Day Reagan Was Shot, The

Nathan Strik
04-12-2002

5.2

Day Reagan Was Shot, The (DVD)

Op 30 maart 1981 werd toenmalig president van de Verenigde Staten, Ronald Reagan neergeschoten door John W. Hinckley. In deze film wordt een beeld geschets van de gebeurtenissen van die noodlottige dag. Vanaf het moment dat Reagan is aangevallen concentreert de film zich op hoe de Amerikaanse regering omgaat met deze aanslag. Het blijkt moeilijk om, vooral vanwege de koude oorlog, het hoofd koel te houden en spanningen binnen de regering maken plaats voor overhaaste beslissingen en een aantal blunders. Zal de regering van het machtigste land ter wereld het hoofd koel kunnen houden tijdens deze moeilijke tijden?

Het verhaal mag bekend geacht worden. Reagan overleefde in 1981 op het nippertje deze aanslag, mede dankzij kordaat optreden van één van zijn lijfwachten. Deze TV-film, geregisseerd door Cyrus Nowrasteh geeft een verbluffende kijk op de blunders en machtsspelletjes binnen de Amerikaanse regering tijdens deze crisis. Voortdurend voel je tijdens het kijken weer het aloude spreekwoord “als de kat van huis is...” opdoemen in je hoofd. Het is een mooie kritische kijk op de manier waarop de Amerikaanse regering met de aanslag is omgegaan en wat dat betreft is de regisseur prima in zijn opzet geslaagd. Jammer is wel dat de film een iets té links standpunt inneemt, waardoor je je ook afvraagt of de filmmakers het er niet expres veel te dik bovenop hebben gelegd. Verder is de film, zowel visueel als op acteergebied, niet meer dan een dertien-in-een-dozijn werk. Solide gemaakt, maar niet spectaculair dus.

Jaar: 2001
Speelduur: 94 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557532

Van oorsprong heeft de film een formaat van 4:3 en zo is hij ook op DVD gezet. De transfer ziet er netjes uit, alhoewel er wel te merken is dat er voor TV is gefilmd. Onder andere het feit dat het beeld interlaced is uit zich tijdens het bestuderen van de beeldkwaliteit. Uiteraard zijn de interlace strepen op een normale TV niet te zien. Verder is de scherpte redelijk goed en ook qua contrast en kleurverzadiging is er weinig reden tot klagen. Er is wel door de hele film wat lichte beeldruis aanwezig. Het beeld bevat tevens een paar kleine compressieproblemen in sommige scènes, gelukkig leiden die niet af van de kijkervaring. Soms is er helaas wat edge-enhancement aanwezig maar dit kan de pret niet verstoren. Gewoon een prima transfer dus, die zeker niet teleurstelt, maar ook je ogen niet uit hun kassen zal laten rollen. De Nederlandstalige ondertiteling is uit te schakelen en is prima leesbaar, al had de positionering beter gekund; vooral bij titels van één regel is de plaatsing ietwat te hoog in beeld.

Ook op audiogebied is er niet veel spectaculairs te beleven. Op de DVD staan vier audiotracks: Engels, Duits, Italiaans en Frans. Alle audiotracks zijn opgeslagen als Dolby Digital 2.0 Surround met een bitrate van 192 kb/s. De soundtrack klinkt netjes, maar ook niet meer dan dat. De nadruk van de track ligt overwegend op de frontspeakers. Er is wel subtiel gebruik van de surroundspeakers gemaakt maar aan de mix is duidelijk te horen dat er een TV-publiek voor ogen is gehouden. Aangezien dit een voornamelijk dialoog georiënteerde film is met weinig mogelijkheden voor creatief audio mixwerk, mag de afwezigheid van een 5.1 spoor ook eigenlijk niet echt als een gemis gezien worden. Gewoon een nette audiotrack, maar niks spectaculairs.

Op deze DVD zijn geen extra´s voorhanden. De statische menu´s bieden toegang tot de chapter selection, subtitle en audio-instellingen en niet meer dan dat.

De film op zich is wel vermakelijk. Vooral de manier waarop de Amerikaanse regering overkomt geeft vaak reden tot een brede glimlach. Het verhaal volgt de gebeurtenissen van de bewuste dag netjes, al wordt er hier en daar wel wat aangedikt. Omdat het een TV-film is maakt de beeld- en geluidskwaliteit niet veel gebruik van de mogelijkheden van de meeste DVD-setups, en helaas ontbeert het deze DVD aan extra´s. Een kleine achtergronddocumentaire bijvoorbeeld zou leerzaam zijn geweest. Een typische huurfilm op een middelmatige DVD.