40 Days And 40 Nights

Eric van Ballegoie
02-03-2003

3.9

40 Days And 40 Nights (DVD)

Aan het eind van de lange relatie met zijn laatste serieuze vriendin zoekt Matt (Josh Hartnett) zijn heil in sex, heel erg veel sex. Maar niets helpt hem om zijn ex te vergeten en hij realiseert zich dat hij het over een totaal andere boeg moet gooien. Hij gaat iets doen wat nog niet eerder vertoond is. Als de religieuze vastentijd begint neemt hij zich ook voor om ook te gaan vasten, maar op een speciale manier: 40 dagen en 40 nachten geen sex, helemaal niet! Voor de meeste mannen zou dat niet gemakkelijk zijn, maar voor Matt is het een vrijwel onmogelijke opgave, temeer daar zijn collega's achter zijn voornemen zijn gekomen en er alles aan doen om te zorgen dat hij het niet haalt. Daarbij krijgen zij hulp van een aantal zeer aantrekkelijke dames waardoor Matt flink wat te verduren krijgt. Bovendien ontmoet Matt een nieuw meisje die een speciale plek in zijn hart krijgt. Zal het hem lukken?

40 Days and 40 Nights is een tienerfilm, maar wel eentje die net iets dieper gaat dan de gemiddelde film uit het genre. De humor komt grotendeels overeen met films als American Pie en Road Trip, maar de film kent een duidelijk beter uitgewerkte verhaallijn met betere personages. Dit maakt de film grappig op veel momenten en toch niet zo 'dom' als eerder genoemde voorbeelden. Persoonlijk vond ik 40 Days And 40 Nights een heel aardige film, als zal je minder in een deuk liggen dan bij bijvoorbeeld American Pie.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 92 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Noors, Zweeds
EAN: 3259190336391

De film staat anamorf op de DVD in het originele 1.85:1 beeldformaat. In de praktijk betekent dit dat de film beeldvullend wordt weergegeven op een breedbeeld TV terwijl er op een 4:3 TV balken boven en onder het beeld zichtbaar zullen zijn. De kwaliteit van het beeld is over het algemeen prima. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn uitstekend en het beeld is vrijwel vrij van MPEG fouten. Wel is het beeld over het algemeen 'koud' van kleur met overheersende groen- en blauwtonen. Dit is waarschijnlijk opzettelijk gedaan. Het enige echte minpuntje is de duidelijk aanwezige filmgrain, zichtbaar als lichte beeldruis in lichtere delen van het beeld. De mate waarin dit voorkomt is echter totaal niet storend en we hebben dus te maken met een zeer acceptabele transfer.

Zoals we mogen verwachten van een moderne film is het geluid opgenomen in 5.1 formaat en wel met Dolby Digital codering. De Engelstalige geluidstrack heeft een bitrate van 384 kbps en blink noch in positief, noch in negatief opzicht uit. Films als deze moeten het niet hebben van schitterende geluidseffecten en ook epische muziek kom je niet tegen. De surroundkanalen worden dan ook voornamelijk gebruikt als opvulling van het geluidsbeeld en de subwoofer heeft het al helemaal rustig bij deze film. De dialogen, waar het in deze film om draait, zijn echter prima verstaanbaar en deze komen keurig uit de centerspeaker.

40 Days And 40 Nights is zeker niet overladen met extra's en de enige echte extra feature is een commentaartrack met de regisseur, de producten en de scriptschrijver. De drie heren hebben gezamenlijk een commentaartrack ingesproken die redelijk interessant is, al valt er over een comedy als deze uiteraard niet ontzettend veel te vertellen. Naast de commentaartrack krijgen we alleen een trailer van de film.

40 Days And 40 Nights is een 'sex-comedy' in het genre van American Pie en Road Trip, echter met een iets serieuzere toon waardoor de film een leuke afwisseling is binnen het genre. Beeld en geluid op de DVD zijn prima in orde, de extra's zijn daarentegen helaas wat mager. Dat maakt 40 Days And 40 Nights tot een uitstekende DVD om een keertje te huren als je van dit soort films houdt.