Luther: The Fallen Sun

27-03-2023

7
Streaming

Luther: The Fallen Sun (Streaming)

Een seriemoordenaar terroriseert Londen terwijl John Luther achter de tralies zit. Achtervolgd door zijn falen om de cyberpsychopaat te vangen, besluit Luther uit de gevangenis te ontsnappen om de klus met alle mogelijke middelen af te ronden.

Luther is een Britse misdaadserie die over een duur van maar liefst 9 jaar in totaal vijf seizoenen heeft gekregen. Dat lijkt heel veel, maar in totaal zijn het slechts 21 afleveringen geweest, waarbij seizoen 4 zelfs maar 2 afleveringen betrof. Het laatste seizoen werd in 2019 uitgezonden en fans wilden daarna nog meer van Luther zien. Het verhaal liet dat alleen niet heel erg toe, want de Britse agent was wel heel erg vaak over de scheef gegaan om zijn doel te bereiken binnen de politie-onderzoeken en had elke gunst wel gebruikt bij zijn vrienden en collega's. Het gat naar de film, Luther: The Fallen Sun, is dan qua tijdsbestek dan ook best groot en als je niet recent de serie hebt gezien dan heb je niet zoveel voorkennis meer. Gelukkig hoeft dat ook niet, en slaat de film een goed ebruug tussen het verhaal uit de serie en het vervolg in deze film. Verder is deze film opvallend grimmig en duister, dat niet in de laatste plaats goed wordt aangezet door Andy Serkis, die een geweldige maniak speelt waar Luther zijn handen vol aan heeft. Maar ook de manier waarop de moorden en misdaden wordt gepleegd zijn erg doordacht en gruwelijk. Verder is de productie van hoogstaand niveau, want geen enkele productie heeft zo lang de tijd gehad en genomen om op Piccadilly Circus te filmen, een hele druk plein midden in London. Ook hebben ze veel onder de grond gefilmd in metro-stations en zelfs in een compleet verlaten deeld van de Londense metro. Het geeft de film nog een extra duister en grimmige sfeer mee. Qua verhaal en plotontwikkeling is het soms wat ongeloofwaardig en neemt de film wel wat snelle afslagen zodat het verhaal verder kan, maar dat is niet erg. De spanningsboog wordt goed vastgehouden en tot het einde is onduidelijk wat ieders lot is, want niemand wordt gespaard in de film. Luther: The Fallen Sun is een prima afsluiter van de gehele Luther-reeks. De vertolkingen van Idris Elba en Andy Serkis zijn top en dragen de film, de actie en spanning wordt goed opgebouwd en uitgevoerd, en de productie ziet er verder top uit. Er zitten ook nog wat grappige verwijzingen naar het karakter James Bond en ook het einde gaat daar leuk mee om. Deze film heeft waarschijnlijk voor Idris Elba de rol en de actie en spanning dat het dichtst bij zal zijn dat hij ooit een dergelijk personage zal gaan spelen, dus dat is alleen al leuk om te zien. Zeker een aanrader.

Medium: Streaming
Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 130 min
Uitgever: Netflix

Een seriemoordenaar terroriseert Londen terwijl John Luther achter de tralies zit. Achtervolgd door zijn falen om de cyberpsychopaat te vangen, besluit Luther uit de gevangenis te ontsnappen om de klus met alle mogelijke middelen af te ronden. Luther: The Fallen Sun is een prima afsluiter van de gehele Luther-reeks. De vertolkingen van Idris Elba en Andy Serkis zijn top en dragen de film, de actie en spanning wordt goed opgebouwd en uitgevoerd, en de productie ziet er verder top uit. Er zitten ook nog wat grappige verwijzingen naar het karakter James Bond en ook het einde gaat daar leuk mee om. Deze film heeft waarschijnlijk voor Idris Elba de rol en de actie en spanning dat het dichtst bij zal zijn dat hij ooit een dergelijk personage zal gaan spelen, dus dat is alleen al leuk om te zien. Zeker een aanrader.