Place in the Sun, A

Nathan Strik
27-01-2003

6.6

Place in the Sun, A (DVD)

George Eastman (Clift) is een jongeman uit een simpel gezin, zijn christelijke moeder heeft hem een strenge en sobere opvoeding gegeven. Als hij dankzij zijn rijke oom de kans krijgt om in het presticieuze Eastman kledingbedrijf te gaan werken, dan grijpt hij deze ook met beide handen aan. George moet onderaan de ladder beginnen en op de inpakafdeling ontmoet hij vervolgens Alice Tripp (Winters). De twee krijgen al snel een relatie, maar George kan zijn ogen niet afhouden van de mooie Angela Vickers (Taylor), die hem al snel het hoofd op hol brengt. Maar als Alice zwanger raakt en George zich door haar steeds meer onder druk gezet voelt, begint er een plan te broeden in George´s hoofd; een moorddadig plan.

”A Place in the Sun” is gebaseerd op de roman “An American Tragedy” door Theodore Dreiser. Dit is echter niet de eerste keer dat dit verhaal verfilmd werd; Paramount probeerde het 20 jaar eerder ook al, echter zonder groot succes. En hoewel Paramount eerst wat terughoudend was over George Stevens’ plannen voor deze ‘remake’, zijn ze uiteindelijk toch door de knieën gegaan met dit meesterwerk als gevolg. En een meesterwerk dat is het ook. Het acteerwerk is subliem; er zit echt geen enkele rotte appel in de cast. Montgomery Clift (die ik wel wat van Tom Cruise vond hebben soms) zet de rol van de introverte en gefrustreerde Clift erg goed neer, Shelley Winters (bekend uit Kubrick´s Lolita) speelt met veel overtuiging de rol van Alice Tripp, en de toen nog 17-jarige Elizabeth Taylor is werkelijk weergaloos als de mooie femme fatale Angela Vickers. De film is daarnaast beroemd geworden om zijn mooie camerawerk en het originele gebruik van lange ‘dissolves’. Het verhaal is qua setting wel iets verouderd, maar de principes blijven ook in onze 21ste eeuw nog altijd kaarsrecht overeind. Dit maakt van “A Place in the Sun” werkelijk een tijdloos meesterwerk dat niet mag ontbreken in je collectie klassiekers.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1951
Speelduur: 117 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557419

• Audio Commentaar
  • Documentaire
  • Filmmaker Interviews

“A Place in the Sun” stelt qua beeldkwaliteit niet teleur, vooral als je bedenkt dat deze film toch weer dik 50 jaar oud is, maar er zijn toch een aantal onvolkomenheden die het kijkplezier soms wat bederven. Allereerst het goede nieuws, de film is vastgelegd in 1.33:1, wat bijna gelijk is aan de ratio van het originele 35mm negatief (1.37:1). Ook is het contrast goed, en het schaduwdetail is meestentijds erg goed. De helderheid van de film wisselt nog wel eens, wat wel vaker voorkomt bij oudere films, maar op zich is dit nog geen ramp. Nu het slechte nieuws: de print is niet vrij van de nodige ‘filmgrain’ en beschadigingen en dit kan sommige mensen op de zenuwen werken. Op zich vond ik het nog wel meevallen. Jammer is wel dat de print waarvan deze DVD is gemaakt de zogenaamde ‘reel change markings’ bevat (zie screenshot 4). Deze cirkels duiken ongeveer om de 18 minuten op in de rechterbovenhoek van het scherm en werden in de bioscoop gebruikt om de projectionist aan te geven wanneer de filmrollen gewisseld moesten worden. Het is jammer dat deze op de DVD aanwezig zijn, aangezien ze erg storend werken. Qua scherpte stelt deze transfer gelukkig niet teleur, met name in de buitenscènes ziet het er allemaal goed gedetailleerd uit. Al met al een redelijk goede transfer gezien de leeftijd van de film, alleen jammer dat Paramount niet over een schonere filmprint beschikte.

Het is altijd even schrikken als je op de achterkant van een oude film de aanduiding “Dolby Digital 5.1” ziet staan. Het is namelijk altijd afwachten of de remix recht zal doen aan het mono-origineel en dat is vaker niet het geval dan wel. Gelukkig hoef je daar bij deze film niet bang voor de zijn. De track, vastgelegd in DD 5.1 (448 kb/s), klinkt zeer natuurlijk, met de nadruk duidelijk op de voorste speakers. Het surroundbeeld wordt vooral subtiel gebruikt door de muziek en dit werkt zeer effectief. Hoewel dit een beperkte track is qua dynamiek en surroundgebruik ligt hij toch heel prettig in het gehoor. Fans van een agressieve remix zullen hiervan balen, maar ik vind het veel belangrijker dat een track natuurlijk klinkt en dat is hier geen probleem.

Theatrical Trailer
Op de DVD is de originele trailer (1.33:1, DD 2.0 Surround - 192 kb/s) aanwezig. Beeldkwaliteit hiervan is niet zo geweldig, maar het is leuk voor de fans en om te zien hoe anders trailers vroeger in elkaar zaten.

Docu: “George Stevens and His Place in the Sun”
Deze nieuwe documentaire (22 min.) bevat een zeer diepgaande blik in het tot stand komen van “A Place in the Sun” en ook de enorme passie die regisseur George Stevens had voor dit project. Helaas is de regisseur zelf niet meer in leven, maar door middel van interviews met oa. Elisabeth Taylor en Shelley Winters krijg je toch een heel goede aanvulling op de film.

”George Stevens: Filmmakers who knew him”
In dit gedeelte praten regisseurs als Warren Beatty, Frank Capra, Robert Wise en meer over hoe ze zich George Stevens herinneren. Een zeer leerzaam gedeelte.