Gorillas In The Mist

14-03-2003

8.3

Gorillas In The Mist (DVD)

Als dr. Louis Leakey (Iain Cuthbertson) in 1966 een lezing houdt, waarin onder andere de achtergang van de populatie gorilla's wordt besproken, wordt hij na afloop benaderd door Dian Fossey (Sigourney Weaver). Dian biedt zich aan om de gorilla populatie in Afrika te tellen. Omdat ze fysiotherapeute is en geen echte ervaring heeft, twijfelt Leakey. Enige tijd later vliegt Dian toch naar Zaïre, Afrika. Alhoewel zij daar opgevangen wordt door dr. Leakey, laat hij haar direct aan haar eigen lot over. Dian kiest de spoorzoeker Sembagare (John Omirah Miluwi), feitelijk omdat hij de enige is die een beetje Engels praat. Dian gaat meteen op weg naar een hut op de Virunga berg, waar ze de komende maanden zal verblijven. De eerste weken ziet ze geen enkele gorilla en juist als ze de moed op wil geven, heeft ze haar eerste ontmoeting met de berggorilla’s. Dian bestudeerd de dieren en het lukt haar om contact met de gorilla’s te krijgen. Enige tijd later wordt Dian, evenals andere buitenlanders, in verband met de oplaaiende burgeroorlog het land uitgezet. Ze vindt een onderkomen bij Roz Carr (Julie Harris) in Rwanda. Vanuit haar tuin ziet Dian de Karisoke berg net over de grens. Dian gaat weer samen met Sembagare op pad en op de Karisoke berg sticht ze haar Karisoke Research Center. In haar werk is er één specifiek groep, zij noemt ze groep vier, die haar speciale aandacht heeft en waarmee ze veel contact heeft. Het lukt haar contact te maken met de leider, de gorilla die Dian de naam Digit geeft. Door het contact is Dian in staat veel wetenschappelijk materiaal te verzamelen. En zo verschijnt daar plotseling de fotograaf Bob Campbell (Bryan Brown). In opdracht van The National Geograhic, die ook Dian’s verblijf daar financiert, is hij gekomen om van Dian en de gorilla’s foto’s te maken. Tussen Dian en Bob groeit langzaam een relatie.
De lokale inlandse bevolking, de Btwana, kunnen de inmenging van Dian niet waarderen. Dian zet zich hevig in tegen het stropen, waarbij gorilla’s worden gedood om hun handen en hoofd of worden gevangen genomen voor een dierentuin. Het stropen gebeurd met goedkeuring van de regering, om financiële redenen. Het verzet van Dian wordt heftiger en meer gepassioneerd. Haar passie gaat zover, dat zij daarbij Bob verliest. En dan gebeurt er iets heel ergs, waardoor Dian volledig doorslaat.

‘Gorillas in the Mist’ is gebaseerd op het waargebeurde levensverhaal van Dian Fossey, zoals ze dat zelf in haar gelijknamige autobiografische boek heeft vastgelegd. Regisseur Michael Apted maakte deze indrukwekkende film in 1988 en ontving daarvoor vele prijzen. De film kreeg vijf Oscar nominaties, maar kreeg helaas geen enkel beeldje toebedeeld. Ook hoofdrolspeelster Sigourney Weaverer ontving voor haar rol als Dian Fossey diverse nominaties en prijzen, waaronder een Golden Globe Award.
Dian Fossey (1932 – 1985) studeerde oorspronkelijk fysiotherapie, maar raakte na een ontmoeting in 1963 met dr. Leakey in Afrika geïnteresseerd in berggorilla’s. In 1967 vertrok zij naar Zaïre en leefde 13 jaar tussen de gorilla’s. In die tijd verandert Dian van een westers wat naïef persoon in een zeer gemotiveerde, soms wat arrogante natuurbeschermster. Haar werk leverde haar veel bewondering op door van de collega natuurwetenschappers, maar maakt haar ook gehaat bij een deel van de locale bevolking en dierenhandelaren. Als de stropers haar favoriete gorilla Digit, die zij had zien opgroeien, op gruwelijk wijze om het leven brengen, start zij een anti stroopcampagne die veel aandacht trekt. Dian is nog korte tijd teruggeweest in Amerika, waar ze haar biografie Gorillas In The Mist heeft geschreven. In 1985 is zij op mysterieuze wijze vermoord. Dankzij Dian Fossey is de gorilla niet uitgestorven.
Het bijzondere levensverhaal van Fossey is door regisseur Apted, aan de hand van het script van Anna Hamilton Phelan, op al even bijzondere wijze verfilmd. Om de film te maken is Apted met zijn hele crew de jungle van Kenya ingegaan en heeft Sigourney Weaver ook daadwerkelijk contact gehad met gorilla’s. In de film is ook gebruik gemaakt van echte gorilla’s. Hoe mooi gemaakt, toch doet de film niet volledig recht aan Fossey, die niet alleen veel tijd besteed aan het idyllische contact met de berggorilla’s, maar als wetenschapster veel van haar ervaringen gedocumenteerd heeft.

Jaar: 1988
Speelduur: 124 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931118545

• Featurette
  • Cast & Crew

De film staat met het oorspronkelijke beeldformaat 1.85:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is redelijk goed. Het kleurrijke beeld met de prachtige landschapsopnames van de jungle ziet er op een natuurlijk wijze zeer kleurrijk uit. Het beeld is redelijk scherp, met enkele bewuste soft focus momenten en heeft een redelijk detailniveau. De film is niet helemaal vrij van ongerechtigheden in het beeld, zodat af en toe een spettertje zichtbaar is. Gedurende de hele film is filmgrain wel in meer op mindere mate zichtbaar aanwezig.
De film is verdeeld in 33 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling ligt ongeveer midden in de film en is slechts heel kort merkbaar. De ondertiteling is duidelijk, maar had wel lager in beeld mogen staan.

De oorspronkelijke 6 track geluidstrack van de film staat slechts in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Het geluid klinkt erg gedateerd en is vrij schel. Laag is in zeer beperkte mate aanwezig, waardoor de soundtrack met muziek van Maurice Jarre nogal iel klinkt. De soundtrack is surround gecodeerd, waardoor ook de surroundspeakers een bijdrage aan het totale geluidsbeeld geven. In de achterkanalen klinken duidelijk de (jungle)omgevingsgeluiden. Tevens dragen zij bij aan het ruimtelijke gevoel van de muziek.Het merendeel van de overige filmgeluiden komt uit de centerspeaker, evenals de dialogen die prima te volgen zijn.

De breedbeeld menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes, zonder achtergrondmuziek. Op de DVD staan een paar extra’s.
Featurette (9:15 minuten), een beetje aan de korte kant, maar daarom niet minder interessant. Want zoals al gezegd is de film geheel op lokatie in Kenya opgenomen en we krijgen hier een indruk hoe dat ongeveer gegaan is. Verder interviewfragmenten met de echt Dian Fossey en natuurlijk met de acteurs en ander crewleden. Beeldformaat 4x3, geluid DD1.0 – 192 kb/s, Nederlands ondertiteld.
Cast & Crew is een breedbeeld tekstpagina met een korte opsomming van de drie acteurs met hun karakter en de regisseur. Zonder geluid.
Theatrical Trailer (1:58 minuten), de bioscooptrailer in 1.78:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 – 192 kb/s geluid.

‘Gorillas in the Mist’ is gebaseerd op het waargebeurde levensverhaal van Dian Fossey, zoals ze dat zelf in haar gelijknamige autobiografische boek heeft vastgelegd. Het bijzondere levensverhaal van Fossey is door regisseur Apted, aan de hand van het script van Anna Hamilton Phelan, op al even bijzondere wijze verfilmd. Sigourney Weaver speelde op voortreffelijke wijze de hoofdrol van Dian Fossey.
Warner heeft deze film met redelijke beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Van de magere extra’s is alleen de featurette het vermelden waard, want hoe kort ook bevat deze enkele interessante interviewfragmenten met de echte Dian Fossey. De film is een aanrader, nu maar hopen dat Warner de film in de toekomst nog eens een ‘special edition’ behandeling zal geven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.