De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.

Standaard HDMI en 4:3 weergave en NTSC

Ik overweeg een niet al te dure BD speler aan te schaffen. Voornamelijk, omdat we ook een nieuwe TV overwegen en daar zit tegenwoordig maar 1 scart-aansluiting op, die voorlopig vergeven is aan de DVD-recorder.
    Nu las ik tot mijn stomme verbazing, dat in 4:3 opgenomen DVD's niet afspeelbaar zijn via HDMI, m.u.v. Sony S480.
    Ik bezit veel opnames uit de jaren 60, zowel origineel als opgenomen van TV in 4:3 formaat.
    Waar moet ik op letten, of is dit een broodje aap verhaal?
    Ik zou bijv. de TV op 4:3 weergave zetten, dan lijkt het mij ook opgelost.
    En slikken deze spelers ook NTSC dvd's, of is dat niet als vanzelfsprekend.
    Laatst aangepast door jank : 23-12-2011 om 17:00

Standaard

Citaat Oorspronkelijk gepost door jank Bekijk bericht
    Ik overweeg een niet al te dure BD speler aan te schaffen. Voornamelijk, omdat we ook een nieuwe TV overwegen en daar zit tegenwoordig maar 1 scart-aansluiting op, die voorlopig vergeven is aan de DVD-recorder.
    Nu las ik tot mijn stomme verbazing, dat in 4:3 opgenomen DVD's niet afspeelbaar zijn via HDMI, m.u.v. Sony S480.
    Ik bezit veel opnames uit de jaren 60, zowel origineel als opgenomen van TV in 4:3 formaat.
    Waar moet ik op letten, of is dit een broodje aap verhaal?
    Ik zou bijv. de TV op 4:3 weergave zetten, dan lijkt het mij ook opgelost.
    En slikken deze spelers ook NTSC dvd's, of is dat niet als vanzelfsprekend.
    Mmm, ik kijk nog regelmatig wel eens een oudere serie van DVD, die oudere series zijn vaak in 4:3(bijvoorbeeld De Wrekers(The Avangers), toch speel ik ze beeldvullend af met m'n Blu ray speler, geen problemen.
    Zelf opgenomen schijven kunnen wel eens geweigerd worden, maar dat ligt dan vaak aan de brander of de software waarmee gebrand is als de speler zo'n schijf niet kan lezen.
    NTSC schijven zijn regio 1, veel spelers kunnen niet makkelijk of in het geheel niet zonevrij gemaakt worden voor Blu Ray schijven, wel zijn er spelers die zich regiovrij laten maken voor DVD's, die kunnen dan ook je NTSC schijfjes afspelen. Dus als je regio 1 oftwel NTSC schijven wilt afspelen, dan zul je daar met de aanschaf rekening mee moeten houden.

Kijk dan voor het kopen op videohelp.com bij DVDhacks, kun je zelf even opzoeken of daar iets te vinden is, bedenk ook dat het geen garantie is, fabriekanten wijzigen wel eens hun firmware en dan blijken de hacks bij latere uitgaven niet meer te werken.

In de Consumentenbond-gids van januari staat een test van 24 Blu Ray spelers.
    Have fun and enjoy your collection

Standaard

Dank voor je reaktie.
    Ik heb ervaren, dat mijn oude JVC DVD speler en Panasonic en PS3 probleemloos omgaan met NTSC DVD's. Zal een kwestie van uitproberen worden in de winkel.
    Wat bedoel je met beeldvullend? Ik ben al blij, als ik de schijven goed kan afspelen in 4:3 formaar, de zwarte balken aan de zijkant op de koop toe nemend.

Standaard

Dank voor je reaktie.
    Ik heb ervaren, dat mijn oude JVC DVD speler en Panasonic en PS3 probleemloos omgaan met NTSC DVD's. Zal een kwestie van uitproberen worden in de winkel.
    Wat bedoel je met beeldvullend? Ik ben al blij, als ik de schijven goed kan afspelen in 4:3 formaar, de zwarte balken aan de zijkant op de koop toe nemend.
    Met beeldvullend wordt bedoeld dat ook een 4:3 bron op een 16:9 scherm het hele beeld vult.... beeldvullend.... geen zwarte balken aan de zijkanten meer. Het beeld wordt door de speler uitgerekt en aan de boven en onderzijde ga je iets beeldmateriaal verliezen, maar het is niet zodannig dat het storend is. Bij de allereerste CRT breedbeeld's was het geen gezicht als er van 4:3 beeld 16:9 werd gemaakt, mensen leken dan net bolle proppen met vaak hele dikke koppen. Ook films met zwarte balken onder en boven kunnen beeldvullend worden weergegeven, maar dat gaat wel ten koste van veel verlies van beeld.

De meeste spelers kun je met 4:3 beeld instellen dat het als 16:9 moet worden weergeven, als je dat wenst tenminste, er zijn mensen die het absoluut niet willen, zelf houd ik er niet van om zwarte balken aan de zijkant te hebben.

Dus als je 4:3 beeldvullend wil hebben, dan zou ik als ik jou was toch eens gaan stoeien met het setup menu van de spelers, ook met de PS3 moet het mogelijk zijn, deze kent heel veel instelmogelijkheden, al zal de PS3 denk ik geen regio 1 NTSC schijven afspelen, wel de regiovrije NTSC schijven....

Standaard

Elke blu-ray speler speelt volgens mij 4:3 dvd's af zoals jij het wilt. Met zwarte balken aan de zijkant. Of juist opgerekt beeld en dan vullend. Dat is gewoon in te stellen. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat dit in de latere generaties eruit is gehaald. In mijn huidige BDP-370 van Sony is dat zo. In de LG-BD370 was het zo die ik een blauwe maandag heb gehad. En dat was ook zo bij mijn Sony BDP-S550...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

Standaard

Verhelderende antwoorden, mijn dank, word weer wat wijzer.
    Beeld oprekken naar 16:9, interessant genoeg om te proberen.
    Wat ik echter bedoelde met het niet in 4:3 af kunnen spelen betrof met name via een HDMI kabel. Vond het zelf een vaag verhaal, maar geen ervaring hebbende met Blu Ray spelers en HDMI brachten mij ertoe hier deze vraag te stellen.
    Ik ga er nu gemakshalve van uit, dat elke huidige speler het beeldformaat af kan spelen, zoals het oorspronkelijk bedoeld was. Kwestie van juist instellen. Daar doet een HDMI kabel schijnbaar niets aan af.
    Eens kijken of we voor 2012 nog een nieuwe combinatie de woonkamer in kunnen loodsen.

Standaard

Verhelderende antwoorden, mijn dank, word weer wat wijzer.
    Beeld oprekken naar 16:9, interessant genoeg om te proberen.
    Wat ik echter bedoelde met het niet in 4:3 af kunnen spelen betrof met name via een HDMI kabel. Vond het zelf een vaag verhaal, maar geen ervaring hebbende met Blu Ray spelers en HDMI brachten mij ertoe hier deze vraag te stellen.
    Ik ga er nu gemakshalve van uit, dat elke huidige speler het beeldformaat af kan spelen, zoals het oorspronkelijk bedoeld was. Kwestie van juist instellen. Daar doet een HDMI kabel schijnbaar niets aan af.
    Eens kijken of we voor 2012 nog een nieuwe combinatie de woonkamer in kunnen loodsen.
    Daar doet een HDMI kabel schijnbaar niets aan af.
    Inderdaad, kijk zelf al zo'n beetje vanaf het begin dat er HDMI is via HDMI en ondanks dat HDMI zo zijn fratsen kent, heb je wel het beeld in de best mogelijke kwaliteit en op de manier zoals je wenst....... tenminste als de uitgever van de schijf je geen restricties oplegt

Instellingen bij het plaatsen van berichten