Independence Day: Resurgence

09-03-2020

5.8

Independence Day: Resurgence (UHD)

Het gaat goed met de Aarde. Na de invasie door de aliens in 1996 hebben de landen de handen ineen geslagen en is er vrede op aarde. Op de Maan is een grote verdedigingsinstallatie opgezet, want men wist dat de aliens een keer terug zouden keren. En ze zijn al veel dichterbij dan men denkt. Oud-president Whitmore (Bill Pullman) voelt het in z'n hoofd en Dr. Okun (Brent Spiner) ontwaakt erdoor uit een 20 jaar durende coma. Als Earth Space Defense directeurr David Levinson (Jeff Goldblum) op onderzoek is in Afrika naar de overblijfselen van de eerste invasie komt de aanval van de aliens. Groter en sterker dan daarvoor. Niets lijkt mogelijk om het enorme ruimteschip te weerstaan. Een kleine groep ruimtevliegers, met Dylan Hiller (Jesse Usher) en Jake Morrison (Liam Hemsworth) voorop, probeert toch een aanval op de indringers uit te voeren. Deze lijkt gedoemd te mislukken. De vijand is nu eenmaal veel te sterk. Moed kan de Amerikaanse overlevenden echter niet ontzegd worden.

Independence Day uit 1996 staat bekend als een zeer succesvolle film uit die tijd. Deze film was een trendsetter in het aktievolle science fiction-genre en regisseur Roland Emmerich zette hiermee de toon voor toekomstige rampenfilms. Men vond de tijd rijp voor een vervolg en Emmerich mocht zich uitleven op een nieuwe editie. Als je een vervolg maakt dan heeft dat alleen maar zin als het verhaal vernieuwend en nadrukkelijk anders is dan het oorspronkelijke verhaal. Bij Independence Day: Resurgence is dat helaas niet het geval. Het is meer van hetzelfde, alleen groter, massaler, bombastischer en - vooral - duurder. Maar liefst vijf mensen hebben aan het script gewerkt, maar ze zijn er desondanks niet in geslaagd om ook maar iets wat op een geloofwaardig verhaal lijkt af te leveren. Bij een science fiction-film is het altijd lastig om de geloofwaardigheid hoog te houden, maar hier is het merendeel van de gebeurtenissen in het verhaal wel erg ver gezocht en hopen de toevalligheden en onwaarschijnlijkheden zich op. Waar het vooral mis gaat is dat men de focus teveel op de persoonlijke kanten van de karakters legt. De wereld vergaat, maar de persoonlijke belangen lijken te prevaleren. Een enkele keer roept dat valse sentimenten op. Je verlangt terug naar de humor en dapperheid van Will Smith, die helaas niet verder komt dan een eervolle wandposter in het Witte Huis. De huidige cast is niet in staat om enige diepgang in het verhaal aan te brengen. Het grote aantal oninteressante bijrollen maakt dat er ook niet makkelijker op. Jeff Goldblum is wederom de kritische wetenschapper, zoals hij ook al in Jurassic Park vertolkte, alleen daarin was hij veel interessanter.
Is het dan echt allemaal zo slecht? Qua verhaal wel, dat rammelt aan alle kanten. En vooral; het biedt niets meer dan de eerste film uit 1996. Maar deze blockbuster blinkt wel uit in grandioos spektakel. Groot, groter, grootst is hier zeker aan de orde. De special effects zijn overdadig, maar zeker overtuigend. De pulp wordt op een fraaie manier in beeld gebracht en daarom, liefst met het verstand echt op nul, is het ook wel weer twee uur aangenaam vermaak. Maar Independence Day: Resurgence kan niet in de schaduw staan van z'n illustere voorganger. En na afloop is er de grote vraag die iedereen bezig houdt: ging Dr. Okun niet dood in het eerste deel?

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Jaar: 2016
Speelduur: 120 min