Pathfinder: Legend of the Ghost Warrior

10-12-2007

?

Pathfinder: Legend of the Ghost Warrior (Blu-ray)

Regisseur Marcus Nispel moest en zou zijn team door de moeilijk begaanbare bergen van Canada trekken om maar een zo realistisch mogelijk portret te verkrijgen van de oude vikingen. Wekenlang ondergingen cast en crew een van de meest problematische shoots uit de moderne filmgeschiedenis. Ondertussen vergat hij echter een interessante film neer te zetten, want The Legend of the Ghost Warrior flopte genadeloos in Amerika. Wij Nederlanders moeten het dan ook maar doen met de DVD/BluRay-uitgave.

Met Pathfinder heeft 20th Century Fox een nieuwe avonturenfilm uitgebracht op Blu-ray. Kan deze Blu-ray Disc meekomen met de toppers op dit gebied? athfinder vertelt het verhaal van Ghost (Karl Urban), een afstammeling van de vikingen. Ghost is tijdens zijn jeugd getuige van een gruwelijke moordpartij door zijn eigen Drakenvolk en vooral door zijn eigen vader. Ghost weigert een jong meisje van het indianenvolk te vermoorden en wordt daarom verstoten door zijn eigen volk. Hij wordt opgenomen door het Volk van de Dageraad, een vredelievende indianenstam. Het Drakenvolk dwaalt in hetzelfde gebied als waar het indianenvolk woont en vermoordt alles en iedereen wat in de weg staat. Het noodlot treft de indianenstam en tijdens een plundering van het dorp, overleeft er maar een handjevol indianen en slaan zij de vlucht. Ghost ziet ook een uitweg en tijdens zijn vlucht ontmoet hij zijn grote liefde Starfire (Moon Bloodgood), de dochter van het hoofd van het Volk van de Dageraad. Tijdens hun vlucht wordt Ghost voor de moeilijkste keuze ooit geplaatst. Eentje die hem temidden zet tussen het volk waarmee hij bloedverwant is en het volk die hem liefdevol heeft opgevoed. Gaat Ghost het pad van het Drakenvolk volgen of volgt hij zijn hart, en daarmee zijn geliefde Starfire?

Genre: Actie, Avontuur, Drama

Pathfinder heeft een transfer die in 1080p is uitgevoerd. De print heeft over het geheel een nogal donkere teint. De film heeft alleen maar buitenopnames en deze zijn geschoten met een donker filter en digitaal nabewerkt. Gevolg is dat de donkere scènes er erg goed uitzien, maar de lichte wat minder. De donkere scènes hebben een zeer goed zwartniveau en goede contrastverhouding. Het donker ziet er natuurlijk uit en de softe belichting komt goed tot zijn recht. De lichte scènes zijn daarentegen overbelicht en geeft het geheel een te scherp en onnatuurlijk uiterlijk. Ook hebben deze lichte scènes nogal last van overduidelijke ruis. De belichting ketst af en daardoor komt dit niet goed tot zijn recht. Een redelijk goede transfer die meer schittert in de donkere scènes dan in de lichte.

Pathfinder heeft een Lossless DTS-HD Master Audio track waarvan ondergetekende de full-bitrate DTS Core track heeft beluisterd. Deze geluidstrack is goed gedetailleerd, maar wat minder ruimtelijk. De surrounds worden vooral aangewend door de muziek en de omgevingsgeluiden. Tijdens actiescènes worden ze meer gebruikt, maar het overgrote deel van het geluid komt uit de voorspeakers. De subwoofer wordt voldoende gebruikt en geeft een niet al te zware "laag" binnen deze track. Al met al een redelijk gedoseerde track met iets teveel nadruk op de voorspeakers.

De menu interface is erg onduidelijk. Het is moeilijk te zien of een icoon geselecteerd kan worden om te kiezen of dat deze niet "gehighlight" is. Pathfinder heeft een aantal interessante extra’s. Ten eerste het ‘'audiocommentaar van regisseur Marcus Nispel'. Marcus Nispel vertelt in deze track wat interessante wetenswaardigheden over de totstandkoming en de achtergrond van de film. Hij heeft een onderhoudende manier van vertellen en vertelt ons een hoop van het onderzoek dat hij heeft gedaan voor deze film. Zo leer je als kijker een hoop van de ware geschiedenis achter het fictieve verhaal van deze film. De 'verwijderde scènes' laten een tiental scènes zien die volledig zijn verwijderd of soms sterk zijn ingekort. Ze zijn te zien met of zonder regisseurscommentaar. Bij sommige scènes is gelukkig overduidelijk waarom ze zijn gesneuveld want de zogenaamde humor in deze scènes, is vaak misplaatst.

In de 'featurettes' komen veel aspecten over het maken van de film naar voren. Verdeeld in verschillende hoofdstukken komen veel aspecten naar voren: 'Het Begin', 'Het Ontwerp', 'De Opname' en 'De Stunts' geven een interessante achtergrond hoe deze film is gemaakt. 'Clancy Brown: Cult Hero' is een ophemeling van de acteur Clancy Brown, die de leider van de Vikingen speelt. 'Het pad onthult: geheimen op het scherm' is een kleine interactieve feature die in een los scherm wat schriftelijke achtergronden geeft tijdens het spelen van de film. Deze feature is alleen mogelijk in het Engels. Een leuke bijkomstigheid, maar niet erg vernieuwend. Dit vooral in vergelijking tot de picture-in-picture interactieve mogelijkheden die het HD medium te bieden heeft. Tenslotte is er nog een bioscooptrailer aanwezig. Alle extra’s (behalve 'Het pad onthult') zijn Nederlands ondertiteld.

Helaas biedt Fox met de uitgave van Pathfinder niet de kwaliteit die het medium Blu-ray te bieden heeft. Beeld- en geluidskwaliteit zijn net niet voldoende om echt enthousiast te worden van deze uitgave.
Aantal extra's goed verzorgd
Menu interface onduidelijk, kwaliteit beeld en geluid niet optimaal genoeg voor dit medium