She's having a baby

23-01-2003

5.3

She's having a baby (DVD)

Jake (Kevin Bacon) en Kristy (Elizabeth McGovern) staan op het punt te trouwen. En alhoewel ze al van jongs af aan verliefd op elkaar zijn, zit Jake bij zijn vriend Davis (Alec Baldwin) in de auto nog zwaar in de twijfel. Ondanks dat Davis hem probeert om te praten, zet Jake toch door. Tijdens de plechtigheid dwalen de gedachten van Jake nog af naar al het vreselijke dat het huwelijk hem brengen zal. Maar uiteindelijk is het grote ja-woord eruit.
Geld voor een huwelijksreis is er niet. Jake studeert nog en Kristy heeft slechts een heel bescheiden inkomen. Jake’s grote wens is nog eens een boek te schrijven. Omdat ze toch geld nodig hebben, stopt Jake met de opleiding en solliciteert bij een reclamebureau. Daar hebben ze direct door dat het CV van Jake niet geheel waarheidsgetrouw is. Voor een mager loontje krijgt hij desondanks een baantje als tekstschrijver.
Langzaam bekruipt het gevoel dat hun leven niet zo perfect is en de sleur komt erin. Het boek van Jake wil niet zo vlotten. Als na lange tijd Davis weer eens opduikt met een uitdagend geklede vriendin, nodigt Jake ze uit te blijven logeren. Dit tot ergernis van Kristy. De druk wordt nog groter als beider ouders vragen hoe het staat met kinderen. En dan komt Kristy met een nieuwtje waardoor de dingen pas echt interessant worden.

Regisseur John Hughes heeft in de jaren tachtig van een groot aantal romantische films het script geschreven, de films geproduceerd en/of geregisseerd. Bekende films als Wierd Sience, Pretty in Pink, Some Kind of Wonderful, Sixteen Candles en The Breakfast Club, om er maar enkele te noemen. Maar al deze films hadden één thema gemeen, ze gingen allemaal over de liefdesperikelen van jonge mensen.
Zo ook deze film, She’s having a baby. Centraal in het verhaal staan twee jonge dwaze verliefde mensen die moeten wennen aan hun nieuwe getrouwde leventje. Hun dromen van een perfect leven in een perfect huis ontaarden in echtelijke nachtmerries. Een perfect stel in een imperfecte wereld. En dat is precies de realiteit van de dag. Gelukkig is de romantische ondertoon in de film niet vergeten, waardoor het geheel anderhalf uur redelijk onderhoudend romantisch vermaak is.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1988
Speelduur: 101 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557372

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1. Op DVD staat de film in het 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld anamorf is vastgelegd. Het beeld ziet er keurig netjes uit. Kleuren zien er goed uit, alhoewel het iets sprankelender kon. Het beeld is redelijk scherp met voldoende detaillering. Sommige scènes waarin het beeld soft aandoet, zullen waarschijnlijk zo bedoeld zijn door de regisseur. Filmgrain is gedurende de hele film in redelijk zichtbaar aanwezig. Frequent zijn spettertjes te zien als gevolg van een kleine beschadiging van het filmmateriaal. Edge enhancement is nauwelijks zichtbaar toegepast. Er zijn een paar scènes waar aliassing zich voordoet, maar dat was niet erg storend.
De film is verdeeld in 31 tracks en staat op een DVD van het type DVD-9 (enkelzijdig en dubbellaags). De laagwisseling is prima weggewerkt. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een te groot lettertype en staat te hoog in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is geremixt en staat nu in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. Het stereobeeld is erg beperkt, de meeste geluiden komen uit de centerspeaker. Alleen de muziek van Stewart Copeland heeft nog redelijk stereogeluid. De surrounds doen nauwelijks hoorbaar mee. De soundtrack klinkt in het hoog vrij scherp, waarschijnlijk het gevolg van een digitale mastering. Laag is ook zeer beperkt aanwezig, de subwoofer heeft even vrijaf. De dialogen komen, uiteraard, goed te verstaan uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft alleen een bioscooptrailer (2:21 minuten) als extra. Beeldformaat 1.78:1 anamorf met DD2.0 mono geluid. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Regisseur John Hughes heeft in de jaren tachtig van een groot aantal films het script geschreven, de films geproduceerd en/of geregisseerd. Al deze films hadden één thema gemeen, ze gingen allemaal over de liefdesperikelen van jonge mensen. In She’s having a baby staan twee jonge dwaze verliefde mensen centraal die moeten wennen aan hun nieuwe getrouwde leventje. Hun dromen van een perfect leven in een perfect huis ontaarden in echtelijke nachtmerries.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze Paramount uitgave zijn redelijk. Geen opvallende slechte punten, maar ook niet bijzonder goed. De film is het enige dat op deze DVD uitgave staat, extra’s zijn helaas niet aanwezig. Voor liefhebbers van dit soort romantische komedies natuurlijk weer een leuke aanwinst.