Inside Man, The

14-06-2001

3.2

Inside Man, The (DVD)

Als een revolutionair laserwapen gestolen wordt uit het laboratorium van wetenschapper Paul Mandell, is de geheime dienst ervan overtuigd dat de uitvinder zelf bij de inbraak betrokken is. De perfecte kandidaat om Mandell in de gaten te houden lijkt de jonge marinier Tomas Kalinn. Als undercover-agent wordt hij te werk gesteld bij Mandell. Een groot gebrek aan relevante informatie maakt Kalinn’s positie precair. Als zijn dekmantel wordt opgeblazen, raakt hij verzeild in een complex netwerk van contacten, waarin onduidelijk is wie hij kan vertrouwen. Te laat ontdekt hij slechts een pion te zijn in een cynisch spel van twee supermachten in het neutrale Zweden.

The Inside Man is een film uit 1984 en dat is te zien ook. De film is namelijk op alle fronten ouderwets. Bijvoorbeeld het (saaie) verhaal: het gebruik van een “laser” mag dan misschien high-tech zijn geweest in ‘84, bijna twintig jaar later zijn de gepresenteerde technieken al lang achterhaald. Muziek en actiescènes zijn al even ouderwets, en er zijn nog talloze voorbeelden meer (wacht maar tot je de in de film gebruikte computers ziet). Ook voor liefhebbers van Dennis Hopper biedt deze film weinig interessants, aangezien Hopper geen grote rol vertolkt en er slechts bij lijkt gehaald om toch nog wat mensen te overreden deze film in huis te halen. Echt spectaculaire actie is niet aanwezig en samen met het magere plot zorgt dit ervoor dat de verveling al gauw toeslaat bij het bekijken van deze DVD. Misschien dat de film zeventien jaar geleden nog enigszins had kunnen boeien, in deze moderne tijd is The Inside Man nauwelijks het bekijken waard.

Jaar: 1984
Speelduur: 94 min
Uitgever: C-Sales
EAN: 9789054691150

Bij het overzetten van The Inside Man naar DVD is totaal geen moeite gedaan om het beeld op het niveau van de huidige standaard te brengen. De 1.33:1 weergave van The Inside Man laat namelijk flink wat te wensen over. Op de meeste momenten is het beeld niet erg scherp. De kleuren van het korrelige beeld zijn aan de fletse kant. Ook is de weergave is nogal donker, waardoor het schaduwdetail laag is. Bovendien is regelmatig vuil op de print te bespeuren. De beeldkwaliteit is meer vergelijkbaar met die van een oude videoband dan met die van een moderne DVD. Verder is de witte ondertiteling goed te lezen en desgewenst uit te zetten. The Inside Man is slechts in 12 tracks ingedeeld en staat op een enkele laag van de DVD, waardoor een laagwisseling niet aanwezig is.

Wil je eens laten horen waar die dure geluidsinstallatie toe in staat is, dan is The Inside Man daar compleet onbruikbaar voor. Evenals op beeldgebied is er op geluidsgebied niets aan gedaan om het op het huidige hoge niveau mee te laten tellen. Op deze DVD is namelijk slechts ouderwets en saai monogeluid aanwezig. Van enige dynamiek is bovendien geen sprake, waardoor het geluid nogal schraal klinkt.

Alhoewel de verpakking vermeldt dat er als extra een trailer meegeleverd wordt is daar op de DVD zelf niets van terug te vinden.

Wat mij betreft had The Inside Man niet opnieuw op DVD uitgebracht hoeven worden. De film is geenszins een tijdloze klassieker en ik kan me dan ook niet voorstellen dat er iemand op dit schijfje zit te wachten (behalve misschien de allergrootste fans van Dennis Hopper). Er wordt bovendien totaal geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden die DVD biedt: het beeld is van slechte VHS-kwaliteit, het geluid is mono en extra’s zijn compleet afwezig. In mijn ogen is er maar één conclusie mogelijk, namelijk dat de DVD van The Inside Man op alle gebieden een misser is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.