His Dark Materials - Seizoen 1-3

02-05-2023

7.8

His Dark Materials - Seizoen 1-3 (Blu-ray)

Van Philip Pullmans epische "His Dark Materials"-fantasietrilogie komt deze meeslepende HBO-serie. De sterrencast bestaat uit Dafne Keen, Amir Wilson, Ruth Wilson, Lin-Manuel Miranda, James McAvoy, Clarke Peters, James Cosmo, Anne-Marie Duff, Will Keen.

Seizoen 1; De jonge wees Lyra gaat op een ongelooflijk avontuur in een wereld waar menselijke zielen buiten hun lichaam bestaan - in de vorm van een pratend dier. Lyra zoekt haar vermiste vriend en ontdekt tegelijkertijd snode plannen met kinderen die ontvoerd zijn. Ze onderneemt een gevaarlijke reis waardoor haar leven voorgoed zal veranderen.

Seizoen 2 pakt de draad op na de tumultueuze climax uit de laatste aflevering van seizoen een. Een radeloze Lyra besluit Lord Asriel te volgen naar de geheimzinnige stad Cittàgazze. In de mysterieuze verlaten stad, ontmoet ze Will. De twee tiensers zullen al snel ontdellen dat hun lot met elkaar verbonden is, en dat ze Wil's vader moeten vinden. Maar het pad zal vol valkuilen zijn als er oorlog dreigt uit te breken.

Seizoen 3; Lyra, het kind van de profetie, en Will drager van de Subtle Dagger, beginnen aan een odyssee naar een plaats waarvan niemand ooit is teruggekeerd. Als de oorlog van haar vader, Asriel, tegen de Autoriteit ten einde loopt, leren de twee vrienden op de harde manier dat het redden van de wereld een zwarte prijs vereist.

De Britse schrijver Philip Pullman schreef de trilogie His Dark Materials (in het Nederlands uitgebracht als Het Gouden Kompas) in de tweede helft van de jaren ’90 van de 20e eeuw. Na het fiasco van de film The Golden Compass uit 2007 heeft het jaren geduurd voordat New Line Cinema opnieuw over een verfilming wilde nadenken. De rechten gingen terug naar Pullman, maar in 2015 begon New Line Cinema kreeg de rechten na lang aandringen weer in handen en is scenarist Jack Thorne aan het werk gezet om er een verfilmbaar script van te schrijven. Dat duurde jaren en pas eind 2018 begon men aan de opnames van het achtdelige eerste seizoen van de serie, die vanaf november 2019 werd uitgezonden via de BBC en HBO (in Nederland bij Ziggo). Het was het wachten waard, want His Dark Materials is een zeer knap gemaakte serie geworden, waarbij goed wordt geacteerd en vooral de visuele effecten zijn spectaculair. Met name van de daemons – de onafscheidelijke dierlijke wezens die de ziel van de mens vertegenwoordigen, evenals de ijsberen. De boeken zijn nog steeds veel krachtiger dan deze serie, die best wel wat avontuurlijker had mogen zijn en meer spanning had mogen hebben. Maar gezien de complexiteit van het verhaal is het knap gedaan en zeker de moeite waard. De karakters worden goed uitgewerkt en het verschil tussen goed en kwaad is soms flinterdun. De jonge Dafne Keen (Logan) stelt zeker niet teleur met haar rol van Lyra. Keen heeft nog weinig grote rollen gehad, maar in His Dark Materials volbrengt ze haar taak naar behoren. Ze is een beetje een naïeve wijsneus, die recht door zee is en vooral ook niet bang. Tenminste, ze staat zichzelf niet toe om bang te zijn. De volwassen cast is degelijk en vooral Ruth Wilson is sterk als de geniepige Mrs. Marisa Coulter. Je weet gewoon niet wat je aan haar hebt en dat zorgt zeker voor de nodige spanning. Het eerste seizoen kent soms een rommelige starte met veel verhaallijnen, werelden en structuren die door elkaar heen lopen. Seizoen twee heeft wat meer rust ben daarin worden de karkaters en de verhaallijnen wat meer uitgediept. Het derde seizoen start daarbij ook sterk, maar verliest zichzelf daarna een beetje in alle conflicten van de personages en heeft soms moeite om verhaallijnen af te ronden. Desalniettemin is His Dark Materials zeker een interessante serie, zeker voor wie de boeken heeft gelezen. De serie heeft interessante karakters, prachtig productieontwerp en erg mooie en en overtuigende CGI-effecten.

Alle drie de seizoenen van His Dark Materials worden uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc, en de laatsgenoemde uitgave wordt hier besproken. Deze BD-boxset bevat alle drie de seizoenen in een aparte keepcase, samengevoegd in een kartonnen box.

Genre: Avontuur, Fantasy, TV
Jaar: 2019-2022
Speelduur: 1380 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.78:1 & 2.00:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, En vele andere
EAN: 5051888264423

• Adapting His Dark Materials
  • Building His Dark Materials
  • Dressing His Dark Materials
  • The Daemons of His Dark Materials
  • James McAvoy: Bringing Lord Asriel to Life
  • Lin-Manuel Miranda: Bringing Lee Scoresby to Life
  • Ruth Wilson: Bringing Mrs. Coulter to Life
  • Dafne Keen: Bringing Lyra Belacqua to Life
  • Making His Dark Materials
  • Noble Rogue: The Legend of Lee Scoresby
  • Exploring His Dark Materials
  • His Dark Materials: Exploring Cittagazze
  • His Dark Materials: Worlds Collide
  • The Powerful Mrs. Coulter
  • Lyra
  • The Subtle Knife

His Dark Materials seizoen 1 staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.78:1 op Blu-ray Disc. Seizoenen twee en drie staan in een beeldformaat van 2.00:1 op Blu-ray Disc, dat iets afwijkt van het oorspronkelijke beeldformaat van 1.78:1. De beeldkwaliteit van alle seizoenen is overwegend goed te noemen, alhoewel in seizoen 1 er wat opvallende gradatie aan grain te zien is, en de kleuren zijn soms wat vaal. Seizoenen twee en drie zijn wat dat betreft een stuk beter van kwaliteit. De kleuren spreken meer en de scherpte is wat beter in orde. Al-met-al een prima beeldkwaliteit op Blu-ray Disc, waarbij de kwaliteit beter wordt naar mate de serie vordert.

Alle seizoenen van His Dark Materials krijgen een DTS HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. Over het algemeen zijn  de tracks prima van kwaliteit. Ze zijn directioneel ingesteld met dialogen uit het centergedeelte, en alle actie-, muziek- en ambiancegeluiden uit de voorste en surroundkanalen. Prima audiotracks.

De boxset-uitgave op Blu-ray Disc van His Dark Materials kent nogal wat extra's, alhoewel alleen seizoen één en twee extra's mee hebben gekregen. Seizoen drie krijgt geen extra's mee. Hieronder een opsomming per seizoen en per disc. Alle extra's zijn veelal featurettes die een korte blik achter de schermen over een bepaald onderwerp, aspect van de productie of karakter.

Seizoen 1:

Disc 1:

Adapting His Dark Materials (4 min)

Building His Dark Materials (6 min)

Dressing His Dark Materials (3 min)

The Daemons of His Dark Materials (4 min)

James McAvoy: Bringing Lord Asriel to Life (3 min)

Lin-Manuel Miranda: Bringing Lee Scoresby to Life (2 min)

Ruth Wilson: Bringing Mrs. Coulter to Life (3 min)

Dafne Keen: Bringing Lyra Belacqua to Life (4 min)

Disc 2:

Making His Dark Materials (32 min)

Seizoen 2:

Disc 2:

Noble Rogue: The Legend of Lee Scoresby (13 min)

Exploring His Dark Materials: Daemons (8 min)

Exploring His Dark Materials: Panserbjørne (8 min)

Exploring His Dark Materials: Portals & the Multiverse (9 min)

Exploring His Dark Materials: Witches (9 min)

Exploring His Dark Materials: Bringing Daemons and Bears to Life (6 min)

His Dark Materials: Exploring Cittagazze (4 min)

His Dark Materials: Worlds Collide (3 min)

The Powerful Mrs. Coulter (6 min)

Lyra (3 min)

The Subtle Knife (3 min)

Seizoen 3:

Geen extra's.

Van Philip Pullmans epische "His Dark Materials"-fantasietrilogie komt deze meeslepende HBO-serie. De sterrencast bestaat uit Dafne Keen, Amir Wilson, Ruth Wilson, Lin-Manuel Miranda, James McAvoy, Clarke Peters, James Cosmo, Anne-Marie Duff, Will Keen. His Dark Materials is zeker een interessante serie, zeker voor wie de boeken heeft gelezen. De serie heeft interessante karakters, prachtig productieontwerp en erg mooie en en overtuigende CGI-effecten. Alle drie de seizoenen van His Dark Materials worden verzameld in een boxset, met daarbij voldoende beeldkwaliteit en prima audiotracks, en met wat interessante extra's bij de eerste twee siezoenen. Voor de fans een mooie en complete verzamelset.