Staying Alive

19-11-2002

2.8

Staying Alive (DVD)

Vijf jaar na Saturday Night Fever is Tony Manero (Johnny Travolta) werkzaam als dansleraar en als ober in een discotheek. Ondertussen loopt hij alle dansproducties af, maar niemand is in hem geïnteresseerd. Tony’s vriendin Jackie (Cynthia Rhodes) speelt wel mee als danseres in een dansshow en ze zingt in een bandje in een nachtclub. Tony is jaloers op haar succes als danser. Wanneer Tony Jackie ophaalt na haar laatste voorstelling, is Tony helemaal onder de indruk van de ster van de show, de knappe Engelse Laura (Finola Hughes). Tony gaat op de versiertoer en is daarin uiteraard succesvol. Dan worden er dansers gezocht voor een nieuwe dansspektakel. Jackie doet auditie en wordt aangenomen. Ook Tony doet auditie en wordt, dankzij Laura, aangenomen voor de show. Tony is zo druk met zichzelf en Laura bezig dat hij niet ziet dat hij daarmee Jackie kwetst. Als de hoofdrolspeler van de show niet helemaal voldoet, is het toch Jackie die Tony helpt de hoofdrol te krijgen.

Nadat eind jaren ’70 muziekfilms als Saturday Night Fever en Grease erg succesvol bleken, verschenen begin jaren ’80 meer muziekfilms als Footloose en Flashdance. Ook op het succesvolle Saturday Night Fever werd omwille van het succes een vervolg gemaakt. Filmsuperster Sylvester Stallone tekende voor de regie en was co-schrijver van het script en coproducent van de film. Helaas viel de film zwaar tegen en was dan ook geen succes.
Voor de muziek tekenden weer de gebroeders Gibb, beter bekend als de Bee Gees. Maar hun enige hit uit deze film was de titelsong Staying Alive. De overige discotunes werden geschreven en soms zelfs gezongen door Frank Stallone, inderdaad het broertje van Sylvester Stallone. Dit leverde trouwens nog de door Frank Stallone gezongen hit ‘Far from Over’ op. In de film is hij trouwens te zien als de bandgitarist en zanger Carl.
De film valt tegen omdat het script flinterdun en bijzonder voorspelbaar is, de acteerprestaties matig zijn en de meeste tijd gevuld wordt met trage dansscènes en dansoefeningen. Wat dat betreft is het slot van de film, de dansvoorstelling van de show, nog het grootste spektakel. Zoals wel meer regisseurs doen, is ook in deze film de regisseur, Sylvester Stallone, even in beeld. Je kunt hem niet missen. Het zal niet verbazen dat hoofdrolspelers John Travolta en Finola Hughes beiden in 1984 waren genomineerd voor een Razzie Award.

Jaar: 1983
Speelduur: 92 min
Verpakking: Digipack
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557099

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in het 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. Het beeld is niet perfect, maar ziet er voor een film van 20 jaar oud respectabel uit. Het beeld oogt goed scherp en bevat voldoende detail. Als de film begint, schrik je het apezuur zoveel filmgrain als er in het beeld zit. Gelukkig is dat na een paar seconden al weg. Filmgrain is gedurende de hele film in lichte mate aanwezig. Kleuren zien er goed uit, maar lijken wel een beetje dof. Daardoor doet het beeld iets gedateerd aan. Contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. Af en toe zitten er spettertjes in het beeld als gevolg van vuil of beschadigingen.
De film is verdeeld in 17 tracks. De DVD is van het type DVD-5, dus enkelzijdig en enkellaags. Dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een iets te groot lettertype en staat wat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige 6-track soundtrack is geremixt en staat nu in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De film bestaat voor het grootste deel uit muziek, die bijna continue te horen is. Wat dat betreft is de soundtrack prima opgeknapt. De muziek komt met een prima stereobeeld uit de frontspeakers. De surroundsspeakers worden daarbij goed gebruikt om het geheel een aangenaam ruimtelijk karakter te geven. Heel soms doet de subwoofer mee voor wat extra laag. Dynamiek van het geheel is vrij vlak met weinig verschil tussen hard en zacht geluid.
De overige filmgeluiden klinken iets matter, met name de dialogen. Ook bij de filmgeluiden worden de surrounds subtiel gebruikt voor enige ruimtelijkheid. De dialogen klinken ietwat gematteerd door wat beperkingen in het hoog en komen uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Op de DVD staan GEEN extra’s. De DVD zit verpakt in een luxe ogende slipcase met digipack.

Staying Alive is het geflopte vervolg op Saturday Night Fever. Hoofdrolspeler John Travolta zet eenzelfde rol neer als de danser Tony Manero. De film struikelt over een flinterdun en erg voorspelbaar script en moet het teveel hebben van de vele wat trage dansscènes. De muziek is van de Bee Gees en Frank Stallone, de laatste het broertje van regisseur Sylvester Stallone. Paramount heeft de film met een goede beeld- en geluidskwaliteit op DVD uitgebracht. Helaas ontbreken extra’s verder totaal.