Truth Or Consequences N.M.

13-03-2003

6.3

Truth Or Consequences N.M. (DVD)

Ryamond Lembecke (Vincent Gallo) en zijn vriendin Addy Monroe (Kim Dickens) plegen samen met heethoofd Curtis Freley (Kiefer Sutherland) en Marcus Weans (Mykelti Williamson) een overval die niet zo lekker verloopt. Freley schiet tijdens de overval een undercover agent neer en bij de vlucht worden ook nog eens diverse aanstormende politiemannen neergeschoten. Met de hete adem van de wet in hun nek, vluchten de vier vluchten met een koffer vol drugs. Om aan een andere auto te komen, gijzelen ze onderweg een stelletje, Gordon (Kevin Pollack) en Donna (Grace Philips) dat met een camper op reis is. Ze zetten koers naar Las Vegas waar ze de drugs willen verkopen. Gedurende de rit lijkt het wel of Gordon aangetrokken wordt door het ruwe geweld van Curtis. In Las Vegas loopt het volledig mis. De drugs willen ze verkopen aan maffiabaas Tony Vago (Rod Steiger), maar het blijken juist zijn drugs te zijn. Om niet zelf het loodje te leggen, schiet Curtis Vago neer. Met nu niet alleen de politie in hun kielzog, maar ook de maffia, vluchten de vier met hun gijzelaars naar Mexico. Wat niemand van hen echter weet is dat Weans een DEA undercover agent is, die alles op alles zet om de gijzelaars ongedeerd te bevrijden.

Truth or Consequences N.M. is de tweede film die Kiefer Sutherland heeft geregisseerd, daarvoor had Sutherland in 1993 de TV film Last Light geregisseerd.
Truth or Consequences N.M. (de letters N.M. staan voor New Mexico) is een keiharde actiefilm, waarin het veel wordt geschoten, het nodige bloed wordt vergoten en zeer krachtige taal wordt gesproken. De film is vrij traditioneel van opzet. Boeven plegen overval, mislukt, veel geschiet, vluchten met politie (en maffia) op de hielen. En eind van het verhaal laat zich ook wel raden.
Desalniettemin is het een redelijk boeiende film. Sutherland besteed tijdens het verdere verloop van de film ook aandacht aan de ontwikkeling van de karakters. Zo kom je gedurende de film meer te weten over de drijfveren van de criminelen. Boeiend is ook hoe het karakter Raymond Lembecke zich ontwikkeld; eerst een ogenschijnlijke ‘loser’ die later een bijkans sympathieke antiheld wordt. Daarnaast is de ontwikkeling van het karakter van de gijzelaar Gordon ook interessant om te volgen. In eerste instantie is hij bang voor het geweld van de criminelen, maar later ontwikkeld hij een interesse en haast ontzag voor de gewelddadige Curtis. Het zijn juist dit soort karakter ontwikkeling en het contrast tussen de rustige scènes afgewisseld met keihard geweld, waardoor de film toch ruim 1½ uur het bekijken waard is. Ondanks het toch wel erg voorspelbare einde.

Jaar: 1997
Speelduur: 102 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609057980

Het beeld is met de oorspronkelijk verhouding van 1.85:1 anamorf op de disc vastgelegd. De beeldkwaliteit is redelijk goed. Het beeld is redelijk scherp met een matige detaillering. Kleuren zien er helder en natuurlijk uit. Contrast en zwartniveau zijn beide ook goed. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Gedurende de film is filmgrain duidelijk zichtbaar in het beeld. Ook edge enhancement is zichtbaar toegepast.
De film is goed verdeeld in 28 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (de hoes vermeld onjuist DVD-5), dus enkelzijdig en dubbellaags. De laagwisseling is goed geplaatst en niet merkbaar. De ondertiteling (wit) staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 448 kb/s) op de schijf. Alhoewel de track dus potentieel alle kanalen tot zijn beschikking heeft, worden de surroundspeakers totaal niet gebruikt. Alle geluiden beperken zich tot de drie frontkanalen. Zowel de muziek als de filmgeluiden verspreiden zich over de beide frontkanalen en de centerspeaker. De soundtrack klinkt, ondanks het gemis van de surroundspeakers, nog wel enigszins ruimtelijk. Het is een dynamische soundtrack, met een groot verschil in luidheid tussen de harde (schiet)scènes en de rustige scènes. Laag is in ruime mate aanwezig, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van het LFE kanaal. De dialogen zijn in alle gevallen goed te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker.

De menu’s zijn statische plaatjes in 4x3 beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staat alleen een bioscooptrailer (2:05 minuten) als extra. Trailer heeft 1.85:1 anamorf beeldformaat, DD2.0 – 192 kb/s geluid en heeft Nederlandse ondertiteling. Daarnaast staan nog andere bioscooptrailers van andere Columbia uitgaven: The 6th Day, Snatch en The Bone Collector.
Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Truth or Consequences N.M. is een keiharde actiefilm, waarin het veel wordt geschoten, het nodige bloed wordt vergoten en zeer krachtige taal wordt gesproken. De film is vrij traditioneel van opzet. Boeven plegen overval, mislukt, veel geschiet, vluchten met politie (en maffia) op de hielen. Doordat in de film ook aandacht wordt besteed een de uitwerking van de karakters en door het grote contrast tussen de rustige scènes afgewisseld met keihard geweld, is de film toch ruim 1½ uur boeiend.
De film is door Columbia uitgebracht met redelijke beeldkwaliteit en goede geluidskwaliteit. Als extra kun je alleen genieten van de bioscooptrailer en enkele trailers van andere Columbia films.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.