Independence Day

09-03-2020

7.5

Independence Day (UHD)

Op 2 juli worden wereldwijd communicatiesysteem verstoord door een vreemdsoortige atmosferische storing. Het militaire apparaat van de Verenigde Staten ontdekt dat een aantal enorme objecten op de aarde afkomen. In eerste instantie denkt men aan meteorieten, maar al snel blijkt dat het gigantische ruimteschepen zijn met aan boord mysterieuze ruimtewezens. Nadat enkele pogingen om met de ruimteschepen te communiceren mislukken ontdekt David Levinson (Jeff Goldblum) dat de ruimtewezens strategische locaties op de wereld in minder dan één dag willen uitschakelen. Op 3 juli vernietigen de ruimteschepen grote steden als New York, Los Angeles en Washington. Een groep overlevenden trekt onder aanvoering van Steven Hiller (Will Smith) in konvooi naar Area 51, een geheime legerbasis waar samen met president Thomas J. Whitmore (Bill Pullman) een laatste aanvalsplan wordt gesmeed om de complete mensheid van een gewelddadige ondergang te redden. Op 4 juli breekt voor de mensheid Independence Day aan.

Er is een eigenschap die je regisseur Roland Emmerich moet toekennen, de man weet hoe hij een spektakelfilm moet maken. Met zijn sciencefiction actiefilm Independence Day heeft hij dat zonder meer laten zien. Met grootse special effects wordt in deze film de gehele mensheid bedreigd door agressieve buitenaardse wezens. Met de film onderstreept Emmerich ook zeer dik het Amerikaanse chauvinistische gevoel en als kijker wordt je in het verhaal meegetrokken door de persoonlijke drama’s van de hoofdrolspelers. Dat alles wordt met een grootse show gebracht, waarin realiteit meestentijds ver te zoeken is. Acht jaar na Independence Day maakte Emmerich een vergelijkbare film met The Day After Tomorrow, waarin wederom het voorbestaan van de mensheid wordt bedreigd. Dan niet door buitenaardse wezen, maar door een spectaculaire klimaatsverandering. Goed, terug naar Independence Day. Ondanks de grote mate van onwaarschijnlijkheid weet Emmerich precies de goede snaar te raken waar het actie en drama betreft. Independence Day is popcorn spektakel ten top. Maar wel een makkelijk verteerbaar spektakel dat op een fraaie wijze in beeld is gebracht. De film heeft een weinig diepgaand verhaal met een voorspelbare afloop. Het verhaal heeft wel een heel gestructureerde opbouw die gehangen is aan de drie dagen 2, 3 en 4 juli. De eerste dag, 2 juli, maak je kennis met de hoofdpersonen en wordt de dreiging geïntroduceerd. Langzaam wordt deze dreiging zeer serieus en zo komen we bij dag 2, de derde juli. Op deze derde julidag vindt de voltrekking van de ramp plaats. En dag drie, de vierde juli, staat in het teken van het likken van de wonden, hergroeperen en helden die de redding gaan brengen. Dat alles opgehangen dus aan 4 juli, de nationale Amerikaanse onafhankelijkheidsfeestdag. En zoals hoofdrolspeler Bill Pullman, in de film president Thomas J. Whitmore, dan zegt: de vierde juli krijgt in Independence Day een geheel nieuwe betekenis.
Het verhaal van Independence Day heeft Emmerich samen geschreven met Dean Devlin. Samen hebben ze de film ook geproduceerd. Beide heren hadden met Universal Soldier en Stargate ook al met elkaar samengewerkt. Na Independence Day maakten Emmerich en Devlin de spektakelfilm Godzilla. Ook zo’n heerlijke, gemakkelijk verteerbare popcornfilm. Hoofdrollen worden gespeeld door Jeff Goldblum, Will Smith, Bill Pullman, Judd Hirsch, Robert Loggia, Randy Quaid. Verder nog leuke bijrollen van Vivica A. Fox, Mary McDonnell, Adam Baldwin en Brent Spiner. De cast speelt prima rollen die passen bij het actiespektakel, maar soms mist het overtuiging. De uitspraak van bijvoorbeeld Will Smith, die op een gegeven moment met enige verbazing zegt “looks they’re preparing an invasion”, is nog net niet lachwekkend. Componist David Arnold heeft de film van muziek voorzien. Hij kreeg hiervoor een Grammy Award nominatie. Will Smith en Vivica A. Fox kregen de MTV Award voor de beste kus. De film werd ook nog genomineerd voor een Razzie Award voor de slechtste film die meer dan 100 miljoen dollar opbracht. Maar de film won ook de People’s Choice Award als beste dramafilm. Daarmee is Indepencende Day een film die de gemoederen bezig hield met betrekking tot het labeltje goed of slecht. Toegegeven Independence Day is niet het meest briljante filmproject dat handelt over de dreiging van buitenaards leven. Het is echter wel een film die, ondanks de talrijke plotgaten en onwaarschijnlijkheden voor een amusante avond kan zorgen.

Eind 2000 bracht 20th Century Fox Independence Day als op DVD uit. Een 2-disc Special Edition, die zeer goed verkocht werd. Deze uitgave bevatte twee versies van de film, de bioscoopversie en een negen minuten verlengde “director’s cut”. Aan het verhaal voegden de negen minuten weinig substantieels toe. Later verscheen de “director’s cut” nog in de Big Deal budget uitgave van 20th Century Fox. Je kunt onze recensie van deze uitgave hier hier teruglezen. 20th Century Fox heeft toen de bioscoopversie van Independence Day uitgebracht op Blu-ray Disc en deze recensie vind je hier. Deze BD has alleen de biosccopvesie in HD dus voor het 20-jarig bestaan van de film kwam Fox in 2018 met een vernieuwe uitgave op BD, bestaande uit twee discs en met zowel de bioscoopversie als de verlengde versie in HD. Ook kwam er een UHD+BD-uitgave, met beide versies van de film in 4K en met DTS:X-geluid. Helaas komt bij deze versie niet de tweede disc uit de BD-uitgave mee (tenminste niet bij de Nederlandse uitgave) en zo moet je als liefhebber van extra's zowel de BD- als de UHD+BD-uitgave aanschaffen voor het meest complete pakket. De Nederlandse UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 1996
Speelduur: 153 min