Tokyo Drifter / Tôkyô Nagaremono

Coen P.
06-02-2006

6.8

Tokyo Drifter / Tôkyô Nagaremono (DVD)

Tokyo Drifter vertelt het verhaal van de ex-Yakuza Tetsu (Tetsuya Watari), de voormalige rechterhand van baas Katura. In de in zwart/wit gefilmde openingsscène van de film loopt Tetsu op een rangeerterrein een wisse dood tegemoet. Leden van de rivaliserende bende van baas Otsuka wachten hem op en geven hem een onmetelijk pak slaag. Enkel het feit dat Tetsu niet terugvecht en blijft volhouden dat zijn bende is ontbonden, weerhoudt hen ervan Tetsu om te brengen.
Otsuka heeft echter lak aan de ouderwetse eer die normaliter de bendes onderling bindt en besluit Katura aan te pakken door middel van geweld en chantage. Katura ziet zich zo genoodzaakt terug te komen op zijn eerdere besluit en hij vraagt Tetsu om hem net als voorheen te helpen. Testu ziet Katura als een vaderfiguur en helpt hem de aanvallen van Otsuka af te slaan. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot.
Otsuka ziet in Tetsu een perfect middel om Katura op de knieën te krijgen. Wegens zijn loyaliteit aan Katura ziet Tetsu zich hierom genoodzaakt Tokio te verlaten. Tetsu meent dat zijn afwezigheid Katura beter in staat zal stellen om met de bende van Otsuka te kunnen afrekenen.
Tetsu merkt al snel dat hij zijn leven ook buiten Tokyo niet zeker is. Zijn moed en kracht wordt diverse malen op de proef gesteld zodat hem niets anders rest dan eenzaam door Japan te blijven zwerven. Toch zal zijn reis eindigen waar hij begin; in Tokyo. Tijdens zijn reizen heeft Tetsu namelijk cruciale informatie vernomen zodat hij zich opmaakt voor een ultiem gevecht waarin al zijn loyaliteit op de proef wordt gesteld.

De films van de eigenzinnige regisseur Seijun Suzuki behoren tot de meest opwindende en visueel indrukwekkende van de Japanse cinema. Suzuki staat bekend om zijn excentrieke kleurkeuze’s. Zo ook in Tokyo Drifter. Het hemelsblauwe pak Tetsu staat recht tegenover het helrode pak van baas Otsuka. Ook hield Suzuki ervan om, zoals in een film noir, te kiezen voor onconventionele camerahoeken. Tevens maakt Suzuki regelmatig gebruik van vreemde incoherente cuts. In een scène zien we bijvoorbeeld eerst een snelle zoom op een felgroene trui die plotsklaps overgaat in een opstijgend vliegtuig.
Een duidelijk minpunt in Tokyo Drifter zijn de vele plotholes. Veel verhaallijntjes binnen de film worden niet of niet voldoende uitgewerkt. Vaak wordt er in een volgende scène verdergegaan alsof er niets aan de hand is zodat je als kijker gedwongen wordt maar je eigen invulling te geven aan het verhaal. Een goed voorbeeld hiervan is het duel op een treinrails tussen Tetsu en een opponent terwijl achter hen een trein in volle vaart aankomt. We horen en zien een schot en vervolgens zien we Tetsu vrolijk door de sneeuw lopen. Of zijn opponent dood is en hoe hij aan de denderende trein is ontkomen zullen we nooit weten. Toch kan je het Suzuki wellicht niet kwalijk nemen. Op de uitgave van deze film van de Criterion Collection is een interview met Suzuki opgenomen waarin hij aangeeft dat het budget voor deze en zijn andere films minimaal te noemen is. Tevens werden er voor zijn films gemiddeld 25 dagen uitgetrokken om opnames te maken. Hierna volgden nog 3 dagen voor het editten van de film en het mixen van het geluid zodat het überhaupt een hele prestatie is dat ze de film op tijd afkregen. Helaas is deze featurette niet op deze regio 2 DVD opgenomen.

Met de films die hij in de jaren \'50 en \'60 voor de Nikkatsu studio maakte, schiep Suzuki een unieke stijl die zijn bazen zo vervreemde dat hij na de Yakuza klassiekers Tokyo Drifter en Branded to Kill de laan uit werd gestuurd. Het gevolg hiervan was dat Suzuki zich moest richten op televisie en independent films. Hierdoor heeft hij nooit meer het niveau van vroeger kunnen halen zodat een creatief genie verloren is gegaan.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 1966
Speelduur: 82 min
  • Dolby Digital 1.0 - Japans
Uitgever: Total Film Home Entertainment
EAN: 9789085141471

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.35:1 staat anamorf op deze DVD. De openingsscènes zijn in zwart/wit gefilmd en er kan niets anders worden geconcludeerd dan dat deze beelden een ramp zijn. Het contrast en de overbelichting zijn in deze stukken niet om aan te zien en je bent als kijker blij als de film verder gaat in kleur. Zoals bovengenoemd maakt Suzuki graag gebruik van allerlei kleuren en deze diversiteit aan kleur is redelijk op DVD gezet. Gedurende de film is er nagenoeg geen sprake van beschadigingen en/of grain zodat het door Suzuki bedoelde sfeertje goed wordt weergegeven. Enig punt van aandacht is het niveau van detaillering en de scherpte van het beeld. Dit had voor de hele film beter gekund dan wel gemoeten. We moeten wel in ons achterhoofd houden dat het een film van 40 jaar oud is, maar desalniettemin is het zonde. We hebben niet te maken met een slechte transfer, maar de verminderde scherpte van het beeld en het droevige zwart/wit beeld maken dat het beeld niet meer dan een voldoende krijgt.
De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat redelijk laag geplaatst onder in het beeld.

De Japans gesproken 1.0 track (bitrate 192 kb/s) doet wat hij moet doen. De dialogen worden helder en kraakvrij weergegeven en de Jazzachtige soundtrack klinkt goed uit de centerspeaker. Ook de themasong die gedurende de film een aantal keren wordt afgespeeld, komt duidelijk uit de speaker.

We moeten het doen met enkel de hoofdfilm, extra\'s zijn niet aanwezig.

De film Tokyo Drifter vangt aan met een aantal zwart/wit scènes van slechte kwaliteit, waarin we kennis maken met de protagonist van het verhaal. Tetsu is een loyaal voormalig Yakuzalid. Wanneer zijn ex-baas zijn hulp nog eenmaal nodig heeft stemt Tetsu toe hem te helpen. Uit loyaliteit aan zijn baas besluit Tetsu om Tokyo te verlaten, omdat hij meent dat zijn baas het conflict dat is ontstaan zonder hem beter kan oplossen. Na lang gezworven te hebben komt Tetsu weer terug in Tokyo waar hij zich opmaakt voor een ultieme confrontatie waarbij zijn loyaliteit danig op de proef wordt gesteld.
Het beeld en geluid zijn voldoende in deze film die bekend staat als een van Suzuki’s beste werken, maar het gebrek aan extra’s is absoluut een gemis.