Longest Day, The
Fascinerende waarheidsgetrouwe film over de geallieerde invasie in Frankijk op 6 juni 1944.
Lees dit artikel
Longest Day, The
Fascinerende waarheidsgetrouwe film over de geallieerde invasie in Frankijk op 6 juni 1944.
Lees dit artikel
Zijn de reel change marks weggewerkt?
Heb deze pasgeleden besteld, ben erg benieuwd!
Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.
My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch
Reel change marks:
Die vindt je op bioscoopreleaseprints en hun internegatieven/positieven.
Een film wordt geleverd aan bioscopen in stukken van ca. 20 minuten, (reels, a.k.a. aktes) die ze zelf aan elkaar plakken en opwinden op een grote plaat of spoel, incl. trailers en eventueel pauzefilmpje etc.
Maar vroeger werden die aktes apart vertoond met meestal 2 aparte projectoren, onder andere vanwege brandveiligheid.
De operateur moest dus steeds de rol op projector verwisselen, terwijl de andere projector draaide etc.
Dan werd bv. akte 1 op projector 1 gedraaid, akte 2 op projector 2, akte 3 op projector 1, akte 4 op projector 2 enz enz.
Op het eind van zo'n akte zaten 2 marks, eentje om de andere projector te starten vanaf een bepaald punt op de aanloopstrook en eentje om daadwerkelijk te schakelen, dus de lichtklep en het geluid bij de ene projector open en bij de andere projector dicht.
Dus doormiddel van die ''marks'' wist de operateur wanneer hij de andere projector moest starten en moest ''overschakelen''
Maar hoe zie je die ''marks''?
Heel simpel, dit zijn vaak zwarte vlekken die in de linkerbovenhoek van het beeld verschijnen, ze worden tegenwoordig nog steeds op nieuwe 35mm films gebruikt, maar er zijn ook prints waar ze helemaal niet meer opzitten.
Bij sommige oude films op DVD/BD zie je die marks zitten, omdat ze dan zijn overgezet vanaf een bioscoopreleaseprint of internegatief enz.
Duidelijk?
Arnold, het gaat om een historica ('haar' ipv. 'zijn' in de review, kan gebeuren), die een prima commentaartrack heeft ingesproken. Uitstekende uitgave. Krijgt via de documentaires ook nog iets mee over de studiopolitiek/problematiek van die dagen. Zanuck zou later nog volgens hetzelfde concept ToraToraTora! produceren met aanzienlijk minder succes.
Ben blij dat het niet die lelijke ingekleurde versie is geworden !
Jammer dat ook hier net als bij Patton weer DNR is toegepast. Ik wacht dus wel op de volgende uitgave.
If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!
Deze komt er nog wel een keertje in. Ik heb hem nog nooit gezien, maar deze review heeft me enthousiast gemaakt.
LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield
Toch wel bijzonder dat de beeldkwaliteit ook hier weer een goede recensie krijgt. Ik heb deze uitgave zelf mogen aanschouwen, en de bewerking (grain-reductie) van het beeld is werkelijk belachelijk. Het geheel oogt constant wazig en ongedetailleerd. Geen aanrader.
If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!
Inderdaad - deze transfer is een regelrechte aanfluiting door de overdadige ruisonderdrukking.
De screenshots in 720 resolutie bij de bespreking zeggen al genoeg - vooral de derde - maar in volle resolutie is 't heel duidelijk dat alle detail eruit gefilterd werd. Zie hier, bijvoorbeeld (nogmaals klikken op de screenshot nadat de imageshack-link opengaat om in volledige resolutie te zien) :
Dat zo'n abominable transfer hier beoordeeld wordt met 4/5 en een perfect filmische transfer als de Blu-Ray van The Omen daarentegen met 3,5/5 - tja - ik zal de technische besprekingen van dvd.nl nooit ofte nooit vertrouwen.
Laatst aangepast door tolpol : 06-06-2009 om 17:11
Ben blij dat ik mijn dvd-versie de deur uit kan doen, beeldkwaliteit bestempelen als belachelijk, abominabel, constant wazig en ongedetailleerd is lachwekkend. Misschien geen wonderen verwachten en meer films kijken van voor de jaren 70 op blu-ray.
Wellicht is het voor jou zaak om niet van dit soort dwaze uitspraken te doen zonder enige duidelijk onderbouwing - en automatisch van mijn kant aan te nemen dat ik niet weet waar ik het over heb. Ik weet niet op welk formaat scherm je deze blu-ray hebt bekeken, maar het feit blijft dat de originele beeldkwaliteit van 'The Longest Day' dermate is aangepast - door middel van grain-reductie (DNR) - dat een groot gedeelte van de oorspronkelijke details zijn te komen vervallen.
Verder heb ik de beeldkwaliteit niet bestempeld als belachelijk, en heb ik het woord abominabel nergens vernoemd. Aangaande het kijken van films 'voor de jaren '70' wil ik je aanraden om eens te kijken naar titels als 'The Sand Pebbles', 'How the West was Won' of 'South Pacific' - stuk voor stuk zijn dit prachtige restauraties waarbij de originele beeldkwaliteit op hoog niveau in stand is gehouden.
Verder verwacht ik geen 'wonderen', maar verwacht ik wel van studios dat ze hun films op een propere manier uitbrengen en daarbij de originele intenties van de makers respecteren. In het geval van 'The Longest Day' is dit absoluut niet zo, maar gelukkig hebben ze bij FOX een wijze les geleerd na deze uitgave - samen met Patton - en sindsdien hun kwaliteit hooggehouden (met jammere uitschieters als 'The Good, The Bad and The Ugly' uitgezonderd).
Verder vind ik het geen excuus om een blu-ray uitgave enkel te beoordelen op het feit dat deze 'beter is dan de dvd', dat is vrijwel in alle gevallen zo. Met de komst van blu-ray mogen we onze verwachtingen zonder meer hoger instellen en enkel het beste van het medium verwachten. Helaas is dat in dit geval niet zo geweest.
Laatst aangepast door Estel : 06-06-2009 om 23:37
Ik heb genoeg films van de jaren '70 en eerder, en die zien er allemaal beter uit als deze film. Ik verwacht geen wonderen, maar verwacht wel dat Fox gewoon zijn best doet en een film in de best mogelijke kwaliteit uitbrengt. Iets wat nu niet het geval is geweest. Je ergens in verdiepen zou ook niet overbodig zijn, aangezien allang bekend is dat er heftig DNR is gebruikt en dat altijd kwaliteitsverlies met zich meebrengt.
If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!
Ik relateerde mijn post aan een aantal voorgaande berichten waarin deze kwalificaties werden gebruikt. Ja ik heb b.v. How The West Was Won, Sand Pebbles, Gigi en American In Paris op BD (en nog een leuk aantal klassiekers op Hd-dvd). Over The Good, The Bad and The Ugly heb ik idd de nodige negatieve reviews gelezen.
Ik heb een Pana 42' full hd plasma. Misschien dat dit een te bescheiden uitgangspunt is om tot een fatsoenlijke vergelijking te komen en ik ontken ook niet dat er DNR is toegepast (welke suggestie wordt gewekt) maar ik heb genoten van deze BD, die ik een flinke vooruitgang vind t.o.v. mijn dvd. Er zal vast wel weer eens een betere uitgave komen.
Jammer trouwens dat het niet de kleuren versie is. Heb em gisteren weer op TV gezien en dat kijkt toch plezieriger.
Het ziet er niet natuurlijk uit, en dat zie je met name bij de gezichten. Over het algemeen allemaal dezelfde teveel rode tint. Ook rookwolken krijgen soms kleuren die ze niet horen te hebben.
"It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large
Tja, de ingekleurde versie is ook al een behoorlijke tijd geleden gedaan. Nu kunnen ze betere resultaten boeken. Het blijft er onnatuurlijk uit zien (met name huidskleuren), nog afgezien van het feit dat het compleet overbodig is.
If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!