The Simpsons Movie

20-02-2008

?

The Simpsons Movie (Blu-ray)

The Simpsons is één van de meest succesvolle tekenfilms die sinds 1989 op TV wordt uitgezonden. De serie beschrijft de dagelijkse beslommeringen van een middle-class Amerikaanse familie: de Simpsons. Vader Homer, moeder Marge, dochters Lisa en Maggy en zoon Bart maken elke dag de meest hilarische dingen mee. Het gehele Amerikaanse leven wordt via diverse parodieën in de serie gigantisch op de hak genomen. Na 18 succesvolle seizoenen vonden de makers het hoog tijd dat de All American Family eens een trip naar het witte doek mocht maken. En zo geschiedde: in 2007 kwam The Simpsons Movie in de bioscopen.

Na diverse seizoenen op dvd heeft Fox de bioscoopfilm op HD uitgebracht. Is dit het ultieme formaat voor de animatieserie? The Simpons Movie begint met een onheilspellend doemscenario wat het einde van Springfield kan betekenen. Springfield heeft een vervuilingprobleem in het lokale meer en Lisa probeert er alles aan te doen om draagvlak te krijgen binnen de stad, om te voorkomen dat de vervuiling onomkeerbare gevolgen heeft. Zoals altijd draagt Homer zijn steentje bij… aan het probleem. Op onnavolgbare wijze vindt hij een manier om het meer om te vormen tot een chemische ramp die niet meer te redden is. President Schwarzenegger besluit door een blinde keuze uit een aantal 'oplossingen' van de centrale milieudienst tot het afsluiten van Springfield van de buitenwereld. Door het plaatsen van een gigantische koepel over de stad kan niemand er in of uit en is het vervuilingprobleem geïsoleerd. Het nieuws komt naar buiten dat Homer verantwoordelijk is voor alle problemen en een heksenjacht volgt om hem aan de schandpaal te nagelen. Inventief zoals altijd, vindt kleinste spruit Maggie een uitweg voor de familie uit de koepel. Gevlucht naar een pittoreske blokhut in Alaska komt de familie echter achter de koude waarheid dat het klokje wel eens nergens zo kan tikken als in het overkoepelde Springfield. Homer realiseert zich als paria van de familie dat hij voor de uitdaging van zijn leven staat: Springfield redden van de koepel en tegelijkertijd van de immense vervuiling. Dan moet hij eerst even zijn familie aan zijn kant weten te krijgen, vooral zijn zoon Bart. Gedesillusioneerd als hij is ziet hij Homer allang niet meer als vaderfiguur, en gaat hij steeds meer om met buurman en surrogaat vader Flanders. Homer zal er dus alles aan moeten doen om tegenover zijn familie te bewijzen dat hij als vader zijn verantwoordelijkheid kan nemen. Samen met Bart gaan ze de strijd aan met de gevaren in Springfield. Gaan ze voor een zegetocht, of gaan ze hun ultieme falen tegemoet?

De Simpsons hebben er nooit zo goed uitgezien als op HD! Fox heeft een zeer mooie beeldkwaliteit afgeleverd met deze AVC 1080P transfer. Het beeld is erg strak en komt rechtstreeks van de digitale bron. Alles is in orde aan deze transfer. Mooi natuurlijk en scherp beeld, geen compressie en geen andere foutjes. Perfecte transfer! De Nederlandse ondertiteling is goed vertaald en staat mooi onderin het beeld.

The Simpsons wordt met een DTS HD Master audiotrack uitgerust en deze komt erg goed tot zijn recht. De film zit vol met actie scènes en muziekeffecten die de surround speakers goed aanspreken. De mix is erg gedetailleerd en is erg ruimtelijk. De stemmen komen kraakhelder uit de center speaker en ook de subwoofer doet goed zijn werk. Prima geluidsmix.

De film is uitgerust met een aantal leuke extra’s. Ten eerste zijn er twee audiocommentaren beschikbaar: met regisseur David Silverman en met een groot deel van de cast en crew. Vooral de tweede is erg leuk en afwisselend en zit vol met achtergrondfeitjes achter het maken van de film. Ook zijn er verwijderde scènes te bekijken, die worden geïntroduceerd door Al Jean, één van de schrijvers/producenten van de film. De scènes zijn een extra leuke toevoeging en erg grappig. In Speciale Dingetjes zie je de familie Simpson in actie bij diverse parodieën van echte TV-shows zoals Jay Leno, American Idol en andere. Echt heel erg grappig om te zien en een hele leuke extra. Als laatste extra zijn alle trailers van de film aanwezig, van de eerste teaser tot aan de bioscooptrailers. Enige minpunt bij de extra’s is… dat het er te weinig zijn!

Maar ho, wacht even… er is meer! Fox heeft een aantal Easter Eggs (verborgen extra’s) toegevoegd op deze Blu-ray. Ze zijn te vinden door middel van het pop-up menu te selecteren en vervolgens omlaag te klikken op de opgelichte optie. Deze optie wordt vervolgens onderstreept en deze kan geselecteerd worden. De eerste is Lisa’s Boyfriend: Visual Development; deze laat enkele schetsen zien van één van de karakters in de film. De tweede zijn ook een aantal schetsen van een ander personage uit de film. De derde zijn schetsen van het multi-ogen monster uit de film. De laatste is te vinden in het ‘set-up menu': wanneer bij de optie ‘geluid’ op links wordt gedrukt verschijnt er een klein donutje bovenin naast de optie ‘geluid’. Selecteer deze en vervolgens komt een leuke Simpsons spoof van een THX trailer.

De Simpsons zien er geweldig uit op HD. Fox heeft met deze Blu-ray uitgave een prima presentatie gegeven van The Simpsons Movie. Beeld en geluid zijn tip-top in orde en de extra's zijn een erg leuke toevoeging. Ondanks de leuke extra Easter Eggs had Fox de disc nog wel meer mogen vullen met extra's!

Mooi beeld, goed geluid, leuke extra's
Toch nog te weinig extra's!