Sherlock Holmes Boxset

06-11-2002

7

Sherlock Holmes Boxset (DVD)

De Sherlock Holmes boxset, uitgegeven door Dutch Filmworks, bevat twee films, namelijk:

The Hound of the Baskervilles: Als het verscheurde lichaam van de welvarende Sir James wordt gevonden slaat de schrik de bedienden, vrienden en bekenden om het hart. James lijkt te prooi te zijn gevallen aan een bloeddorstige hond, bij de lokale bevolking bekend uit legenden en vertellingen. Speurder Sherlock Holmes (Ian Richardson) en Dr. Watson (Donald Churchill) worden ingeschakeld om de mysterieuze dood tot op de bodem uit te zoeken. Al snel komen zij erachter dat veel zaken niet zijn wat ze lijken.

The Sign of Four: Major Sholton leidt een onbekommerd luxe bestaan tot hij op een mistige avond oog in oog komt te staan met een duistere schim uit het verleden. De angst die hem overvalt leidt tot een snelle dood, maar niet voordat hij zijn zonen op de op zolder verborgen schat, een kistje propvol juwelen, heeft gewezen. Sherlock Holmes en zijn trouwe metgezel Dr. Watson (David Healy) komen in aanraking met dit lugubere voorval wanneer ze worden ingehuurd door een mooie mysterieuze vrouw, die de grootste diamant uit de schat in haar bezit heeft gekregen. Dit is het begin van een aaneenschakeling van gebeurtenissen waarin nog meer moorden, een man met een houten been en vele andere verrassende personages de revue passeren.

Sherlock Holmes, wie kent hem niet? ’s Werelds beroemdste speurder is een creatie van Sir Arthur Conan Doyle, die in de periode van 1887 tot zijn dood in 1930 talloze verhalen schreef rond de bewoner van 221b Baker Street. Ook nu, meer dan honderd jaar na het verschijnen van het eerste verhaal, worden de avonturen van Holmes en zijn partner Dr. Watson nog volop gelezen. De grote kracht van de verhalen is de doordachte, analyserende manier waarop Holmes elke keer weer het mysterie op weet te lossen, iets wat enorm tot de verbeelding spreekt. De populaire, kwalitatief hoogstaande verhalen zijn natuurlijk bij uitstek geschikt om vereeuwigd te worden op het witte doek. Niet zo vreemd dus dat er in de loop der jaren ontelbare TV-series en films rond Sherlock Holmes gemaakt werden. In 1983 kwam de BBC met verfilmingen van de twee meest bekende verhalen van Doyle, The Hound of the Baskervilles en The Sign of Four, waarbij ze Ian Richardson lieten opdraven als de bekende speurder. Richardson levert uitstekend acteerwerk af, hij zet een lekker luchtige Holmes neer die continu de touwtjes in handen heeft en zichtbaar geniet van zijn werk. Maar ook de rest van de cast levert prima prestaties. Verhalenderwijs zitten de films eveneens goed in elkaar, met genoeg mysterie om je aandacht tot het eind, wanneer alle puzzelstukjes op hun plaats vallen, vast te houden. Dus: ben je een liefhebber van klassieke detectives, dan zijn deze twee films zeker het bekijken waard.

Genre: Detective
Jaar: 1983
Speelduur: 189 min
Verpakking: Digipack
EAN: 8715664006849

• Also Available
  • Fotogalerieën

Zowel The Hound of the Baskervilles als The Sign of Four werden gemaakt voor TV, dus het is logisch dat ze een beeldverhouding van 1.33:1 hebben. De kwaliteit van de transfers is bovengemiddeld, zeker als je bekijkt dat de films al bijna twintig jaar oud zijn. Naast pluspunten als een prima scherpte en detaillering (afgezien van enkele softe buitenscènes), natuurgetrouwe kleurweergave en afwezigheid van storende filmgrain zijn er tevens wat tekortkomingen, en wel in de vorm van een laag schaduwdetail en enkele kleine vuiltjes en beschadigingen. Verder is de uitstraling van het beeld nogal somber, maar dat past wel bij de setting van de films. De ondertiteling is goed geplaatst en duidelijk leesbaar.

Ben je op zoek naar een DVD die het uiterste van je dure geluidsinstallatie vergt, dan ben je bij de schijfjes uit de Sherlock Holmes boxset aan het verkeerde adres. Het geluid van de films is namelijk niet bewerkt tot een moderne meerkanaals track, maar enkel in het oorspronkelijke monoformaat op de DVD’s geplaatst. Het resulterende Dolby Digital 2.0 monospoor (192kbit/s) mist, eigenlijk vanzelfsprekend, de kwaliteiten van een goede 5.1-track. Vooral op de momenten dat er muziek speelt klinkt het spoor wat gedateerd. Ook is af en toe een scherp randje in het hoog hoorbaar, maar dit is vrijwel nooit storend. De belangrijkste functie van het spoor is echter dat de dialogen met een goede verstaanbaarheid ten gehore worden gebracht, en daarin slaagt de track uitstekend.

Qua extra’s heeft de boxset uitermate weinig te bieden. De enige toevoegingen die we op de twee schijfjes terugvinden zijn nutteloze fotogalerieën (stilstaande beelden uit de betreffende film) en een overzicht van andere beschikbare titels uit de catalogus van DFW.

The Sign of Four en The Hound of the Baskervilles zijn twee prima verfilmingen van de gelijknamige Sherlock Holmes-verhalen, met een uitstekende Ian Richardson in de rol van de wereldberoemde Engelse speurder. Bekijken we de twee DVD’s in de onlangs verschenen boxset, dan constateren we ten eerste dat deze een redelijk goede beeldkwaliteit hebben. Zeker indien we de leeftijd van de films in ogenschouw nemen. De geluidskwaliteit is een stuk minder opmerkelijk, aangezien enkel een ietwat gedateerd monospoor op de schijfjes aanwezig is. Maar dat zal de liefhebber van het betere speurderswerk waarschijnlijk weinig uitmaken, want het feit dat deze box garant staat voor een ruime drie uur kijkplezier maakt veel goed.