Victor / Victoria

23-10-2002

5.8

Victor / Victoria (DVD)

Parijs, 1934. De sopraan Victoria Grant (Julie Andrews) is desperaat op zoek naar een baan als zangeres. Als ze in een bistro wederom wordt afgewezen is ze bijna de wanhoop nabij. Als gevolg van de honger valt ze onderweg naar haar kamer, wanneer ze een dikke man taart ziet eten, flauw.
In deze bistro zorgt een optreden ’s avonds van de homo-entertainer Carroll Todd (Robert Preston) voor een gevecht. De bistro wordt daardoor door de politie voor een week gesloten en Todd raakt zijn baan kwijt. Lopend op straat ziet hij plots Victoria royaal eten in een van de betere restaurants. Het blijkt dat Victoria een kakkerlak heeft, waarmee ze probeert een gratis maaltijd achter over te drukken. De truc lukt en Victoria gaat met Todd mee naar huis omdat zij wegens geldgebrek haast geen onderkomen meer heeft. De volgend ochtend krijgt Todd een lumineus idee. Hij wil Victoria een man laten spelen die travestiet is. Zij moet zich dan voordoen als graaf Victor Grezhinsky, de Italiaanse homovriend van Todd. Het lukt Todd om in een plaatselijk nachtclub een optreden voor Victor te krijgen. Hij (zij) treedt op als Victoria en het optreden is een groot succes. Ook aanwezig is de Amerikaanse nachtclubeigenaar King Marchand (James Garner), die direct erg gecharmeerd is van Victoria. Als Victoria zich na haar optreden ontpopt als de travestiet Victor, is het succes nog groter. Maar niet bij Marchand, dit tot grote hilariteit van zijn vriendin Norma Cassady (Lesley Ann Warren) die nu rondbazuint dat de grote Kid Marchand verliefd is op een man. Victoria is ook erg gecharmeerd van Marchand. En Marchand wil niet geloven dat Victor een man is. Verwarrend? Hoelang kan Victoria nog volhouden dat zij een man is die een vrouw speelt?

De film Victor / Victoria maakte Blake Edwards in 1982. Hij maakte toen drie films met zijn vrouw, Julie Andrews, in de hoofdrol. De eerste film was 10 (1979), gevolgd door S.O.B. (1981) waarna Victor / Victoria volgde. De film is gebaseerd op een gelijknamige Duitse film, Viktor und Viktoria, uit 1933 van regisseur Reinhold Schunzel. Ondanks dat musicalfilms toentertijd niet bijster populair waren, was Victor / Victoria zowel bij de critici als het grote publiek direct een groot succes. De film ontving maar liefst zeven Oscar® nominaties, waarvan alleen de prijs voor de muziek van Henri Mancini werd verzilverd. En vijf nominaties voor een Golden Globe, hier werd alleen aan Julie Andrews voor haar rol van Victor en Victoria de prijs toegekend.
De muziek van Henri Mancini is trouwens prachtig, met enkele mooi gecomponeerde, en door Andrews gezongen, shownummers als Le Jazz Hot en The Shady Dame From Seville. Bijzonder is het shownummer waarbij vier heren achter op hun hoofd een vrouwenmasker dragen. Een prachtige act. Het komische in de film komt van de wijze waarop James Garner als het karakter Marchand reageert op de ontdekking dat Victoria een man is, maar dat niet wil geloven. Zijn vriendin wordt gespeeld door Lesley Ann Warren die het type van ‘domme blondje’ op een geweldig overdreven wijze neerzet. En ondanks dat de film gewaagde thema’s als homofilie en travestie prominent aanwezig heeft, was de film direct een doorslaand succes. Kort daarna is er ook een Broadway musical van gemaakt.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1982
Speelduur: 129 min
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 8713053001116

• Audiocommentaar Blake Edwards & Julie Andrews
  • Verborgen extra – Interview Blake Edwards

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat anamorf op de DVD. Voor een film die 20 jaar is, ziet het beeld er werkelijk indrukwekkend mooi uit. Het scherpe beeld bevat veel detail. De heldere kleuren, vooral die van de shows, spatten gewoon van het beeldscherm af. Het contrast is ook prima alleen het zwartniveau is niet helemaal optimaal. Hierdoor is, vooral bij donkere beeld goed zichtbaar, het zwart meer donkergrijs. Af en toe is een beetje aliassing zichtbaar. Maar dat is gelijk ook de enige opmerking die over het beeld gemaakt kan worden, want verder ziet het er uitstekend uit.
De film is uitstekend verdeeld in 41 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, dus een enkelzijdige dubbellaagse DVD. De laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De van origine Engelstalige stereo soundtrack is opnieuw gemixt en staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. Ook de soundtrack, met muziek van Henri Mancini, klinkt fantastisch goed. De nadruk van de soundtrack ligt overwegend op de drie voorkanalen. Met een goed breed stereobeeld komt de muziek uit de voorste speakers. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden goed gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Vooral bij de shownummers zijn de achterspeakers duidelijk aanwezig. En het LFE kanaal doet zijn best in de enkele scènes waarin regen met en onweer voorkomt. De dynamiek van de soundtrack is ook prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. De dialogen zijn duidelijk hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

Het breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes en voorzien van achtergrondgeluid. Er staan slechts een paar extra’s op deze DVD, te weten:

‘Cast and Crew’, één breedbeeld Engelstalig tekstscherm met overzicht van de rolverdeling en enkele andere castleden. Zonder geluid.

‘Commentary’. Een nieuw opgenomen commentaar verzorgt door regisseur Blake Edwards samen met zijn vrouw Julie Andrews. Beiden praten gezellig, het informatiegehalte is iets minder. Het commentaar is DD2.0 – 192 kb/s geluid en is niet ondertiteld.

‘Theatrical Trailer’ (2:20 minuten). De bioscooptrailer in 2.35:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 surround – 192 kb/s geluid. Niet ondertiteld.

‘Awards’. Een tweetal breedbeeld tekstschermen met een overzicht van alle prijzen die de film zijn toebedeeld. Zonder geluid.

Volgens de hoesinformatie staat op de DVD ook nog een interview met Blake Edwards verborgen. Een easter egg, dus zoeken maar.

‘Victor / Victoria’ is een leuke romantische komedie met enkele zeer mooie shownummers. In de film speelt Julie Andrews de rol van Victoria die doet alsof ze de homofiele artiest Victor is die als travestiet optreedt onder de naam Victoria.
Warner heeft deze 20 jaar oude film een uitstekende behandeling gegeven. Zowel beeld als geluid zijn van uitstekende kwaliteit, helemaal als je bedenkt dat de film 20 jaar oud is. Van de paar extra’s is vooral het nieuw opgenomen audiocommentaar van Blake Edwards en Julie Andrews de moeite waard, helaas niet ondertiteld. Een uitstekend release van Warner die we de liefhebbers zeker aanbevelen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.