Hombre

24-10-2002

6.7

Hombre (DVD)

John Russell (Paul Newman) is een ‘blanke’ man die door de Apaches in Arizona is opgevoed. Hij werd door een man genaamd Russell ‘gered’ van de indianen, maar vluchtte zelf weer terug naar de Apaches. Zijn bijnaam is Hombre (Spaans voor man).
Een bevriend man, Mendez (Martin Balsam), vertelt Russell dat de oude man Russell is overleden en hem zijn pension heeft nagelaten. Mendez adviseert Russell zich te gedragen als een blanke man, zijn haren te knippen en naar het pension te gaan. Ondanks zijn verachting voor de blanke man, doet Russell wat Mendez hem aanraadt. Als Russell bij het pension aankomt, ontmoet hij Jessie Brown (Diane Cilento), die het pension runt. Maar Russell vertelt haar dat hij het pension verkoopt en laat haar geen andere keus dan te vertrekken. Nog eenmaal zal de postkoets rijden. In verband met de aanleg van het spoor worden de koetsritten gestopt. Russell en Brown zijn, naast nog enkele mensen, passagier. Ook een onguur uitziende type genaamd Cicero Grimes (Richard Boone) heeft een ticket. De rit is niet een echt plezierige en Russell wordt door de rest gedwongen naast de koetsier, Mendez, te zitten. In verband met een mogelijke overval kiest de koetsier een andere weg. Maar juist hier wordt de koets overvallen en blijkt Cicero Grimes daar ook een rol in te hebben. De overvallers hebben het gemunt op het geld van een van de passagiers, dokter Favor (Frederic March). Favor heeft het geld, bestemt voor een indianenreservaat, achterovergedrukt. Hombre weet de passagiers te bevrijden en het geld terug te pakken. Er volgt een lange en gevaarlijke tocht terug, achtervolgt door de bandieten.

Hombre is een traag verlopende western. Centraal in de film staat Paul Newman die de rol van de blanke indiaan Hombre speelt. Hombre is een zwijgzame, stoïcijnse man die zich ogenschijnlijk van niemand wat aantrekt. In de film wordt duidelijk dat de blanke man de Mexicanen, zoals Mendez verachten, maar dat ze nog meer neerkijken op Indianen, zoals de Apaches. Indianen komen trouwens in de film, met uitzondering van de beginscène, niet voor. In de film wordt vooral veel aandacht besteedt aan sfeer en karakteruitwerking. De kracht van de film zit in de vele momenten waarin weinig of niks wordt gezegd, maar waarin de lichaamstaal duidelijke woorden spreekt. De verschillende scènes geven een mooi beeld van het landschap. De film is opgenomen op locatie in het Nationaal Coronado Forest in Arizona, bij de Helvetia Mijnen van de Anaconda Company en in Old Tucson, aldus de begintitels van de film.

Genre: Western
Jaar: 1967
Speelduur: 106 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626011538

Het filmbeeld staat in het originele 2.35:1 beeldformaat anamorf op de DVD. De leeftijd van de film verraadt zich wel in de kwaliteit van het beeld. Het beeld is gerestaureerd en ziet er redelijk uit. Beeldscherpte is redelijk evenals de detaillering. De kleur van het beeld zien wat dof en flets uit, de kleuren missen hun ‘glans’. In het beeld is edge enhancement toegepast, wat duidelijk zichtbaar is. Ook zit in een bepaalde scène een verticale streep door het beeld, als gevolg van een beschadigingen. Ook filmgrain is in sommige scènes zichtbaar. Kortom een redelijk beeld.
De film is verdeeld in 15 chapterstops. Deze DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is slechts kort merkbaar, maar niet storend geplaatst. De ondertiteling heeft een mooi klein lettertype en staat goed geplaatst in het beeld.

De originele mono soundtrack van de film staat in Dolby Digital 2.0 mono (192 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt zeer gedateerd. Frequentiebereik is erg beperkt, evenals de dynamiek. Stemmen en andere geluiden komen door gebrek aan hoge en lage tonen vrij flets en dof over. Men heeft het monospoor in DD2.0 op de schijf gezet. Dit betekent dat het geluid uit beide frontspeakers komt. De balans is niet helemaal in orde, de nadruk ligt een beetje op de rechterspeaker. De soundtrack is verder wel ruisvrij. Dialogen zijn goed te volgen.

De menu’s zijn statische plaatjes, in 16x9 breedbeeldformaat zonder achtergrondgeluid. Op de schijf staat een extra, de bioscooptrailer, in 1.85:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 - 192 kb/s geluid. Niet ondertiteld. Aan de beeldkwaliteit van de trailer is goed te zien dat de beeldkwaliteit van de film flink is opgeknapt.

Hombre is een traag verlopende western. Centraal in de film staat Paul Newman die de rol van de blanke indiaan Hombre speelt. Hombre is een zwijgzame, stoïcijnse man die zich ogenschijnlijk van niemand wat aantrekt. In de film wordt vooral veel aandacht besteedt aan sfeer en karakteruitwerking.
De film staat met redelijke beeld- en geluidskwaliteit op de schijf. Als extra is alleen een bioscooptrailer toegevoegd. Voor liefhebbers van westerns en Paul Newman wel een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.