Red Wolf (SE)

Nathan Strik
29-03-2003

3.8

Red Wolf (SE) (DVD)

Een groep terroristen kaapt een luxe cruiseschip om een lading uranium uit de scheepskluis te kunnen buitmaken. Blijkbaar heeft het gemiddelde passagiersschip altijd wat nucleair materiaal aan boord. De terroristen vermoorden de kapitein en nemen het schip over. Terwijl er druk gewerkt wordt om de kluis te kraken proberen de terroristen de kaping zo veel mogelijk stil te houden. Gelukkig heeft veiligheidsagent Alan (Kenny Ho) de misdadigers al snel in de smiezen en probeert alles te doen om de criminelen te stoppen. Hierbij wordt Alan zowel geholpen als gehinderd door de onhandige, zakkenrollende serveerster Linda (Cristy Chung). Met vuisten en voeten proberen Alan en Linda uit de handen van de slechterikken te blijven. Maar is er een ontsnappen aan als je op een drijvende nachtmerrie ronddobbert?

Afgezien van het bijzonder magere plot en het feit dat de makers schaamteloos jatten van films als Die Hard en vooral Under Siege is de film redelijk vermakelijk. Maar dan alleen dankzij de prachtig gechoreografeerde vechtscènes. Voor het verhaal hoef je deze film in ieder geval niet te kijken. Cristy Chung is erg op dreef als de klungelige Linda, maar ze blijft een kartonnen karikatuur. Helaas wordt de film door de iets teveel aanwezige maffe humor soms erg ongeloofwaardig. Toegegeven, de kracht van regisseur Woo-Ping ligt in de mooie vechtscènes en niet zozeer in het verhaal. Woo-Ping is onder andere bekend als actiescène choreograaf van films als The Matrix en Crouching Tiger, Hidden Dragon. We zien dan ook veel van zijn explosieve stijl terug in de film. Ook qua productiewaarden is de film redelijk in orde; de decors zien er mooi uit en er staat duidelijk een visueel ingestelde regisseur aan het roer. Jammer dat Woo-Ping zijn verhaal niet geloofwaardig kan houden, want om de vechtscènes heen is het maar een saaie kopie van elementen die we al menig maal hebben gezien. Alleen voor diehard fans van Hong Kong Cinema of Yuen Woo-Ping´s werk.

Jaar: 1995
Speelduur: 88 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: -

• Audio Commentaar
  • Interviews
  • Photo Galleries
  • Yuen Woo-Ping Biography
  • Fight Choreography Workshop
  • Heromakers

Dit is de tweede release uit de ‘Special Platinum Edition’ serie van Hong Kong legends en van de beeldkwaliteit mogen we dus enige verwachtingen hebben. Die worden slechts ten dele waargemaakt. Het beeld is anamorf vastgelegd in de 1.78:1 verhouding. Dit wijkt slechts een klein beetje af van de originele bioscoopverhouding van 1.85:1 en daar tillen we niet zo zwaar aan. Het beeld is meestal voldoende scherp, wel doet het beeld in sommige scènes wat soft aan. Een compliment voor het feit dat de transfer vrij is van Edge Enhancement zodat het beeld een prettig filmgevoel behoudt. Het is jammer dat er een redelijke hoeveelheid filmgrain in de gebruikte print zit, die met name in donkere scènes wat erger wordt. Soms heeft de MPEG compressie hier wel moeite mee, met name in donkere of mistige scènes, waarin regelmatig compressieartefacten opduiken (zie screenshot 4). Deze zijn niet extreem storend, maar zullen de wat meer kritische kijker zeker opvallen. Ook laat het contrast soms wat te wensen over. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat perfect geplaatst onder in beeld. De film is netjes verdeeld in 28 chapters. Een transfer die over het algemeen prettig is om naar te kijken, maar ook minder goede kanten heeft.

Het geluid op deze DVD is er in twee smaken: de twee Dolby Digital 5.1 tracks (448 kbit/s) zijn er in de originele Kantonese en in de Engels nagesynchroniseerde versie. Voor deze recensie heb ik me uiteraard geconcentreerd op de originele track. Die klinkt over het algemeen goed, al had ik van een actiefilm wel wat meer verwacht. Vooral op het gebied van surroundgebruik stelt deze film enigszins teleur. De achterkanalen worden het meest gebruikt voor de filmmuziek en komen verder niet al teveel in actie. Dit heeft tot resultaat dat de nadruk van de track op de voorkanalen ligt. De soundtrack klinkt helder en hoewel het sounddesign nog wel eens te wensen over laat (de geluidseffecten kunnen veel beter) is de track aardig gemixt. De dialogen zijn uiteraard onverstaanbaar, maar wel duidelijk gedefinieerd en komen netjes uit de centerspeaker. Van het LFE kanaal hoef je helaas niet al te veel agressie te verwachten. Dit is jammer, want de soundtrack kan best wat meer kracht in het laag gebruiken. Ik heb van tijd tot tijd even omgeschakeld naar de Engelse dub en daar merkte ik niet veel verschil in het geluidsbeeld. Helaas was er in de Kantonese track tijdens de openingstitels van de film een storend krakend geluid te horen. Dit is duidelijk een fout die alleen in de Kantonese track zit. Gelukkig komt dit in de rest van de film niet meer voor. Al met al een redelijke track die helaas wat teleurstelt in het surroundgebruik.

Afgezien van het audiocommentaar en enkele trailers staan alle extra´s op de tweede disc. En het is een behoorlijke hoeveelheid materiaal. Het meeste is meer gericht op de hardcore fan en niet zozeer op de leek. Daarvoor zijn sommige features waarschijnlijk te lang. Voor de doorzetter is er echter een schat aan informatie beschikbaar.

Het audiocommentaar word verzorgd door Hong Kong Cinema expert Bey Logan en actrice Cristy Chung. Bey Logan laat zien dat hij veel weet van het genre en is werkelijk een bron van informatie. Logan en Cristy hebben het duidelijk naar hun zin en de twee maken er een prettig en boeiend audiocommentaar van. Helaas is het commentaar niet Nederlands ondertiteld.

Op de DVD staan trailers van andere Hong Kong Legends releases. Waaronder Once Upon a Time in China 3, Hong Kong 1941, Police Assassins, Naked Killer en Iron Monkey. Deze trailers zijn ook allemaal voorzien van een stukje informatie over de DVD. En uiteraard bedoeld om je interesse voor andere titels aan te wakkeren.

Disc 2 bestaat uit een aantal gedeelten die overeenkomen met de namen van kamers uit een cruiseschip

The Honeymoon Suite
Hier vinden we een interview met Cristy Chung (18 min.) en een uitgebreide biografie. Het interview is erg uitgebreid en interessant voor de fans van Cristy en iedereen die meer wil weten over haar carrière.

The Ballroom
In dit gedeelte staan twee interviews met Elaine Lui en een Photo Gallery van haar. Het eerste interview (18 min.) is wat algemener en het tweede interview (18 min.) gaat over vechtkunst.

The Gymnasium
In The Gymnasium kun je twee interviews met Bobby Samuels zien. De eerste (19 min.) gaat grotendeels over Red Wolf en de tweede (14 min.) gaat over Samuels’ carrière. Als derde staat hier ook een Photo Gallery bij van Bobby.

Captains Quarters
Allereerst is hier een interview (16 min.) met Steve Brettingham te vinden, ook grotendeels over zijn carrière als Westerling in de Hong Kong cinema. Ten tweede staat er een zeer uitgebreide stunt workshop op, waarin je bijna 40 minuten lang mee kunt kijken in Ngai Sing´s stunt gymzaal.

Upper Deck
De featurette “Heromakers” (71 min.) gaat over stuntmensen in Hong Kong cinema en is één van de interessantere extra´s voor complete leken. Ook vind je hier een geanimeerde en becommentarieerde biografie van Yuen Woo-Ping terug (10 min.).

The Forecastle
Hier vind je twee trailers van Red Wolf en een trailer van In the Line of Duty.

Red Wolf is misschien niet de meest intelligente film ooit gemaakt, maar de vechtscènes redden de film nog net uit de grijze poel van de middelmatigheid. Yuen Woo-Ping´s oog voor actie is prima in orde en dat is aan de film af te zien. De beeldkwaliteit is aardig goed, al mogen we van een Platinum Edition wel meer verwachten. Vooral de aanwezige beeldruis en de compressieproblemen zorgen voor puntenaftrek. Het geluid stelt teleur in het gebruik van de surroundkanalen, is verder wel aardig in orde, maar mist net even dat extra beetje wat een goede actiefilm soundtrack behoort te hebben. Dit zit hem met name in het soms matige geluidsontwerp. De extra´s zijn vooral bedoeld voor de hardcore fan van het Hong Kong genre. Ze zijn behoorlijk lang en diepgaand en het zal zeker een paar avondjes duren voor je hier allemaal doorheen bent. Een aardige, maar niet spectaculaire film met een redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit en extra´s waar fans van zullen smullen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Hong Kong Legends.