jaar: 1989, 1990, 1992, 2017
Speelduur: 2668 min
Verpakking: Boxset
Resolutie: 1080P HD & 2160P 4K
Beeldverhouding: 1.33:1 & 1.78:1 & 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083199197

• UHD-disc met twee afleveringen in 4K
  • Log Lady Intros
  • Pilot: International Version
  • Recaps
  • Previews
  • Season 1 Image Gallery
  • Twin Peaks Sneak Peeks
  • Promos
  • A Slice of Lynch: Uncut
  • Season 2 Image Gallery
  • Series Deleted Scenes
  • Outtakes
  • Return to Twin Peaks
  • Location Guide
  • 17 Pieces of Pie: Shooting at the Mar T (aka RR) Diner
  • Mark Frost Interview with Wrapped in Plastic
  • Learning to Speak in the Red Room
  • An Introduction to David Lynch
  • Lucy Bumpers
  • 1-900 Hotline
  • Production Documents
  • Image Galleries
  • Postcards from the Cast
  • Cast Interviews (Interactive Grid)
  • Crew Interviews
  • Lucy's Special Announcement
  • Secrets From Another Place: Creating Twin Peaks
  • The Missing Pieces: Deleted/Extended Scenes
  • Archival Interviews
  • Between Two Worlds
  • Moving Through Time: Fire Walk with Me Memories
  • Reflections on the Phenomenon of Twin Peaks
  • Fire Walk with Me Photo Gallery
  • Atmospherics
  • The Missing Pieces Teaser
  • Series Promos Produced by David Lynch
  • Twin Peaks: Phenomenon
  • Comic-Con 2017: Twin Peaks Panel
  • Crew List
  • A Very Lovely Dream: One Week in Twin Peaks
  • Richard Beymer Films
  • Rancho Rosa Logos
  • Behind-the-Scenes Photo Gallery
  • Impressions: A Journey Behind the Scenes of Twin Peaks
  • Nieuw: Behind the Curtain
  • Nieuw: On the Couch with Kimmy and Harry
  • Nieuw: Behind the Curtain
  • Nieuw: A Talk with Kyle MacLachlan and Sheryl Lee

Alle afleveringen van Twin Peaks worden op Blu-ray gepresenteerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.33:1 voor de eerste twee seizoenen en 1.78:1 voor het derde seizoen. De film wordt gepresenteerd in 1.85:1. De resolutie van alle BD's is 1080p. De beeldkwaliteit van de eerste twee seizoenen is er het meest op vooruit gegaan in kwaliteit met een scherpe transfer met mooie warme kleuren. De bruine en geelgouden tint en uiterlijk van de serie komt erg mooi over op blu-ray. Contrast en zwartniveau zijn ook erg goed. De wat fellere kleuren worden netjes weergegveen zonder op te vallen maar ook zonder vaal over te komen. Een erg goede transfer van de eerste twee seizoenen. De film Fire Walk With Me heeft ook een erg goede beeldkwaliteit, vergelijkbaar met die van de TV-serie. Scherpte is erg goed, met daarbij contrast en zwartniveau ook prima, vooral in de donkere scènes. Het derde seizoen is logischerwijs het beste van kwaliteit. Deze serie is met 4K-camera's geschoten en dat zie je er direct aan af. Dit seizoen heeft een erg schoon (zonder grain) uiterlijk en is erg scherp. Kleuren zijn erg strak en fel maar de scènes in het stadje Twin Peaks hebben gelukkig het kenmerkende bruine en goud/gele tint. Contrast en zwartniveau zijn ook erg goed.

De 4K-transfers van de Pilot (beide cuts) en aflevering acht van het derde seizoen hebben beide hun oorspronkelijke beeldformaat van respectievelijk 1.33:1 en 1.78:1. Opvallend genoeg hebben beide 4k-transfer geen HDR-kleurverbetering. De kwaliteit van beide afleveringen is erg goed, maar profiteren beide eigenlijk alleen van de verhoogde resolutie van 2160p. Daarnaast heeft de verlengde versie van de Pilot, de Alternate International Version (die Lynch moest maken met een afsluitend einde mocht de serie niet aanslaan en de TV-bazen toch een afsluitende film hadden voor hun budget), diverse haperingen en glitches aan het einde van de3 aflevering waar er nieuwe scènes worden getoond ten opzichte van de reguliere Pilot waardoor er diverse scènes verspringen en vastlopen aan het einde. Dat is helaas een bekend probleem bij sommige versies van deze UHD-disc maar is er helaas geen vervang-programma. De reguliere versie van de Pilot heeft dit gelukkig niet.

Blu-ray Disc+UHD
Er staan een drietal verschillende type audiotracks op de BD's en UHD van Twin Peaks. De meeste reguliere afleveringen op BD hebben een Dolby TrueHD 5.1-track gekregen in de oorspronkelijke Engelse taal. De Pilot-aflevering op de UHD heeft een DTS-HD MA 7.1-track gekregen en aflevering acht op de UHD een DTS-HD MA 5.1-track. Hoewel ze in specificaties verschillen, verschillen ze in kwaliteit en beleving niet. De serie is voornamelijk dialoog- en muziek-gedreven en deze klinken erg duidelijk en goed. Dialogen klinken erg helder en de kenmerkende mysterieuze muziek van Angelo Badalamenti klinkt erg duidelijk verspeid over je speakers. Wel moet je als kijker opletten op je volume. Want als de serie start dan is er een duidelijke verhoging van volume merkbaar. Als de kenmerkiende tune van de serie begint dan loopt direct het volume een beetje op en verschilt met de tune die je hoort bij het afspelen van het disc-menu.

Deze From Z to A Collection van Twin Peaks heeft naast de fysieke memorabilia een grote schat aan extra's op de diverse Blu-ray Discs gekregen. Op de UHD-disc staan verder geen extra's. Alle extra's zijn afwisselend in 480p en 1080p en zijn Nederlands ondertiteld. De BD's waarop de aflveringen staan zijn identiek aan de afzonderlijke BD-uitgaven, dus de opsomming hieronder zal dan ook als zodanig worden benoemd. Er zijn een paar nieuwe extra's exclusief voor deze set en die staan als zodanig aangeduid.

UHD-disc met twee afleveringen in 4K
Op deze UHD staan twee afleveringen van Twin Peaks in 4K. De eerste is de Pilot-aflevering in 2 cuts, de tweede is aflevering 8 van Seizoen 3. De afleveringen worden in 2160p-resolutie met respectievelijk DTS-HD MA 7.1 en DTS-HD MA 5.1-audio gepresenteerd.

Twin Peaks: The Entire Mystery (seizoen 1 en 2):

Alle discs:

• Log Lady Intros
  • Recaps en Previews

Disc Eén - The First Season:

• Pilot: International Version

Disc Twee - The First Season:

• Season 1 Image Gallery
  • Twin Peaks Sneak Peeks
  • Promos

Disc Drie - The Second Season:

• A Slice of Lynch: Uncut
  • Promos
  • Season 2 Image Gallery

Disc Vier - The Second Season:

• Series Deleted Scenes
  • Outtakes

Disc Vijf - The Second Season:

• Return to Twin Peaks
  • Location Guide
  • Learning to Speak in the Red Room
  • An Introduction to David Lynch
  • Lucy Bumpers
  • 1-900 Hotline
  • Production Documents
  • Image Galleries

Disc Zes - The Second Season:

• Postcards from the Cast
  • Promos

Disc Zeven - The Second Season:

• Cast Interviews (Interactive Grid)
  • Crew Interviews

Disc Acht - The Second Season:

• Lucy's Special Announcement

Disc Negen - Fire Walk with Me:

• Archival Interviews

Disc Tien - Fire Walk with Me:

• Between Two Worlds
  • Fire Walk with Me Photo Gallery
  • Atmospherics
  • The Missing Pieces Teaser
Twin Peaks: A Limited Event Series:

Disc Eén - A Limited Event Series:

• Series Promos Produced by David Lynch
  • Twin Peaks: Phenomenon

Disc Twee - A Limited Event Series:

• Comic-Con 2017: Twin Peaks Panel

Disc Zeven - A Limited Event Series:

• Crew List
  • Richard Beymer Films
  • Rancho Rosa Logos
  • Behind-the-Scenes Photo Gallery

Disc Acht - A Limited Event Series:

Disc Negen - A Limited Event Series:

• Nieuw: Behind the Curtain

Disc Tien - A Limited Event Series:

• Nieuw: Behind the Curtain

Er is een moord gepleegd in het rustige, kleine bergdorpje Twin Peaks. Laura Palmer, de populairste, knapste en het grootste voorbeeld voor andere meiden op de middelbare school, is slachtoffer geworden van een gruwelijke daad. De FBI-agent die de lokale sheriff Harry Truman (Michael Ontkean) komt helpen is agent Cooper (Kyle MacLachlan). Agent Dale Cooper is een wat bijzondere agent en houdt er onorthodoxe onderzoeksmethoden op na. Hij is in zijn denkwijze door de lokale politie moeilijk te volgen en dikwijls weten ze niet wat ze met Cooper aan moeten. Toch weet hij door zijn grote respect voor de lokale gewoontes en waardering en interesse in de medemens de harten te stelen van het lokale gemeenschap. Toch moet er een moord opgelost worden, en de sporen leiden hem naar diverse intriges en onderlinge (geheime) relaties tussen leden van de bevolking waarvan sommigen het daglicht niet mogen zien. Twin Peaks is in het verleden al in aparte seizoenen op DVD en Blu-ray uitgebracht, maar nooit met alle drie seizoenen plus de speelfilm bij elkaar. Deze Twin Peaks: From Z to A Collection is de ultieme collectie en er is door de makers veel aandacht aan besteed. Zowel de inhoud van de verpakking als de inhoud van de discs is geproduceerd in de typische Twin Peaks-sfeer en het uiterlijk van de memorabilia is kenmerkend voor de serie. Beeld en geluid is geweldig in kwaliteit met een kleine misstap aan het einde van de International Pilot op de UHD. Er is een schat aan extra's aanwezig waarbij er ook wel wat ontberekende missing pieces -pun intended- zijn van de DVD-boxen van seizoen één en de Defnitive Gold Box Edition. Verder is dit op HD zeker de definiteve collectie voor zeker de Twin Peaks-fan en is helaas door de echte gelimiteerde productie nieuw haast niet meer verkrijgbaar. Zoals gezegd een must-have voor de fan, die daarbij zeker de DVD-boxen moet bewaren voor ALLE extra's.