My Lucky Stars (CE)

15-01-2003

3.8

My Lucky Stars (CE) (DVD)

Muscles (Jackie Chan) en Ricky (Yuen Biao) zijn twee agenten, die in Japan achter een criminele bende aanjagen. Bij een bloedstollende achtervolging wordt Ricky echter gevangen genomen, en is Muscles genoodzaakt om de hulp van een oude bekende in te roepen. Deze crimineel, genaamd Kidstuff (Sammo Hung), roept een twijfelachtige groep vrienden bijeen om Muscles te helpen. Tezamen trekken ze erop uit om Ricky te bevrijden en de gangsters achter slot en grendel te krijgen.

My Lucky Stars is een van de films met het beroemde Hong Kong-trio bestaande uit Jackie Chan, Sammo Hung en Yuen Biao. Deze drie heren ontmoetten elkaar in hun jeugd tijdens hun tienjarige training in de Peking-Opera discipline, en na het afronden van deze opleiding belandden ze alledrie in de filmindustrie. Met groot succes, mogen we wel zeggen, want ieder van hen heeft inmiddels zijn sporen ruimschoots verdiend. Het door Sammo Hung geregisseerde My Lucky Stars, een voortvloeisel van Sammo’s Winners and Sinners uit 1983, behoort tot een lange reeks Lucky Stars films. En alhoewel de film groot succes oogstte in het land van herkomst, en het volgens veel liefhebbers het meest geslaagde deel uit de reeks is, heeft deze toch een aantal tekortkomingen. Desalniettemin begint My Lucky Stars veelbelovend, met een spectaculaire autoachtervolging die uitmondt in een flinke martial-arts-scène in een pretpark. Daarna neemt men echter flink gas terug, en moet je een klein uur aan grotendeels onleuke, infantiele grappen en grollen verduren voor er eindelijk weer wat actie in de tent komt. Het komisch bedoelde middenstuk, dat weinig tot niets toevoegt aan het plot, haalt de vaart flink uit de film. Eigenlijk is My Lucky Stars dan ook meer een komedie in plaats van de traditionele Hong Kong-actiefilm die je wellicht zou verwachten. Een ander probleem is dat er te weinig scènes zijn waarin Chan, Hung en Biao hun kunsten mogen laten zien. Sterker nog, zowel Biao als Chan, wiens beeltenis en naam groot op de cover van de DVD prijken, hebben slechts kleine rolletjes. Al met al is My Lucky Stars misschien leuk voor de allergrootste genreliefhebbers, maar ieder die op zoek is naar een met vechtscènes overladen Hong Kong-spektakel met Chan/Hung/Biao kan beter verder zoeken. Want er zijn zeker betere films van het trio verkrijgbaar.

Jaar: 1985
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 1.92:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: 8715664063088

• Interview – Clown Prince (18 min.)
  • Interview – Lady Daredevil (20 min.)

Op beeldgebied heeft My Lucky Stars een anamorfe transfer gekregen, met de ongebruikelijke verhouding van circa 1.92:1. Volgens de (niet onfeilbare) Internet Movie Database is de oorspronkelijke aspect-ratio gelijk aan 2.35:1, dus dit zou betekenen dat er ofwel beeld aan de zijkant is weggevallen, ofwel meer beeld aan boven- en/of onderkant te zien is (in geval van soft matting, zie het achtergrondartikel over beeldformaten). Nergens zijn echter problemen met de beeldcompositie zichtbaar, zoals het buiten beeld vallen van personen aan de zijkant of de aanwezigheid van ‘loze ruimte’ aan boven- en/of onderkant, zodat het ook denkbaar is dat 1.92:1 (of het meer gangbare 1.85:1) de oorspronkelijke verhouding is.

Hoe dan ook, de kwaliteit van het beeld is acceptabel, maar ook niet meer dan dat. De transfer wordt om te beginnen gekenmerkt door een redelijke scherpte en de afwezigheid van storende filmgrain. Ook is de print erg schoon. De kleurweergave is daarentegen heel wat minder spectaculair, vaak zien kleuren er tamelijk verwassen uit. Een ander probleem is het opduiken van enige artefacting, vooral het zogenaamde posterization, waarbij discrete overgangen in oorspronkelijk vloeiende kleurverlopen zichtbaar zijn. Verder lijken er wat kleine telecine-probleempjes te zijn, zichtbaar aan het trillen van het beeld. De ondertiteling tenslotte is goed geplaatst en duidelijk leesbaar, maar bevat wel enkele kleine spelfoutjes.

Het geluid van My Lucky Stars is zowel in het Engels als in de oorspronkelijke taal op de DVD aanwezig, beiden als Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s). Voor puristen is de keus eenvoudig, zij zullen kiezen voor de Cantonese track. Gezien leeftijd en origine van het bronmateriaal presteert deze zeker naar behoren, maar het spoor kan uiteraard niet tippen aan dat van modernere films. Het surroundgebruik is dan ook weinig spectaculair, meer dan de gedateerd aandoende muziek en wat subtiele ambiance zul je niet uit de achterluidsprekers horen. Verder is de dynamiek wat beperkt, en ook het laag van het geluid laat wat te wensen over. Dit laatste wordt deels gecompenseerd door het subtiele gebruik van het LFE-kanaal, maar desondanks klinkt het spoor redelijk schraal. Over de dialogen valt daarentegen niets te klagen; ze komen netjes uit de centerspeaker, zonder door te bloeden naar de overige luidsprekers. Dit alles geldt eigenlijk ook voor het Engelse spoor, al steken daarbij de dialogen onvermijdelijk een tikje boven de rest van het geluid uit.

Deze Special Collector’s Edition van My Lucky Stars bevat een aantal extra’s, die geen van allen ondertiteld zijn (ook niet in het Engels).

Het commentaar bij My Lucky Stars (verborgen in het audio-menu) wordt gegeven door de Engelse Bey Logan, die de echte liefhebbers waarschijnlijk kennen van zijn toelichtingen bij andere HKL-films. Scriptschrijver en producer Bey Logan is dé autoriteit op het gebied van de Hong Kong-cinema, dus het komt niet als een verrassing dat hij enorm veel te melden heeft. Zo wijdt hij een groot gedeelte van het commentaar aan het aanwijzen van verschillende acteurs, en vertelt hij over de carrière van de betreffende persoon. Ook komt hij met informatie over de sets en locaties. Verder wordt er flink wat tijd besteed aan de verschillen tussen de oorspronkelijke en internationale, vaak geknipte versies van Hong Kong-films. Ook uit My Lucky Stars werden voor de Westerse markt enkele scènes verwijderd, bijvoorbeeld omdat ze qua komedie steunen op culturele verschijnselen die Westerlingen niet zullen snappen.

Lady Daredevil
Dit is de eerste van twee op het schijfje aanwezige, recent opgenomen interviews (1.78:1 anamorf, DD 2.0). Aan het woord komt de veelzijdige Japanse actrice en stuntvrouw Michiko Nishiwaki, die in diverse vechtsporten getraind is en onder meer de titels ‘Miss Fitness’ en ‘Japanse Kampioene Gewichtheffen’ op haar cv mag vermelden. Zij denkt met plezier terug aan de opnames van My Lucky Stars, en vertelt het een en ander over haar carrière, hoe ze een rol in My Lucky Stars wist te bemachtigen, over de vriendschap tussen Chan, Hung en Biao, en over haar grote vechtscène. Ook hier wordt het geheel gecombineerd met filmfragmenten.

Clown Prince
In dit tweede interview horen en zien we Sammo Hung, flink wat jaartjes ouder, die onder andere praat over hoe hij op het idee kwam voor de film, en het plezier dat iedereen had bij het maken ervan. Ook komt de korte tijd waarin My Lucky Stars geschoten is ter sprake, en passeren tevens een aantal andere films van Hung de revue, alsmede de rol van stuntmannen binnen deze producties. Het gesprek wordt afgewisseld met fragmenten uit de betreffende productie. Al met al is het wel aardig om de goedlachse man wat te horen vertellen over zijn films, maar heel erg diepgaand en interessant is het eigenlijk niet. Al is dit deels te wijten aan het feit dat Hung vaak erg moeilijk te verstaan is. In tegenstelling tot bij het perfect gearticuleerde commentaar van Logan, wordt bij het gebrekkige Engels van Hung de ondertiteling dan ook erg gemist.

Trailer Gallery
Hier treffen we een promotrailer voor de DVD van My Lucky Stars aan, alsmede de oorspronkelijke bioscooptrailer, die meer dan vier minuten (!) duurt. Beide hebben anamorf beeld met een verhouding van 1.78:1 en DD 2.0-geluid.

Project A
Promotiespots voor de DVD-uitgave van de klassieker Project A, een andere (en naar onze mening veel betere) film met Sammo Hung, Jackie Chan en Yuen Biao.

Het door Sammo Hung geregisseerde My Lucky Stars staat met een weinig spectaculaire, maar desondanks acceptabele beeld- en geluidskwaliteit op de DVD. Verder is een klein aantal interessante extra’s aanwezig, waaronder een prima audicommentaar. Wat de inhoud betreft bevat de film een aantal goed uitgewerkte actie- en vechtscènes, maar het grootste gedeelte van de speelduur (het complete middenstuk) wordt opgevuld door flauwe, komisch bedoelde verwikkelingen. Ieder die een traditionele, met martial-arts doorspekte Hong Kong-productie verwacht zal dan ook bedrogen uitkomen. Ook moet men niet te zwaar tillen aan de aanwezigheid van Jackie Chan en Yuen Biao, want beiden hebben vrij kleine rolletjes. Al met al is My Lucky Stars duidelijk een van de minder interessante Hung/Chen/Biao-producties. Alleen voor de echte liefhebbers!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Hong Kong Legends.