Love And A Bullet

Alexander de Mol
17-03-2003

4.4

Love And A Bullet (DVD)

Malik Bishop heeft er altijd van gedroomd om de allerbeste huurmoordenaar te worden. Bishop wordt al op jonge leeftijd geconfronteerd met geweld als zijn vader zijn moeder doodt in verband met een achterstallige huur. Vader Bishop slaat daarna de hand aan zichzelf.
De wereld zit volgens Malik Bishop vol met mensen waar men best zonder kan. Hij komt vrij snel in contact met de beruchte gangster Damian Wiles waarvoor hij met enkele collega’s diverse klusjes moet opknappen.
Als hij de opdracht krijgt om het vriendinnetje van zijn baas Wiles in de gaten te houden heeft hij de tijd om terug te kijken op zijn leven en na te denken over de toekomst. Zijn vriendin Hylene, huurmoordenaar in dienst van de overheid, kampt met dezelfde gevoelens ten aanzien van hun gezamenlijke beroep.
Dan besluit Damian dat Bishop het meisje moet vermoorden en vindt Malik dat het tijd is om met dit wereldje te breken.
Met de wijze waarop hij dit forceert heeft hij alleen wel zichzelf als doelwit gemaakt en moet hij vechten voor zijn leven tegen zijn oude ‘collega’s’.

De film is een mix van stevig geweld, (zwarte) humor en een vleugje romantiek. Invloeden van Tarantino en Ritchie zijn duidelijk te herkennen. De voice-over van de hoofdpersoon en de manier waarop Bishop het bakken van een zogenaamd cornbread combineert met het plegen van een moord doen denken aan films van voornoemde regisseurs. Beide regisseurs steken ook niet onder stoelen of banken dat een Quentin Tarantino van invloed is geweest op Love And A Bullet.
De romantiek in de film is afkomstig van de relatie die Bishop heeft met ‘partner in crime’ Hylene die weliswaar dezelfde soort klusjes opknapt, maar dan voor de overheid. In één van de amoureuze scènes tussen beide tortelduifjes zien we Bishop (Treach) frontaal naakt (dames: screenshot op aanvraag). Dat is in ‘normale’ films voor Amerikaanse begrippen enigszins opmerkelijk.
Het einde van de film is actierijk maar behoorlijk ‘over de top’ en doet feitelijk denken aan een videogame. Allereerst mag Bishop zich uitleven op een batterij aan gemaskerde ‘bad guys’. Vervolgens mag Bishop één voor één zijn serieuzere opponenten, die ieder een aparte vechtstijl hanteren, trachten uit te schakelen. Met op het laatst, zoals een klassieke videogame betaamt, het man-tot-man gevecht met de ‘eindbaas’ Wiles.

Jaar: 2002
Speelduur: 82 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609034356

• Audiocommentaar regisseurs
  • Promotietrailers

De anamorfe transfer is uitgevoerd in het originele aspect ratio van 1.85:1. De transfer bevat in diverse scènes, voor een redelijk recente titel, een behoorlijke hoeveelheid vuil en beschadigingen. Dit zou voor een titel uit 2002 echt beter moeten. Compressiefouten zijn gelukkig zo goed als afwezig. De scherpte laat echter over het algemeen enigszins te wensen over. Gelukkig lijkt aan de andere kant ‘edge-enhancement’ niet te zijn toegepast aangezien het hinderlijke ‘halo’-bijeffect niet is opgevallen. Het schaduwdetail is niet altijd even optimaal, wat bij de over het algemeen donkere beelden toch niet onbelangrijk is. Op een aantal momenten is de beeldkwaliteit intentioneel minder van kwaliteit, zoals de scène waarin een huurmoord met een draagbare camera is gefilmd.
Voor een recente titel is de beeldkwaliteit over het geheel genomen tegenvallend.
De DVD, type DVD-5, is onderverdeeld in 28 chapters. De goed leesbare optionele Nederlandstalige ondertiteling is prima geplaatst in het beeld.

De DVD bevat een Engelstalige Dolby Digital 5.1 geluidstrack met een bitrate van 448 Kbit/s. De Spaanse, Italiaanse en Russische Dolby 5.1 track laat ik even voor wat ze zijn en dus onbesproken…
Het geluidsbeeld wordt voornamelijk opgebouwd vanuit het centerkanaal. De dialogen zijn voldoende tot goed verstaanbaar, al is de bijgeleverde ondertiteling vanwege het specifieke taalgebruik in een aantal gevallen geen overbodige luxe. De Dolby Digital 5.1 track zorgt voor een behoorlijke ambiance. De surroundkanalen worden, weliswaar niet intensief, doeltreffend aangestuurd. Over het algemeen worden deze voornamelijk ingezet ter ondersteuning van de muziek en voor het weergeven van subtiele omgevingsgeluiden. In een aantal gevallen komt de track ineens bijzonder dynamisch uit de hoek zetten. Vooral het vuurgevecht op het eind demonstreert dit. De passende hiphop muziek zorgt er mede voor dat het LFE-kanaal ook niet onberoerd wordt gelaten. Geluid van een behoorlijk niveau.

De breedbeeld menuschermen zijn statisch en zijn niet voorzien van achtergrondmuziek. Het aantal extra’s beperkt zich tot:

Audiocommentaar van Kantz en Ben Ramsey
Beide heren praten (in semi rappers-slang) onafgebroken en uitgebreid over Treach, de diverse castleden en het maken van Love And A Bullet. Daarnaast geven ze èn passant ook nog wat tips voor regisseurs in spé. Ook geven ze ruiterlijk toe dat ze een aantal scènes vanwege de tijdsdruk anders hebben moeten doen en dat ze elementen hebben ‘gestolen’ van Tarantino (zie screenshot 5). Het commentaar, weergegeven in Dolby Digital 2.0 @ 192 Kbit/s, vertegenwoordigt in het geheel zeker meerwaarde. Het commentaar is keurig netjes voorzien van Nederlandstalige ondertiteling.

Bioscooptrailer Love And A Bullet (1:42 min)
De originele trailer in (anamorfisch) breedbeeld voorzien van een Dolby Digital 2.0 track (192 Kbit/s).

Promotietrailers
- Boyz N The Hood (1:58 min) – De ijzersterke debuutfilm van John Singleton over het leven in de zwarte ghettowijken.
- The Replacement Killers (2:13 min) – Actiefilm met Chow-Yun Fat en Mira Sorvino (geluid: Dolby Digital 5.1).

Love And A Bullet is absoluut geen kraker in het actie/misdaadgenre, dat vooropgesteld. Toch heeft de film een aantal aardige aspecten. Zo is het debuut van Naughty By Nature rapper Treach niet onaardig en zijn de 'gestolen' scènes over het algemeen best aardig gelukt. De beeldkwaliteit valt voor een recente titel toch wat tegen doordat vooral het redelijk aanwezige vuil voor afleiding kan zorgen. Het geluid beperkt zich over het algemeen tot de voorkanalen met uitzondering van een aantal scènes, het einde voorop.
De commentaartrack van Kantz en Ramsey is informatief en maakt de schijf iets aantrekkelijker, aangezien het op enkele trailers na erg karig is op het extra-vlak.
Wellicht een huurtip voor liefhebbers van Naughty By Nature (vanwege de hoofdrol van Treach) en Tarantino-esque films. Reken in dat laatste geval wel op een slap aftreksel.