Last Castle, The

10-03-2003

6.6

Last Castle, The (DVD)

Generaal Eugene Irwin (Robert Redford) is een zwaar gedecoreerde generaal die door alles wat hij voor zijn land heeft gedaan, is uitgegroeid tot een nationale held. Maar door één fout werd hij een gevangene. Irwin moet zijn straf uitzitten in de militaire gevangenis ‘Het Kasteel’, alwaar kolonel Winter (James Gandolfini) het commando heeft. Irwin wordt door Winter met de nodige egards binnengehaald. Maar als Irwin zich over Winter’s verzameling oorlogstuig schamper uitlaat, is dat bij Winter tegen het zere been.
Al gauw komt Irwin tot de ontdekking dat Winter het begrip orde en gezag op een gewelddadige en manipulerende wijze bij de gevangenen afdwingt. In eerste instantie wil Irwin zich er niet mee bemoeien en gewoon rustig zijn straf uitzitten. Echter, als Irwin het opneemt voor de jonge soldaat Aguilar (Clifton Collins Jr.), wordt hij door Winter genadeloos afgestraft. Irwin doorstaat de zware beproeving met opgeheven hoofd en wint zo steeds meer respect van zijn medegevangenen. Als korte tijd later Aguilar onder het mom van orde door één van de wachters wordt neergeschoten, kan Irwin zich niet meer onttrekken aan hetgeen in de gevangenis allemaal gebeurd. Nog één keer neemt Irwin de touwtjes in handen en verenigt hij de gevangenen in een laatste strijd tegen de corrupte kolonel en zijn mannen om de wereld de waarheid te laten zien.

The Last Castle is een geweldige actiethriller, waarin indrukwekkend acteertalent is gecombineerd met spectaculaire actie. Aldus de informatie op de cover en daar is geen woord van gelogen. Wat de film juist zo boeiend maakt, ondanks ook een grote mate van voorspelbaarheid, is de opbouw van het verhaal, het prachtige camerawerk van Shelley Johnson en het uitstekende acteerwerk van vooral Robert Redford en James Gandolfini.
Het verhaal van David Scarpa laat je best met een dubbel gevoel achter. In eerste instantie is er wederzijds respect tussen de beide mannen. Maar uiteindelijk is het een keiharde confrontatie tussen twee leiders, waarin de thema’s leiderschap en zelf respect centraal staan. En of het uiteindelijk gerechtigheid is dat zegeviert, dat mag je voor jezelf uitmaken.
Jerry Goldsmith is één van de grote filmcomponisten van deze tijd. Goldsmith weet als geen ander een soundtrack te componeren die qua gevoel precies past bij de film. In The Last Castle maakt Goldsmith veel gebruik van de trompet in zijn muziek. Traditioneel is dat het instrument dat geassocieerd wordt met het leger. Door de juiste toonzetting klinkt het thema van de film zowel heroïsch als dramatisch. Goldsmith heeft het thema trouwens de titel “11 september 2001” gegeven, omdat hij het thema op deze historisch dramatische dag heeft gecomponeerd.

Jaar: 2001
Speelduur: 126 min
Verpakking: Alpha Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Dreamworks / Universal
EAN: 8717721880188

• Achter de schermen
  • Deleted Scenes met commentaar
  • Commentaar met regisseur Rod Lurie

De film heeft volgens de IMDB de standaard beeldverhouding van 2.35:1. Volgens de hoesinformatie staat de film met een beeldverhouding van 2.39:1 anamorf op de schijf. Nameten van het beeldformaat geeft een verhouding van 2.40:1, hetgeen redelijk overeenkomt met de door Dreamworks opgegeven waarde. Waarom er echter een, weliswaar kleine afwijking, is met de IMDB informatie is onbekend.
Over de beeldkwaliteit kunnen we één ding zeggen, uitstekend. Het beeld is scherp en zeer gedetailleerd. De kleuren zien er zeer natuurlijk en helder uit. Het contrast en zwartniveau zijn beide dik in orde. Het beeld is zuiver, volledig vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is nagenoeg niet aanwezig, in enkele korte scènes is een lichte vorm van edge enhancement waarneembaar.
De film is verdeeld in 25 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig, dubbellaags is. De laagwisseling is goed geplaatst tussen een scène overgang en daardoor nauwelijks merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een redelijk klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 348 kb/s) op de DVD gezet. De soundtrack is, evenals het beeld, prachtig. Alle kanalen worden intensief en optimaal gebruikt, waardoor de soundtrack een zeer ruimtelijk, diep en driedimensionaal geluidsbeeld heeft met veel richtingsgevoel. Bij de actiescènes worden de surroundspeakers intensief in split-surround (stereo) gebruikt. Bij andere scènes zorgen de surroundspeakers voor een mooie ruimtelijkheid van de muziek van Jerry Goldsmith. De omgevingsgeluiden die uit de speakers komen geven de soundtrack het subtiele karakter. De dynamiek van de soundtrack is uitstekend, met een mooie balans tussen harde en zachte passages. Het LFE kanaal wordt ook intensief gebruikt, waarbij de soundtrack sommige momenten mooi diep in het laag doorgaat. Ondanks de lagere bitrate is de soundtrack mooi en natuurlijk klinkend met veel effectgevoel.
De originele soundtrack staat ook in Dolby Digital 2.0 Surround (192 kb/s) op de schijf. Het waarom van deze soundtrack is niet helemaal duidelijk. Ten eerste hebben we nu niet een DD5.1 track met de kwalitatief betere bitrate van 448 kb/s, die we gewend zijn van andere Dreamworks uitgaven. Tevens missen we op deze uitgave ook de Engelstalige DTS track, die op de regio 1 uitgave wel aanwezig is en die zeker deze mooie soundtrack nog dat stukje extra impact en detail zou geven.

De geanimeerde breedbeeld menuschermen zijn beschikbaar in enkele talen, waaronder Engels en Nederlands en voorzien van achtergrondmuziek. Alle extra’s hebben Nederlandse ondertiteling en zijn uitgevoerd in anamorf breedbeeldformaat. Compliment. Een overzicht van deze extra’s:

Commentaar met Regisseur Rod Lurie (DD2.0 Surround – 192 kb/s). Regisseur Rod Lurie geeft zeer uitgebreid commentaar tijdens de film. Hij geeft veel achtergrondinformatie die zeker een meerwaarde heeft bij het bekijken van de film. Aanrader, deze track.
Achter de Schermen (15:03 min.), dit is een standaard blikje-achter-de-schermen featurette genaamd “Inside the Walls of The Last Castle”. In 16x9 breedbeeld formaat en met DD2.0 – 192 kb/s geluid.
Deleted Scenes, een negental scènes die tijdens het editen van de film zijn gesneuveld. Optioneel met toelichting van de regisseur. De scènes zijn in 2.40:1 anamorf beeldformaat, met DD2.0 - 192 kb/s geluid en variërend in lengte van één tot drie minuten.
Bioscooptrailer (2:19 minuten), in 2.40:1 anamorf beeldformaat met DD5.1 – 384 kb/s geluid.

The Last Castle is een geweldige actiethriller, waarin indrukwekkend acteertalent is gecombineerd met spectaculaire actie. Robert Redford en James Gandolfini spelen beide een legerofficier die in eerste instantie wederzijds respect hebben, maar uiteindelijk in een keiharde confrontatie tegenover elkaar staan, waarin het aankomt op leiderschap en zelfrespect.
Dreamworks heeft de film met een prima beeld- en geluidskwaliteit op de schijf gezet. Ondanks de goede geluidskwaliteit is de ontbrekende DTS track toch wel een gemis. Toegevoegd zijn enkele goede extra’s, alles in anamorf breedbeeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertitels, waarbij vooral het audiocommentaar van Rod Lurie zeer de moeite waard is. Een mooie film op een nette release die zeker een aanbeveling verdiend.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.