Theo van Gogh 2 – Baby Blue / Loos

Nathan Strik
18-11-2002

4.2

Theo van Gogh 2 – Baby Blue / Loos (DVD)

Theo van Gogh staat bekend om zijn spraakmakende manier van interviewen en zijn vaak shockerende uitlatingen. Toch is hij ook een filmmaker die een behoorlijk oeuvre aan speelfims op zijn naam heeft staan. Net als op Theo van Gogh deel 1 staan hier twee van zijn films op één DVD-schijfje. De film Baby Blue uit 2001 en Loos, dat stamt uit 1989.

In Baby Blue ontvouwt zich tijdens een aantal broeierige zomerdagen in een provincieplaatsje een bizar verhaal. Peter de Wilde (Roeland Fernhout) is een mislukte verzekeringsagent, getrouwd met de aantrekkelijke stewardess Marjan. Plots komen er nieuwe buren in hun leven: het Britse echtpaar Ron en Laura Wood. Ron werkt als persfotograaf en is vaak in het buitenland. Zonder dat Peter dit weet heeft Ron al een tijdje een verhouding met Marjan. Op zijn beurt voelt Peter zich weer aangetrokken tot Ron´s vrouw Laura. Dat dit niet lang goed kan gaan spreekt voor zich en al snel lopen de intriges en spanningen hoog op. Deze film, gedraaid op een, voor Nederlandse begrippen, hoog budget ziet er allereerst uitermate professioneel uit. Je kunt echt zien dat dit een produktie is waar behoorlijk wat geld in is gestopt. Het acteerwerk van zowel de Nederlandstalige, als de Britse cast is zeer goed en het verhaal is alles wat je van een goede thriller verwacht. De film doet zeer Amerikaans aan, en dat is als groot compliment bedoeld. Jammer is dan ook dat deze film niet de belangstelling heeft gehad die hij verdient. Het is echt onbegrijpelijk dat het Nederlandse publiek deze film links heeft laten liggen. Dertien-in-een-dozijn films als Costa worden finaal uit het water geslagen door deze produktie. Dit mag met recht één van de meest onderschatte films uit de Nederlandse filmgeschiedenis worden genoemd. Een aanrader van de eerste orde dus.

De tweede film op deze DVD (Loos) handelt over Advocaat Willem Loos (Tom Jansen). Hij moet de man verdedigen die van een gruwelijke lustmoord wordt verdacht. Intuïtief voelt Loos aan dat er een luchtje aan de zaak zit en dat de verdachte; nachtclubeigenaar Harry Wery, minder onschuldig is dan hij laat blijken. Dan kruist de mysterieuze Anna (Renée Fokker) zijn pad. Langzaam wordt Loos meegesleurd in een wereld van SM en decadentie. De film Loos stamt uit 1989 en is niet bepaald een meesterwerk te noemen. Alhoewel er aardige scènes in zitten, komt het geheel een beetje rommelig over. Van Gogh heeft een rare combinatie tussen cartooneske humor en ernst willen creëren, die helaas niet al te goed uit de verf komt. Het acteerwerk is gelukkig wel van een beter niveau, waardoor de personages geloofwaardig overkomen. Een hele mooie rol is in deze film trouwens weggelegd voor de legendarische Leen Jongewaard (Ja Zuster, Nee Zuster) die een politieinspecteur speelt. Helaas kan het acteerwerk van de cast niet verhullen dat het verhaal van de film aan alle kanten rammelt. Loos is dan ook een Nederlandse film die beter in de kluizen had kunnen blijven.

Ondanks het feit dat Loos nu niet bepaald een reden is om deze DVD aan te schaffen, is de film Baby Blue zo erg de moeite waard, dat de vieze smaak van Loos al snel is weggespoeld. Baby Blue mag met recht een meesterwerk worden genoemd en zorgt er dan ook voor dat deze DVD voor inhoud een flinke voldoende scoort.

Genre: Thriller
Jaar: 2001
Speelduur: 215 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Prime Time Entertainment
EAN: 8712806036573

De twee films staan gezamenlijk op deze dubbellagige DVD. Net als de eerste Theo van Gogh DVD staan de films niet-anamorf op de schijf. Ook vinden we hier weer een storende laagwisseling terug, die te voorkomen was geweest als iedere film een eigen laag had gekregen. De film Baby Blue is vastgelegd met een beeldverhouding van 1.66:1, wat overeenkomt met het originele formaat van de film. Loos heeft een ietwat afwijkend beeldformaat van 1.50:1 en in hoeverre dit afwijkt van het originele formaat was helaas niet te achterhalen.
De transfer van Baby Blue is zeer geslaagd te noemen. Dit is duidelijk een wat nieuwere film. En hoewel de scherpte iets beter had gekund, is het contrast en het schaduwdetail goed, de film heeft tenminste geen last van storende edge enhancement. De film heeft soms een beetje last van grain en wat compressieartefacts in sommige scènes, maar gelukkig blijft dit redelijk beperkt. De Engels gesproken scènes uit Baby Blue zijn Nederlands ondertiteld, deze ondertiteling is jammer genoeg niet uit te schakelen en staat ook net iets te laag, waardoor de onderste rand van de ondertiteling bij breedbeeldbezitters iets weg kan vallen.
Helaas is de transfer van Loos daarentegen beneden alle peil. Duidelijk afkomstig van een analoge tape-master is dit een transfer die ronduit slecht te noemen is. De scherpte laat veel te wensen over, de hoeveelheid beeldruis is van een zeer storend niveau, compressieartefacten zijn eerder regel dan uitzondering en schaduwdetail is ook niet geweldig. Stel je voor dat je naar een oude VHS-tape zit te kijken en je hebt een beetje een idee van de beeldkwaliteit van Loos. Ook vreemd is het feit dat het beeld tijdens de aftiteling van Loos een aantal malen stil staat zonder verklaarbare reden. Gelukkig is dit vrij aan het eind van de aftiteling, dus dit zal waarschijnlijk alleen luisteraars van de commentaartrack opvallen.
Hoewel het zeer moeilijk is om een gemiddeld cijfer te geven voor twee films die zo verschillend in kwaliteit op schijf gezet zijn, heb ik de mooie transfer van Baby Blue toch wat zwaarder laten meetellen in de eindbeoordeling. Ook omdat bij Loos duidelijk gewerkt moest worden met een inferieure bron.

Baby Blue bevat een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) die duidelijk het resultaat is van het hoge budget bij deze film. De track klinkt prachtig en de surrounds worden vooral mooi gebruikt om ruimte en ambiance te creëren. Het is geen super aggressieve soundtrack, aangezien de film toch vrij praterig is, maar de sfeer die neergezet wordt door de mooie muziek (met onder andere een prachtig lied van Fiona Apple) is zeer geslaagd te noemen. De dialogen zijn helder, goed te verstaan en komen zoals gebruikelijk netjes uit het centerkanaal. Jammer is wel dat er niet gebruik is gemaakt van de hoge bitrate van 448 kb/s, maar dat is een klein puntje van kritiek. De soundtrack van Loos vormt, net als bij de recensie van het beeld, helaas weer een teleurstelling. De film heeft een Dolby Digital 2.0 stereo track (192 kb/s) die zeer gedateerd klinkt. Het dynamisch bereik is slecht en het geluid klinkt af en toe zeer dof. Gelukkig zijn de stemmen redelijk goed te verstaan, maar vooral op momenten met muziek presteert deze track zeer matig.

De enige aanwezige extra´s zijn twee commentaartracks van de heer van Gogh. Deze tracks zijn allebei interessant voor diegeen die meer wil weten over de produktie en intentie van de films. Van Gogh vertelt rustig en vooral de anecdotes maken het commentaar interessant. Er vallen wel wat stiltes, maar over het algemeen weet van Gogh er een boeiend commentaar van te maken. Net als bij de vorige van Gogh DVD is ook hier helaas een klein foutje tijdens het authoringproces van de DVD gemaakt. Bij het selecteren van de commentaartrack van Loos krijg je ineens Baby Blue te zien met commentaar. De enige manier om dus het commentaar bij Loos te kunnen luisteren is om de film zonder commentaar te starten en handmatig over te schakelen naar de tweede track met de “audio”-toets op je afstandsbediening. Een klein slordigheidje dus. Verder staan er geen extra´s op de DVD, wat in het geval van Baby Blue wel jammer is. Al leer je van de commentaartrack van Theo van Gogh toch heel veel over de (vaak problematische) produktie van Baby Blue.

Deze DVD heeft twee gezichten. Baby Blue is een film van niveau, met een zeer behoorlijke transfer en een mooie soundtrack. Helaas is Loos nu niet bepaald een titel die je zult gebruiken om de mogelijkheden van DVD aan je kennissen te laten zien. Hadden de makers alleen Baby Blue op deze DVD gezet en Loos gewoon gedumpt, dan konden ze de extra ruimte mooi benutten voor een hogere beeldkwaliteit en een Dolby track van 448 kb/s in plaats van de huidige 384 kb/s. Koop deze DVD dan ook maar alleen voor het geweldige Baby Blue en vergeet de film Loos maar zo snel mogelijk.