Great Gatsby, The (4K) (A).jpg
In het voorjaar van 1922 verlaat de schrijver Nick Carraway (Tobey Maguire) het Midwesten en verhuist naar New York City. Hij jaagt zijn eigen American Dream na en neemt zijn intrek in de buurt van de mysterieuze, altijd feestende miljonair Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio), en zijn nicht Daisy (Carey Mulligan) en haar man Tom Buchanan (Joel Edgerton), een adellijke rokkenjager. Zo wordt Nick in de fascinerende wereld van de superrijken gezogen en wordt hij getuige van obsessie, waanzin en tragedie.
Tja, wat vind ik hier van? Totaal over-the-top natuurlijk deze verfilming van Baz Luhrmann, o.a. ook bekend van "Moulin Rouge" en "Romeo + Juliet", zeker in vergelijking met de versie uit 1974, met Robert Redford en Mia Farrow. Maar misschien daarom ook een representatief beeld van de periode waarin het zich afspeelt?
Jaren geleden heb ik de 3D-versie bekeken en die vond ik erg goed. Helaas kan ik dat niet zeggen van deze 4K UHD-versie, dit in tegenstelling tot verreweg de meeste reviews. Ja, de scherpte is uitstekend, maar dat was die van de Blu-ray ook al, al vond ik de close-ups in de UHD-versie verrassend genoeg wat soft (bewust gedaan?). Wat de 4K UHD boven de Blu-ray zou moeten laten uitstijgen is HDR en WCG (Wide Color Gamut). De HDR is prima gedaan, met diep zwart en prachtige, evenwichtige hooglichten en prima contrast. Het is de WCG die de boel verpest. Het lijkt erop alsof men besloten heeft om de verzadigingsregelaars volledig open te trekken. Kleuren zien er echt verschrikkelijk overgesatureerd en onnatuurlijk uit, waaronder met name de huidtinten te lijden hebben. Deze zijn voortdurend knaloranje. Zo erg zelfs, dat ik me eraan begon te ergeren. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Ik kan me ook niet van de Blu-ray-versie herinneren dat dit zo erg was. Jammer.
Film: 7,5
Beeld (4K UHD): 7,5
Geluid: 8,0
IMG_5254.jpg
IMG_5255.jpg