Kameleon 2

12-12-2005

5.9

Kameleon 2 (DVD)

De bewoners van Lenten dreigen de dupe te worden van de op geld beluste aannemer Piet Haan (Jack Wouterse), die het met de burgemeester (Gijs Scholte van Aschat) op een akkoordje heeft gegooid. Een villawijk en een snelweg bedreigen het rustieke Friese dorp. Dit bouwproject bedreigt niet alleen een aantal boerderijen en de molen De Woudaap, maar ook het krakkemikkige onderkomen van Veerle (Els Dottermans) en haar dochter Marieke (Nelse van Heurck). Marieke heeft astma, maar haar moeder heeft geen geld om haar naar een Zwitsers kuuroord te sturen. Als Marieke door de rebelse zoon van Piet Haan en zijn vrienden in het water wordt gegooid, bieden Hielke en Sietse Klinkhamer (Koen en Jos van der Donk) met hun Kameleon redding. Vanaf dat moment zijn beide erg gecharmeerd van de zieke Marieke. Haar astma is door dit alles verergert en volgens de dokter (Joep Sertons) kost een kuuroord 1000 gulden per week. Haar moeder kan maar amper de huur aan de vrekkige Klompsma (Hidde Maas) betalen, dus moeten Hielke en Sietse met een plan komen. Maar dat is niet het enige waar de tweeling zich druk over maakt. De nieuwbouwplannen geven ook in het gezin Klinkhamer stof tot discussie. Samen met knecht Gerben (Maarten Spanjer) en hun vriend Kees Dijkstra (Arjen Roosenboom) probeert de tweeling het dorp en het leven van Marieke te redden.

Wie is er niet opgegroeid met de boeken van Hotze de Roos (1909-1991) over de avonturen van de Friese tweeling Hielke en Sietse Klinkhamer en hun bijzondere boot de Kameleon. De schippers van de Kameleon beleven hun avonturen op de Friese wateren in maar liefst zestig boeken. Roos schreef het zestigste en laatste boek over deze tweeling in het jaar dat hij overleed. Het eerste boek, getiteld De Schippers van de Kameleon, verscheen al in 1948. De boeken van De Roos behoren tot één van de meest populaire kinderboeken van Nederland.
In 2003 verscheen de eerste speelfilm met dezelfde titel als het eerste boek, De Schippers van de Kameleon. De Friese regisseur Steven de Jong schreef het script, produceerde de film en speelde tevens de rol van vader Klinkhamer. In de Noord-Hollandse tweeling Koen en Jos van der Donk werden de ideale vertolkers van Hielke en Sietse Klinkhamer gevonden. De kracht van de eerste film was de perfecte sfeer die de film uitademde. Iedereen die de boeken van De Roos heeft gelezen, had direct een gevoel van herkenning. De tweeling Van der Donck was gewoon de tweeling Klinkhamer en de Kameleon werd treffend neergezet. Maar ook de andere karakters als knecht Gerben, gespeeld door Maarten Spanjer, vriend Kees en al die anderen waren treffend neergezet. Zo ook het Friese dorp van de Klinkhamers. Het publiek vond dit ook en de eerste verfilming werd dan ook een groot succes. Zo kon een deel 2 dus niet uitblijven.
Twee jaar later verscheen Kameleon 2. Wederom regisseerde Steven de Jong de film en ook waren de hoofdrolspelers uit de eerste film weer van de partij. Zelfs Ed Nijpels speelde wederom een korte rol in de film. De cast werd aangevuld met sterren als Hidde Maas en Jack Wouterse. Alhoewel ook Kameleon 2 de sfeer van het boek weer treffend neerzet, is het verhaal en de uitwerking ervan iets minder. De film behaalt daarmee niet het hoge niveau van de eerste film. Ook zijn enkele effecten iets minder geslaagd, met name de hoge vloedgolf op de Friese meren was iets teveel van het goede. Neemt niet weg dat Kameleon 2, dankzij de uitstekend spelende cast, ook nu weer een prima te genieten Nederlandse jeugd-/familiefilm is.

Genre: Avontuur
Jaar: 2005
Speelduur: 104 min
Verpakking: Duo DVD Digipack
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983477278

• The making of
  • Achter de schermen
  • Fotogalerij
  • Soundtrack CD

De film staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed met een fraai kleurrijk beeld. Scherpte en detaillering van het beeld zijn redelijk goed. De nostalgische sfeer van de film komt goed tot uiting. Kleuren zijn goed verzadigd en het contrast en het zwartniveau zijn prima in orde. Aliasing is af en toe wel te zien. Helemaal schoon is het beeld niet, af en toe duiken er kleine spettertjes op als gevolg van vuil of stof. Ruis is ook in lichte mate aanwezig.
De film is verdeeld in 6 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling zit midden in een scène en is daardoor kort merkbaar. De Engelse ondertiteling staat netjes geplaatst onder in het beeld. Voor doven en slechthorenden is een Nederlandse ondertiteling aanwezig.

De Nederlandstalige soundtrack staat in drie smaken op de schijf; Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s), DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) en Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 224 kb/s). We hebben geluisterd naar de DD 5.1 en de DTS 5.1 soundtrack. Beide klinken meer dan uitstekend. Het geheel is een natuurlijk klinkende soundtrack met prima surroundgeluid. Filmmuziek en filmgeluiden klinken beide mooi ruimtelijk, waarbij de surroundkanalen goed gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal wordt regelmatig gebruikt, zoals onder andere bij de grote storm. Dialogen zijn prima te volgen en komen uit de centerspeaker. Kwaliteitsverschil tussen de DD en de DTS track is er nauwelijks.

De DVD heeft leuke geanimeerde breedbeeldmenu’s met achtergrondgeluid. Op de DVD staat een paar extra’s, alles in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat met DD2.0 geluid. Voor doven en slechthorenden zijn de extra’s ook Nederlands ondertiteld.

The Making of Kameleon 2 (28 min)
Aardig kijkje achter de schermen tijdens de opnames, waarbij het typische Hollandse regenachtige weer de opnames danig parten speelde (screenshot 6). Interviewfragmenten met regisseur en acteurs worden afgewisseld met beelden tijdens de opnames en filmfragmenten.

Achter De Schermen Van Kameleon 2 (3 min)
Een korte B-roll waarbij je beelden ziet die tijdens de opnames gemaakt zijn, die je ook al zag in bovenstaande kijkje achter de schermen.

Bioscooptrailer (2 min)
De bekende bioscooptrailer in 1.78:1 anamorf beeldformaat.

Fotogalerij
Met een twintigtal filmfoto’s die in een breedbeeldkader worden getoond.

Met diverse reclametrailers voor andere Bridge Kids uitgaven.

Soundtrack CD (49 min)
Bij de DVD zit ook een CD met de soundtrack van de film met onder andere liedjes van Sita en van Tessa. De soundtrack is gecomponeerd door Ronald Schilperoort en wordt gespeeld door het Metropole Orkest.

De Kameleon 2 is een aardig vervolg op De Schippers van de Kameleonl. Beide films zijn geregisseerd en geproduceerd door Steven de Jong. De Friese tweeling Hielke en Sietse Klinkhamer worden gespeeld door de tweeling Koen en Jos van der Donck. In deze tweede film moet de tweeling met hun boot Kameleon het dorp redden van de ambitieuze plannen van een projectontwikkelaar en een proberen geld in te zamelen voor een astmakuur voor hun nieuwe vriendin Marieke. Ook andere spelers uit de eerste film zijn in deze tweede film weer van de partij.
Bridge heeft de film met prima beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Bij het geluid is keuze uit een DD5.1 en een DTS 5.1 track. Toegevoegd is een aardige achter de schermen documentaire en een CD met de soundtrack. Een leuke aanvulling op de vorige Kameleon DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.