Vikings - Seizoen 1-6

31-05-2022

8.5

Vikings - Seizoen 1-6 (Blu-ray)

Deze meeslepende en spannende serie speelt zich af in de begintijd van de Vikingen: de dapperste en meest meedogenloze krijgers uit onze geschiedenis! Ragnar Lothbrok heeft grote dromen, hij wil hoofdman worden én nieuwe werelden ontdekken en veroveren. Hij strijdt zij aan zij met zijn ambitieuze broer, zijn vrouw Lagartha, die tevens zijn schildmaagd is, en hun al even strijdlustige zoons.

Vikings is een serie die is bedacht en geschreven door Michael Hirst, oorspronkelijk voor The History Channel. De seizoenen werden ook door Netflix uitgezonden met uitzondering van het allerlaatste (deel)seizoen 6.2, dat wordt uitgezonden door Amazon Prime Video. Ondertussen is er na deze serie al een vervolg aangekondigd, Vikings: Valhalla. De serie Vikings gaat voornamelijk over Rangar Lothbrook, erg goed gespeeld door Travis Frimmel. Ragnar is een nogal veelzijdig personage. Soms komt hij heldhaftig en intimiderend over, maar de volgende keer weer erg bedenkelijk en charismatisch. Vikings gaat voornamelijk over de verkenningstochten en plunderingen van de Vikingen vanuit Kattengat. De serie begint eigenlijk wanneer Ragnar een manier vindt om op open zee te kunnen navigeren met behulp van een zelfgemaakt kompas dat met de zon kan werken om een richting te bepalen. Ragnar gaat met zijn broer Rollo (Clive Standen) en vriend Floki (Gustaf Skarsgard) vervolgens op pad om schepen en benamming te verzamelen. Zijn ontdekkingstochten brengen hem vervolgens naar diverse Engelse Koninkrijken en andere Angelsaksische culturen. Ragnar leert daar diverse talen en culturele aspecten, die zijn interesse verhogen en waarmee hij rijkdom en faam verwerft. Vikings werd uitgezonden op The History Channel en veel was eraan gelegen om de serie uiteraard historisch accuraat te maken. The History Channel lag een beetje onder vuur omdat series als Pawn Stars meer gericht waren op sensatie en kijkcijfers dan historsiche accuratesse. Vikings is wat dat betreft een positieve uitzondering want ondanks dat maker Michael Hirst wat vrijheden neemt met zijnn personages is Vikings wel historischer accuraat dan andere TV-series die zich afspelen in vervlogen tijden. Vikings laat zich makkelijk vergelijken met Game of Thrones (sommigen noemen Vikings ook een "slap aftreksel" of "slechte kopie") maar daarmee doe je Vikings zeker erg te kort. Vikings is een meeslepende serie over de tijd van de Vikingen, hun ontdekkingsreizen en hun ontwikkelingen en emoties die daarmee gepaard gaan. Alhoewel soms niet helemaal historisch accuraat (Vikingen waren namelijk wat emotielozer dan de serie beschrijft), toch biedt de serie wel een hele goede kijk over hoe de Vikingen de wereld veroverde. En dat maakt de serie zeker het bekijken waard. Vikings is per seizoen apart op Blu-ray Disc uitgebracht maar recent is er een uitgave gekomen van de volledige serie. Deze box bestaat uit alle zes de seizoenen, elk in hun aparte keepcase, allen verpakt in een kartonnen doos. Een niet al te opzienbare uitgave, maar wel compleet.

Genre: Actie, Avontuur, Historie, TV
Jaar: 2013-2020
Speelduur: 3941 min