Top Gun

06-06-2022

9.3

Top Gun (Blu-ray)

Lt. Pete ‘Maverick’ Mitchell (Tom Cruise) en zijn ‘wingman’ en vriend lt. Nick ‘Goose’ Bradshaw (Anthony Edwards) behoren tot de beste gevechtsvliegers bij de marine. Ondanks hun roekeloze, gevaarlijke handelwijze en het niet opvolgen van orders, worden zij naar Top Gun toegestuurd. Top Gun is een eliteschool voor de beste gevechtsvliegers van de marine, die daar een extra zware training krijgen. De training staat onder leiding van cmdr. Mike ‘Viper’ Metcalf (Tom Skerritt) en instructeur lt. cmdr. Rick ‘Jester’ Heatherly (Michael Ironside). Maverick is ook een grote charmeur, die de eerste avond al zijn charmes in de strijd gooit om de aandacht van een aantrekkelijke dame te krijgen. De volgende dag blijkt zij de instructrice Charlotte ‘Charlie’ Blackwood (Kelly McGillis) te zijn. Charlie is vooral geïnteresseerd in Maverik omdat hij en Goose de enige zijn die in de lucht in contact zijn geweest met een Mig-28. Maar gaandeweg worden Charlie en Maverik verliefd op elkaar. Op de opleiding is de onderlinge competitie tussen de piloten groot, mede omdat bij de training een wedstrijd element zit. Vooral tussen Maverick en lt. Tom ‘Iceman’ Kazinski (Val Kilmer) is de rivaliteit groot. Ook op de opleiding brengt het roekeloze gedrag van Maverick hem in problemen. Als dan een dramatisch ongeluk plaats vindt, wil Maverick stoppen met vliegen.

Top Gun is het voorbeeld van een heerlijke macho popcornfilm. Een film voor grote jongens die verliefd zijn op snelle gevechtsvliegtuigen en motoren, adrenaline, fraaie plaatjes en een beetje romantiek. Een film die bijna 30 jaar later nog niets van zijn snelle uitstraling verloren heeft. De film heeft twee belangrijke elementen, de prachtig in beeld gebrachte vliegscènes inclusief het landen en opstijgen van het vliegdekschip met de daarbij behorende geluidseffecten en de muziek. De muziek is vooral veel synthesizermuziek van Giorgio Moroder. De opening van de film, met de beelden van het vliegdekschip en de daarbij gespeelde langzaam opzwellende synthesizermuziek met het ‘Top Gun Anthem’ behoort wat mij betreft tot de klassiekers. Het liedje Take My Breath Away, van Moroder en Whitlock, heeft in 1987 een Oscar gekregen. De geluidseffecten, de filmediting en het geluid in het algemeen hebben een nominatie voor een Oscar gekregen. Producer Jerry Bruckheimer heeft een neus voor succesvolle films die het grote publiek aanspreken. Films die veelal een flinterdun verhaal hebben, maar ondersteund met veel spektakel, ego en gevoel van eigenwaarde grote kassuccessen worden. Denk hierbij ook aan films als The RockArmageddonEnemy of the StatePearl Harbor en ga zo nog maar even door. Ook de succesvolle televisieserie C.S.I. (Crime Scene Investigation) is geproduceerd door Bruckheimer. Ook Top Gun was direct een groot succes. Regisseur Tony Scott heeft diverse keren met Bruckheimer samengewerkt, zoals bij Crimson Tide en Enemy of the StateTop Gun was Scott’s vijfde regiewerk. Recent topwerk van Scott is de film Man on Fire met Denzel Washington. De cast van Top Gun heeft ook enkele klinkende namen, die toen nog aan het begin van hun filmcarrière stonden. Zoals Tom Cruise, Val Kilmer, Anthony Edwards, Kelly McGillis, Meg Ryan, Tim Robbins en daarnaast nog de meer ervaren Michael Ironside en Tom Skerritt. Bruckheimer en medeproducent Don Simpson kregen de medewerking van de marine, al ging dat niet direct gemakkelijk. Dit kwam vooral door de film An Officer and a Gentleman. Maar de marine zag ook wel voordelen en als technisch adviseur kwam Pete ‘Viper’ Pettigrew, die ook kort in de film te zien is. En het moge duidelijk zijn, nadat de film in de bioscopen kwam, kreeg de marine met een sterke stijging van het aantal aanmeldingen te maken. Bijna dertig jaar na dato word er een heus vervolg gemaakt op deze actieklassieker, genaamd Top Gun: Maverick.

Paramount heeft Top Gun al diverse keren al uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Er kwam een eerste, kale versie zonder extra's en lossy audiotrack, de recensie van die versie vind je hier. Daarna kwam er een deftige Special Edition-uitgave, een nette 2-disc versie in een kartonnen digipack, compleet met DTS-ES 6.1 Discrete audiotrack en een aparte DVD vol met extra's. Recensie daarvan vind je hier. Daarna kwamen de HD-versies, met een uitgave op HD-DVD en Blu-ray Disc met alle extra's van de SE DVD, ook uitgegeven als digibook met veel foto's en achtergrondinformatie. Daarna kwam in het 3D-tijdperk en de postconversies naar 3D een erg goede 3D-versie op Blu-ray Disc. In 202 is er een uitgave op BD uigtgekomen, waarvan de versie in deze review een her-uitgave is. Toen kwam het 4K-tijdperk met een uitgave op UHD+BD, die in Nederland is uitgegeven in een zogenaamde "Retro Editie". Deze versie bevat het originele artwork op de frontcover, met daarbij een filmposter en een sticker toegevoegd als extra. Met deze 4K-transfer is de geremasterde heruitgave uit 2020 op Blu-ray Disc bijgevoegd, en deze wordt ook apart op BD uitgebracht in een "Retro Editie". Deze BD-uitgave wordt hier besproken.

Jaar: 1986
Speelduur: 109 min
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Japans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8719372015315

• NIEUW The Legacy of Top Gun
  • NIEUW On Your Six: Thirty Years of Top Gun
  • Audiocommentary
  • Vintage Gallery
  • Music Videos
  • TV Spots
  • Danger Zone: The Making Of Top Gun
  • Multi-Angle Storyboards
  • Vintage Gallerij
  • Behind-The-Scenes Featurette
  • Survival Training Featurette
  • Tom Cruise Interviews
  • Production Photography
  • Poster
  • Sticker

Top Gun krijgt op Blu-ray Disc ook een waar geremasterde beeldtransfer mee, uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De film is geschoten op film via Super 35 en dus een ideale kandidaat voor een perfecte remastering in 4K. En dat is ook gebeurd, want Top Gun heeft er nog nooit zo goed uit gezien op Blu-ray Disc. Scherpte en detaillering zijn feilloos, elk detail is sichtbaar. Dat zie je met name aan de uniforms waar ineens een stuk meer kleine details zichtbaar zijn. Maar ook in de brede shots zie je meer detail. De kleurstelling is ook perfect, van de warme gloed die over de print heerst tot de koele en blauwe luchten, alles wordt feilloos weergegeven. Contrast en schaduwdetail zijn ook erg goed en zorgen voor donkere scènes met meer detail. Grain blijft goed behouden in een waarneembare maar niet overdreven gradatie.

Top Gun krijgt op BD de meest bizarre Dolby Atmos track mee die je ooit hebt gehoord, iets anders valt er niet over te zeggen. Want het lijkt net alsof de straaljagers in je huis staan als ze even gas geven. Deze track is zo weergaloos en agressief dat je speakers er bijna bang van worden. Zonder gekheid, dit is misschien wel de meest perfecte Atmos-track die je ooit gaat beluisteren. Zo dynamisch, met zoveel bereik van hoge tonen tot en met de subwoofer, zo vol met detail. Dit is DE perfecte audiotrack, en dan ook nog eens voor deze film. Weergaloos.

Op deze BD-uitgave zijn de reeds aanwezige extra's van de eerste uitgave toegevoegd, plus daarbij ook twee nieuwe. Deze zijn gelijk aan de 2020-uitgave. Alle extra's zijn deels in SD en HD en zijn Nederlands ondertiteld.

NIEUW The Legacy of Top Gun (6 min)
Deze nieuwe featurette die deels terugkijkt geldt een beetje als promo voor het tweede deel Top Gun: Maverick waar aan het einde van de featurette ook wat beelden van te zien zijn.

NIEUW On Your Six: Thirty Years of Top Gun (30 min)
Bestaande uit vijf delen wordt hier wat uitgebreider in gegaan op de historie en het maken van Top Gun.

Audiocommentary
Informatief commentaar van diverse personen. Regisseur Tony Scott en producent Jerry Bruckheimer worden bij hun commentaar ondersteund door scriptschrijver Jack Epps en enkele marine experts, waaronder Pete ‘Viper’ Pettigrew.

Vintage Gallery
Een aantal zaken op het promotionele vlak, zoals:

Music Videos (17 min)
Met een viertal muziekvideo’s, die je apart kunt selecteren of achter elkaar kunt bekijken met de ‘play all’ optie.

TV Spots (4 min)
Hier zeven korte TV commercials voor de film. Ook hier apart te kiezen of een ‘play all’ optie.

Danger Zone: The Making Of Top Gun (148 min)

Een nieuw samengestelde making of documentaire van maar liefst 2½ (!) uur. Oftewel een zeer uitgebreide documentaire die alle verschillende aspecten van de film behandeld. De interviewfragmenten zijn deels recent opgenomen en deels ten tijde van de film opgenomen. De documentaire is in zes verschillende hoofdstukken opgedeeld, die ook ieder apart te kiezen zijn.

Multi-Angle Storyboards
Van twee scènes, Flat Spin en Jester’s Dead, kun je met de angle toets twee verschillende storyboards bekijken. Optioneel kun je ook nog kiezen voor additioneel commentaar van regisseur Tony Scott.

Vintage Gallerij
Net als bij disc 1 ook hier keuze voor enkele onderdelen die toentertijd voor promotie doeleinden zijn gemaakt.

Behind-The-Scenes Featurette (5 min)
Korte promotioneel kijkje achter de schermen.

Survival Training Featurette (7 min)
De acteurs hebben een vliegtraining gehad rondom het gebruik van een F-14 straaljager.

Tom Cruise Interviews (7 min)
Korte interviewfragmenten met Tom Cruise die meer over het vliegaspect van de film vertelt.

Production Photography
Een bijzonder groot aantal foto’s zijn te zien in een breedbeeld scherm. De foto’s zijn onderverdeel in acht verschillende groepen. Ook kun je alles aaneengesloten bekijken met de ‘view all’ optie.

Poster
De filmposter op A4-formaat.

Sticker
Een sticker in de vorm van een F-14 met het Top Gun-logo.

Lt. Pete ‘Maverick’ Mitchell (Tom Cruise) en zijn ‘wingman’ en vriend lt. Nick ‘Goose’ Bradshaw (Anthony Edwards) behoren tot de beste gevechtsvliegers bij de marine. Ondanks hun roekeloze, gevaarlijke handelwijze en het niet opvolgen van orders, worden zij naar Top Gun toegestuurd. Top Gun is een eliteschool voor de beste gevechtsvliegers van de marine, die daar een extra zware training krijgen. De training staat onder leiding van cmdr. Mike ‘Viper’ Metcalf (Tom Skerritt) en instructeur lt. cmdr. Rick ‘Jester’ Heatherly (Michael Ironside). Top Gun is het voorbeeld van een heerlijke macho popcornfilm. Een film voor grote jongens die verliefd zijn op snelle gevechtsvliegtuigen en motoren, adrenaline, fraaie plaatjes en een beetje romantiek. Een film die bijna 30 jaar later nog niets van zijn snelle uitstraling verloren heeft. De BD-uitgave van Top Gun is een mooie upgrade ten opzichte van vorige BD-uitgaves met geremasterde beeldtranfer vanuit een 4K-scan en daarbij Dolby Atmos-geluid. Daarnaast heeft de uitgave het originele artwork, nieuwe en aanwezige extra's, en als kleine bonus nog een filmposter en sticker. Een prima uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.