Midway

31-03-2020

6.8

Midway (Blu-ray)

Tweede Wereldoorlog, 1942. De Amerikaanse legerbasis bij Pearl Harbor wordt aangevallen door het Japanse leger en de basis lijdt zware verliezen en veel slachtoffers. Amerika zweert tot wraak en probeert via de Inlichtingen Dienst met daarbij Edwin Layton (Patrick Wilson) als hoofdanalist er achter te komen waar de Japanners de volgende keer slag proberen te gaan slaan. Intussen patrouilleren Amerikaanse vliegtuigen van vliegdekschepen op zee het luchtruim, onder leiding van Wade McClusky (Luke Wilson) en met de dappere, maar erg arrogante piloot Dick Best (Ed Skrein) als "uitblinker" in de verwoestende oorlog. Naarstig zijn ze op zoek naar de plannen voor de volgende slag van de Japanners, en aanwijzingen leiden naar de eilandengroep Midway. Layton probeert Admiraal Chester H. Nimitz (Woody Harrelson) te overtuigen dat hier de volgende slag gaat plaatsvinden. De hele Amerikaanse zeevloot moet ingezet worden, waaronder het vliegdekschip onder leiding van Admiraal William 'Bull' Halsley (Dennis Quaid) en met McClusky en uiteraard sterpiloot Dick Best aan boord. Alles wordt ingezet op een verrassingsaanval op de Japanners, maar zijn zij onwetend of zijn ze Amerika toch weer een stap voor?

Midway is de nieuwste film van de ondertussen erg ervaren regisseur Roland Emmerich, bekend van spektakels als Independence Day, Godzilla, The Day After Tommorrow, en ook 10.000 BC, 2012The Patriot en en White House Down. Zijn voorlaatste film was een vervolg op zijn megahit Independence Day, namelijk Independence Day: Resurgence. Dit nogal overbodige vervolg was nogal een miskleun van de regisseur die erom bekend staat degelijke en vaak zelfs kwalitatieve goede films af te leveren. Films van de aanval op Pearl Harbor zijn er al met twee bekende en voorname films, namelijk Tora! Tora! Tora! en de moderne verfilming Pearl Harbor van regisseur Michael Bay. Films over de slag bij de eilandengroep Midway zijn er bijna niet, terwijl dit toch één van de beslissende slagen in WOII was. De enige eerdere verfilming is Midway uit 1976, met o.a. Charlton Heston, Henry Fonda en James Coburn in de hoofdrollen. Deze oudere versie staat niet bekend als een klassieker en besteedt veel aandacht aan de tactische zijde van de aanval, met daarna de aanval nogal chaostisch verfilmd. Met de moderne Midway begeeft Emmerich zich voor het eerst in de wereld van WOII en heeft veel tijd besteed aan het onderwerp om dit zo waarheidsgetrouw te verfilmen. Deze nieuwe versie van Midway gaat echter ook geen klassieker worden, helaas. Want ondanks een aantal grote sterren in de film blijft Midway een beetje aan de oppervlakte hangen met houterige dialogen en een script met gebeurtenissen en lokaties dat nogal van de hak op de tak springt. De actiescènes zien er daarentegen wel indrukwekkend uit met realistische CGI-effecten en groots opgezette oorlogsscènes. Bekende sterren zoals Woody Harrelson, Dennis Quaid maar ook Luke Evans en Aaron Eckhart spelen hun bijrollen met zichtbaar plezier en bravoure. De hoofdrol wordt gespeeld door Ed Skrein, die in het begin moeilijk kan overtuigen als de dappere durfal Dick Best, maar gedurende de film wat meer waardering weet op te wekken. Vooral als hij promotie krijgt om zijn team te leiden wordt Best wat serieuzer en kan acteur Ed Skrein wat meer diepgang in zijn rol leggen en komt wat serieuzer over. Het verloop van de film is uiteraard bekend maar is desondanks zeker spannend met grootst opgezette actiescènes en genoeg spektakel om van te genieten. Midway wordt uiteindelijk net zo min een klassieker als het origineel uit 1976, maar staat zeker garant voor een avond ontspanning.

Genre: Actie, Oorlog
Jaar: 2019
Speelduur: 138 min