X-Files, The: The Truth

17-02-2003

8.8

X-Files, The: The Truth (DVD)

Fox Mulder (David Duchovny) weet de streng bewaakte ondergrondse legerbunker Mount Weather binnen te dringen op zoek naar informatie over de waarheid. Hij zit nog maar net achter de computer of de onsterfelijke Knowle Rohrer (Adam Baldwin) komt binnen. Bij de achtervolging van Mulder en het daarna volgende gevecht lukt het Mulder Rohrer over een reling te gooien, waarna Rohrer op een hoogspanningkabel terechtkomt. Mulder wordt gearresteerd en beschuldigd van moord op legerofficier Rohrer. Tegen de tijd dat Scully (Gillian Anderson) en FBI assistent director Skinner (Mitch Pileggi) horen dat Mulder gevangen zit, is Mulder zodanig gemarteld dat hij bereid is alle schuld te bekennen. Scully weet bij FBI assistent director Kersh (James Pickens Jr.) gedaan te krijgen dat Mulder zich kan verdedigen tijdens een proces. Skinner zal Mulder verdedigen, terwijl special agents John Doggett en Monica Reyes op zoek gaan naar het lichaam van Rorher, hetgeen volgens hen onmogelijk is omdat Rorher een supersoldaat is. Aan de eerlijkheid van het proces wordt getwijfeld. Skinner roept getuigen op die Mulders theorie over het buitenaardse complot kunnen bevestigen. Negen jaar onderzoek passeert zo de revue met onder andere Mulders halfbroer Jeffrey Spender (Chris Owens) als een van de getuigen. Ondanks al het overtuigende bewijs wordt Mulder toch schuldig bevonden en ter dood veroordeeld. Onverwachts krijgt Mulder hulp om te ontsnappen en hij zet koers naar de ruïnes van de Anasazi indianen om daar ‘The Keeper of The Truth’ te ontmoeten.

The Truth is de afsluitende dubbelaflevering (9x19 en 9x20) van het allerlaatste seizoen van The X-Files. Na negen succesvolle jaren viel het doek voor deze bijzondere serie. Deze laatste dubbel aflevering is mede geschreven door David Duchovny, die de rol van Mulder speelt. En voor het eerst in dit negende seizoen speelt Duchovny (Mulder) weer zelf mee in het verhaal. De aflevering lijkt op een reünie van negen jaar onderzoek naar het geheime complot tegen de mensheid. Als een soort van ‘The Truth’ vallen veel puzzelstukjes op zijn plek. Nou ja, alle… er moet toch nog wat mysterie overblijven. Want wat gaat er gebeuren op 22 december 2012? Misschien is er hoop.

Genre: Science fiction
Jaar: 2002
Speelduur: 85 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626013341

• Featurette ‘Reflections On The Truth'
  • Bonus aflevering ‘William'

Al vanaf het vijfde seizoen wordt The X-Files in breedbeeld opgenomen. De afleveringen op deze DVD zijn in breedbeeld 1.78:1 anamorf op de schijf gezet. Het beeld ziet er goed en scherp uit, met een prima contrast. Ook de kleuren zien er goed natuurlijk uit en het zwart is goed zwart. Het beeld is detailrijk en in de vele donkere scènes blijft alles goed te volgen. In lichte mate is filmgrain in het beeld aanwezig, evenals het toegepaste edge-enhancement.
Deze DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is niet te merken. De ondertiteling is wit, heeft een net klein lettertype, maar staat iets te hoog in het beeld geplaatst.

De afleveringen zijn in Dolby Surround opgenomen. Voor de DVD is het geluid geremastered en in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf gezet. De soundtrack klinkt prima. Het is een rustige en ruimtelijke soundtrack waarbij de nadruk op de voorkanalen ligt. De surroundkanalen worden vooral voor de sfeergeluiden gebruikt. Bij eerdere releases was de soundtrack nog DD2.0 surround. Deze klonken al erg goed. Maar de hier gebruikte DD5.1 mix klinkt een iets ruimtelijker en vooral veel beter gedefinieerd. Ook heeft FOX nu voor het eerst de hoge bitrate van DD5.1 toegepast. In vergelijking met de vorige uitgave (Providence) klinkt de soundtrack nog een stukje beter. Het geluid is voller met een betere controle en dynamiek. De stemmen, die netjes uit de centerspeaker komen, klinken zeer duidelijker. Ook het laag, waarbij nu gebruik wordt gemaakt van het LFE-kanaal, klinkt dieper en strakker. De zo herkenbare sfeervolle muziek van Mark Snow komt met deze mix uitstekend tot zijn recht.

De menu’s zijn statische plaatjes, in 16x9 breedbeeldformaat zonder achtergrondgeluid. Op de schijf staan twee extra’s:
Reflections on the Truth featurette, in deze ruim 13 minuten durende featurette een terugblik door Chris Carter en partner Kim Manners op 9 jaar X-Files. Met diverse interviews en beelden tijdens de opnames. Documentaire is in 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 (bitrate 192 kb/s) geluid en is uiteraard voorzien van Nederlandse ondertiteling.
Bonus aflevering ‘William’, een 42 minuten durende andere aflevering uit het 9e seizoen. Dit is de 17e aflevering (9x17) uit het laatste seizoen, mede geschreven door David Duchovny en ook door hem geregisseerd. In deze aflevering vraagt Scully zich af of een ernstig misvormde man misschien wel Mulder is. Maar tegelijkertijd is deze man een bedreiging voor haar zoon William.
Advies: bekijk deze extra aflevering eerst en daarna pas het hoofdonderdeel van de DVD, de aflevering The Truth. In The Truth wordt onder andere ook naar deze aflevering verwezen. Beeld is 1.78:1 anamorf, geluid is DD2.0 surround (192 kb/s). Talen en ondertiteling zijn gelijk aan de aflevering The Truth.

The Truth is de afsluitende dubbelaflevering van het allerlaatste seizoen van The X-Files. Na negen succesvolle jaren viel het doek voor deze bijzondere serie. De aflevering is een reünie van negen jaar onderzoek naar het geheime complot tegen de mensheid. Als een soort van ‘The Truth’ vallen veel puzzelstukjes op zijn plek.
Het is aan te raden de als bonus toegevoegde aflevering William eerst te bekijken en dan pas de dubbelaflevering The Truth.
Ook nu heeft FOX deze afleveringen met prima breedbeeldkwaliteit en DD5.1 geluidskwaliteit op de schijf gezet. Naast de al genoemde extra aflevering is ook een korte featurette over 9 jaar X-Files te vinden. Een mooie afsluiting van negen jaar X-Files.