Singles

03-03-2003

5.2

Singles (DVD)

Seattle in de jaren ’90. Een stel vrijgezelle twintigers worstelen allemaal met romantiek, relaties en het verliefd zijn. Linda Powell (Kyra Sedgwick) is hevig verliefd op een Franse jongen, die juist op het punt staat weer terug te keren naar Frankrijk. Bitter is dan ook de pil als zij hem korte tijd later vergezeld van andere dames in een bar tegenkomt. Steve Dunne (Campbell Scott) heeft ook net een relatie met Janet Livermore (Bridget Fonda) achter de rug. Steve werkt als planoloog bij de gemeente en droomt van zijn ontwerp van de supertrein. Zowel Steve als Linda zien een relatie eigenlijk niet meer zitten als ze elkaar tegenkomen. Weifelend bloeit er toch iets tussen beiden op.
Janet is hevig verliefd op de rockster Cliff (Matt Dillon), die recentelijk zijn intrek bij haar in het appartementencomplex heeft genomen. Cliff heeft meer oog voor zijn rockcarrière dan voor Janet en heeft iets met vrouwen met grote borsten. Janet wil zover gaan om een borstvergroting uit te laten voeren. De plastisch chirurg (Bill Pullman) weet haar ervan te overtuigen dat dat bij haar echt niet nodig is. En dan is er ook nog Debbie Hunt (Sheila Kelley) die via een dating advertentie haar ideale partner probeert te vinden. Allemaal worstelen ze met hun eigen relatieproblemen in de hoop niet eeuwig ‘single’ te blijven.

Singles wordt omschreven als de perfecte film voor iedereen die zich ooit in het mijnenveld van de liefde waagde en daar niet zonder kleerscheuren uitkwam. Cameron Crowe heeft het zo herkenbare probleem van jonge mensen die zoeken naar hun ideale partner op een luchtige manier weten te brengen. Doordat de hoofdrolspelers de kijker hun eigen ervaringen vertellen, daarbij recht in de camera kijkend, word je vanzelf in de relatiewereld van deze twintigers betrokken. Ieder van de hoofdrolspelers maakt je deelgenoot van zijn/haar twijfels bij een relatie, de overwegingen waarom een relatie nu wel of niet lukt, etc. Een leuke benadering.
Evenals zijn andere films – Jerry Maguire (1996), Almost Famous (2000), Vanilla Sky (2001) – heeft Crowe zelf het verhaal/script geschreven en de film geproduceerd en geregisseerd.
In de film kun je als je goed oplet een aantal bekenden tegenkomen die zeer onopvallend een klein rolletje in de film spelen, de zgn. cameo’s. Regisseur Tim Burton is de video director (die het filmpje van Debbie opneemt), acteur Eric Stolz is de mimespeler en Crowe zelf is de reporter die rockster Cliff interviewt. En zo zijn er nog een paar te vinden.
Ondanks dat de film een leeftijdsindicatie AL (alle leeftijden) heeft, wordt ergens in het begin van de film redelijk omstandig uitgelegd hoe dat nu zit met de voortplanting van de mens en welke handelingen daarvoor nodig zijn.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1992
Speelduur: 96 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321931124102

• Twee deleted scenes

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is niet helemaal wat we van Warner gewend zijn. De kleuren zijn er redelijk goed uit. Het geheel lijkt een beetje grauw aan te doen, maar als je dan de felgekleurde fietsoutfit van Debbie ziet, dan blijken de kleuren toch goed te zijn. De scherpte en detaillering van het beeld zijn redelijk. Deze worden eigenlijk negatief beïnvloed door de aanwezige filmgrain, die de gehele film duidelijk aanwezig is. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is tien jaar oud, in het beeld komen regelmatig ongerechtigheden voor als gevolg van stof of krassen.
De film is uitstekend verdeeld in 33 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig, dubbellaags is. De laagwisseling is netjes tussen twee scènes in geplaatst en daardoor niet storend.
De ondertiteling (wit) heeft een mooi klein lettertype en staat redelijk laag geplaatst onderin het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is in Dolby Digital 2.0 Surround mix (met een bitrate van 192 kb/s) op de DVD gezet. Alhoewel de soundtrack goed klinkt en een lekker ruimtelijk geluidsbeeld geeft, is het natuurlijk jammer dat deze niet is opgewaardeerd tot een echte DD5.1 track. Zoals gezegd, de soundtrack klinkt goed ruimtelijk, waar vooral de rockmuziek baat bij heeft. Omgevingsgeluiden komen zwakjes uit de surroundspeakers. Het laag is redelijk, maar niet echt nadrukkelijk aanwezig. Het hoog is voldoende en zorgt voor een redelijke detaillering van het geluid. De dialogen, het belangrijkste in deze film, zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn statische plaatjes, zonder achtergrondgeluid. Er zijn twee extra’s op de schijf te vinden:
Een tweetal Deleted Scenes, beide in 1.85:1 letterbox beeldformaat met DD2.0 Surround geluid en voorzien van Nederlandse ondertiteling. Beide scènes duren ruim 3 minuten, de beeldkwaliteit is met veel krassen in het beeld maar matig.
En nog een Biosooptrailer, hier 1:55 minuten lang in een matted 2.35:1 anamorf beeldformaat

Singles is een leuke romantische komedie van schrijver/producer/regisseur Cameron Crowe, die de onzekerheid in de liefde en de relatieproblemen van een stel twintigers in het Seattle van de jaren ’90 weerspiegelt.
Beeldkwaliteit van deze Warner uitgave valt een beetje tegen, het beeld heeft veel last van filmgrain, waardoor de scherpte en detaillering van het beeld wat tegenvalt. Geluidskwaliteit is redelijk goed. Extra’s zijn alleen een tweetal verwijderde scènes en een bioscooptrailer. Leuke film om een keertje met je partner/vriend(in) te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.