Gray Man, The

08-08-2022

6.2
Streaming

Gray Man, The (Streaming)

Als Sierra Six (Ryan gosling) tijdens een geheime operatie doorheeft dat zijn doelwit een collega geheim agent is, weigert hij op het laatste moment. Hij krijgt een pendel mee, en hierin zit een USB stick met geheime informatie over de top van de CIA en tevens opdrachtgever van de Siërra-agenten. De leiding van de CIA huurt vervolgens de beruchte en zeer effectieve huurling Lloyd (Chris Evans) in om jacht te maken op Siërra Six om er zo voor te zorgen dat de belastende geheime informatie van de USB stick niet naar buiten komt.

The Gray Man heeft betrekking tot de agenten in de Siërra reeks. Het betekent dat ze noch wit en dus de goeierikken zijn maar ook niet zwart, dus de slechteriken. Ze zijn grijs en kunnen dus in elke situatie zich onzichtbaar maken. The gray man is geregisseerd door de Russo brothers, bekend van diverse MCU films als de twee Captain America-films The Winter Soldier en Civil War, als ook de twee Avengers-films Infinity War en Endgame. Ook hebben ze al weer samengewerkt met Thor-acteur Chris Hemsworth voor Extraction. The Gray Man is een van de meest dure films voor Netflix met een budget van meer dan 200 miljoen dollar. Maar dat is niet opgegaan aan een goed script, helaas. Want dit is wel heel erg oppervlakkig. Karakters krijgen of een vaag of leeg achtergrondverhaal, of eentje vol met clichés. Ook de dreiging en hetgeen er op het spel staat blijft vaag. De inhoud van de USB stick komt nergens echt duidelijk aan de orde en voor de kijker wordt nooit echt bekend wat erop staat. Het feit dat de je kijker niet vertelt wat er in de zogenaamde schatkist zit kan wel werken, zie bijvoorbeeld Ronin. In die film weet je nooit wat er nu in de zilveren koffer zit. Maar voorderest staat die film als een huis met complexe karakters en een geweldige onderlinge spanning en strijd in onderlinge verhoudingen. En dan nog de spectaculaire actiescenes en auto achtervolgingen daargelaten. The Gray Man zit ook vol met actie, maar het komt een beetje inspiratie loos over. Sommige scènes zijn nog wel aardig zoals de vecht scène tussen de afsteek buizen van het Japanse vuurwerk in het begin van de film. Maar de rest komt een beetje geforceerd en ongeïnspireerd over. Gosling heeft ook niet echt het karakter om deze film echt te dragen, vooral als Chris Evans de scènes van hem wegsteelt. Evans heeft overduidelijk lol in zijn rol als maniakale slechterik, maar dit komt soms onbedoeld meer grappig en ridicuul over dan maniakaal zoals zijn karakter wordt gepresenteerd. The Gray Man is aardig als actiefilm voor op de achtergrond waarbij je soms blijft hangen bij de actiescenes, maar als je even niet kijkt dan heb je niks gemist. En met een speelduur van ruim 2 uur (een kwartier te lang) dan heb je genoeg tijd om af en toe op te letten om zo niks te missen van het plot.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2022
Speelduur: 129 min
Uitgever: Netflix

Als agent Siërra Six (Ryan Gosling) er achter komt dat hij wordt bedrogen door zijn opdrachtgevers, doet hij er alles aan om geheime en belastende informatie naar buiten te brengen. De CIA zit niet stil en stuurt de meedogenloze huurling Lloyd (Chris Evans) achter hem aan om hem te stoppen. The Gray Man is de duurste Netflix film maar dit budget is vast op gegaan aan het filmen op alle internationale locaties, want aan het script is het helaas niet besteed. The Gray Man is opvallend vlak en niet vernieuwend. De acteurs proberen er nog wat van te maken, maar dat is vooral in het geval van Chris Evans meer een mis dan een hit. Toch geeft hij het meeste kleur aan deze film en fungeert Ryan Gosling echt als de grijze muis. The Gray Man is leuk als tussendoor, en je kan tijdens de film gewoon even je social media bekijken en dan niks missen van de film. Ook wel eens fijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.