Scanners III: The Takeover

Paul Ranft
18-03-2003

4.5

Scanners III: The Takeover (DVD)

De mooie Helena Monet (Liliana Komorowska) lijdt aan het Scanner Syndroom en haar stiefvader die farmaceut is lijkt het wondermiddel tegen de pijn en de stemmen uitgevonden te hebben. Echter, EPH-3 is niet uitvoerig getest en wordt daarom nog niet toegepast. Maar Helena weet het medicijn te bemachtigen en probeert het uit zonder dat haar vader dit in de gaten heeft. Het middel blijkt te werken maar heeft een gevaarlijke bijwerking. Het beinvloedt haar persoonlijkheid in negatieve zin en ze draait volledig door. Met haar gave vermoordt ze haar stiefvader en geeft ze opdracht aan een ‘bevrijdde’ scanner om haar broer Alex (Steve Parrish), die zich in Thailand in een klooster bevindt, te vermoorden. Ze neemt het bedrijf van haar stiefvader over en ruimt iedereen uit de weg die haar wil stoppen. Maar dan verschijnt Alex onverwachts ten tonele. Er ontwikkelt zich een strijd tussen Helena en Alex die zijn weerga niet kent.

Dit derde op zichzelf staande deel dat is afgeleid van het originele Scanners uit 1981 is gelukkig weer anders dan het tweede deel dat een kopie leek van het origineel. Niet dat de speciale effecten anders zijn want die zijn nog steeds hetzelfde. Misschien dat ze iets beter in beeld zijn gebracht, maar we zien nog steeds de exploderende hoofden over het scherm vliegen. Wat deze film aantrekkelijker maakt dan Scanners II is dat broer en zus het tegen elkaar opnemen. Ruzie komt tenslotte in de beste families voor. Maar ook wat zelfs in het origineel niet goed aan bod kwam is dat in Scanners III een flinke portie humor is verwerkt. Ook deze aflevering, dat net als deel 2 werd geregisseerd door Christian Duguay, houdt niet over van het acteertalent. Maar ja, dat hoeft nu ook weer niet als het belangrijkste element uit de film het gespetter met bloed en vliegende lichamen is.

Deze DVD maakt deel uit van de Scanners box die A-Film heeft uitgebracht. De afzonderlijke delen Scanners, Scanners II en Scanners III zijn ook los verkrijgbaar.

Genre: Horror, Science fiction, Thriller
Jaar: 1992
Speelduur: 96 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: -

• Promotionele trailers (3x)

Het beeld van Scanners III is vastgelegd in het aspect 1.78:1 en is anamorf vastgelegd. Het begin van de film laat een afschuwelijke indruk achter als het om de beeldkwaliteit gaat. Enorme compressieblokken, grain, beeldruis, vuil en beschadigingen zijn schering en inslag. Gelukkig zijn deze problemen voor het grootste gedeelte van korte duur maar blijven wel aanwezig in de gedurende de hele film. Toch is het beeld van Scanners III iets beter als dat van Scanners II. Met name de kleuren hebben een iets meer natuurgetrouw karakter. Het beeld heeft overwegend een redelijke scherpte maar heeft ook op zijn tijd zijn softe momenten. Edge-enhancement is weliswaar aanwezig maar vormt niet echt grote problemen. Beeldcontrast en zwartniveau zijn redelijk tot goed waarbij het niveau van schaduwdetaillering voldoende is. Compressiefouten als gevolg van een lage bitrate komen met regelmaat voor en uiten zich in de vorm van macro blokken. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed onder in het beeld geplaatst en heeft een makkelijk leesbaar lettertype. Het aantal chapter stops bedraagt 12 wat krap bemeten is voor een film van 99 minuten.

De film is te bekijken met geluid in een Dolby Digtal 2.0 stereo (224 kb/s) formaat of met Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluid. De Dolby 5.1 mix wordt aangegeven als een zogenaamde Enhanced 5.1 mix waarvan ik de betekenis niet ken. Het geluid heeft een beperkt dynamisch bereik waarin een redelijke tot goede kanaalscheiding is aangebracht. Het stereo-effect wordt met name veroorzaakt door de filmmuziek. Het surroundkanaal wordt mild agressief aangestuurd voor het weergeven van de effecten, filmmuziek en omgevingsgeluid. De dialoog is netjes in het midden geplaatst en is goed verstaanbaar maar klinkt iets aan de scherpe kant. Van het .1 (LFE) kanaal wordt redelijk intensief gebruik gemaakt en gaat goed door in het lage frequentiegebied. Een aardig geluid dat de film goed ondersteund maar zeker niet als referentiesound betiteld mag worden.

De DVD is slechts uitgerust met een drietal promotionele trailers. Deze zijn van Beyond, Bad Taste en Avalon.

Scanners III: The Takeover borduurt voort op de film Scanners van David Cronenberg. In dit deel raakt de hoofdrolspeelster, als gevolg van de bijwerkingen van een nieuw medicijn, volledig over haar toeren en wil met haar scannervaardigheden de macht grijpen. Echter, ze moet de strijd met haar broer aangaan om dat doel te bereiken. Deze horrorfilm is gemiddeld genomen niet slecht maar ook niet goed en zweeft ergens tussen het origineel en het matige Scanners II in. De 'gore' en 'slasher' liefhebbers kunnen in ieder geval iets meer hun hart ophalen dan bij Scanners II. Beeld en geluid zijn algemeen genomen ruim voldoende. Net zoals bij de overige delen uit de box zijn de extra's minimaal. Als je van plan bent om de Scanners box aan te schaffen, beschouw dit deel dan als een leuke extra.