Super Mario Bros. Movie, The

22-05-2023

8.5

Super Mario Bros. Movie, The (Bioscoop)

De loodgieter Mario reist met zijn broer Luigi door een ondergronds labyrint. De twee willen prinses Peach, afkomstig uit het Mushroom koninkrijk, redden die wordt vastgehouden. De broers moeten het hierbij opnemen tegen de schurk Bowser. Speelfilmaanpassing van de populaire videogame.

Wie kent Mario nu niet? Dit games-personage is al jaren het gezicht van games-ontwikkelaar Nintendo en heeft zijn oorsprong in de jaren 80. Hij maakte zijn debuut in een Donkey Kong-game en kreeg daarna zijn eigen game op de eerste Nintendo-console. De rest is historie en alle spellen op elke console worden nog op de dag van vandaag door jong en oud gespeeld. Met alle animatiefilms van de afgelopen decennia is het op zich best opvallend te noemen dat Mario nooit een eigen film heeft gehad, want met alle spellen valt er genoeg te vertellen, zo zou je denken. Misschien heeft dat te maken met de beruchte Live Action-verfilming van Mario in de film Super Mario Bros uit 1993, met Bob Hoskins als Mario en John Leguizamo als Luigi in de hoofdrollen. Deze film is zo'n beruchte flop geweest dat menig filmmaker de handen niet wilde branden aan een verfilming van Mario. Vorig jaar trok Nintendo toch de stoute schoenen aan ging en ging samen met Illumination (bekend van o.a. Despicable Me en de Minion-films) een samenwerking aan voor een animatie-verfilming van Mario en zijn vrienden. En deze verfilming is meer dan geslaagd, fantastisch geslaagd zelfs. Het verhaal is spannend, grappig, meeslepend en voor alle (oud) gamers geboren in de jaren '80 oh-zo herkenbaar. Er zitten heel veel grappige en herkenbare verwijzingen en easter eggs in verstopt, en dat maakt de film gewoon erg leuk. Wat de makers echt goed hebben gedaan is dat het verhaal niet onder wordt gesneeuwd door de drang naar nostalgie en die balans is knap gevonden. Zo hoef je dus de games niet persé gespeeld te hebben om de film leuk te vinden, er is echt voor elk wat wils in de film gestopt. The Super Mario Bros. Movie is heel veel lol voor jong en oud, en nog meer als je de games goed kent.

Genre: Animatie, Avontuur, Komedie
Jaar: 2023
Speelduur: 93 min

De loodgieter Mario reist met zijn broer Luigi door een ondergronds labyrint. De twee willen prinses Peach, afkomstig uit het Mushroom koninkrijk, redden die wordt vastgehouden. De broers moeten het hierbij opnemen tegen de schurk Bowser. Speelfilmaanpassing van de populaire videogame. The Super Mario Bors. Movie is meer dan geslaagd, fantastisch geslaagd zelfs. Het verhaal is spannend, grappig, meeslepend en voor alle games geboren in de jaren '80 oh-zo herkenbaar. Er zitten heel veel grappige en herkenbare verwijzingen en easter eggs in verstopt, en dat maakt de film gewoon erg leuk. Wat de makers echt goed hebben gedaan is dat het verhaal niet onder wordt gesneeuwd door de drang naar nostalgie en die balans is knap gevonden. Zo hoef je dus de games niet persé gespeeld te hebben om de film leuk te vinden, er is echt voor elk wat wils in de film gestopt. The Super Mario Bros. Movie is heel veel lol voor jong en oud, en nog meer als je de games goed kent.